قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ضرورت تربیت افراد مستعد در جهات فقهی و اصولی حوزه علمیه خراسان
ضرورت تربیت افراد مستعد در جهات فقهی و اصولی حوزه علمیه خراسان

آیت‌الله مهدی مروارید تأکید کرد؛

ضرورت تربیت افراد مستعد در جهات فقهی و اصولی حوزه علمیه خراسان

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از اصلی ترین وظائف حوزه‌های علمیه، برنامه ریزی در راستای تربیت افراد مستعدی است که بتوانند در جهات فقهی و اصولی مهارتی پیدا کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله مهدی مروارید در حاشیه مصاحبه استعدادهای برتر در گفتگو با روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، گفت: یکی از وظائف اساسی حوزه‌های علمیه در زمینه تعلیم و تعلم، پرداختن به مسائل فقه و اصول بوده و قوام اصلی یا از اصلی ترین وظائف حوزه‌های علمیه نیز مهارت در جهات فقهی است.

وی با بیان این که طبیعتا فقه متوقف بر اصول، رجال، حدیث و تفسیر نیز بوده و هست، افزود: نیاز یک اجتماع اسلامی شیعی به وجود فقهایی است که در طول تاریخ در عرصه اجتماع ظهور و بروز یافته و آثار وجودی فقهای شیعه همچون شیخ مفید، سید مرتضی تا زمان مرحوم صاحب جواهر، شیخ انصاری و فقهای نزدیک به عصرما از بعد غیبت صغری نیز همچنان استمرار دارد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان این که یکی از اصلی ترین وظائف حوزه‌های علمیه، برنامه ریزی در راستای تربیت افراد مستعدی است که بتوانند در جهات فقهی و اصولی مهارتی پیدا کنند، خاطر نشان کرد: ارتقا مهارت‌های مستعدین حوزه علمیه خراسان در جهات فقهی اصولی به تعبیری همان پایه گذاری نقش مرجعیت در اجتماع بوده و فقهایی در اجتماع به خصوص در دوران بعد از انقلاب و در راستای تشکیل حکومت اسلامی تربیت می‌شوند که می‌توانند مبنای جامعه باشند.

آیت‌الله مروارید در ادامه ضمن تاکید بر ارتقا مهارت‌های طلاب مستعد برتر در مسائل فقهی و اصولی و تحقق این مهارت‌ها در ابعاد شخصیتی آنان، تصریح کرد: نقش این استعدادهای برتر و نخبگان در جامعه بی شک نقش بارزی است.

وی با بیان این که یکی از راه‌های ایجاد چنین مهارت و به عنوان اصلی ترین راه، شناسایی استعدادها و به دنبال آن، ترغیب و راهنمایی افرادی است که استعداد بیش تری داشته و به عنوان نخبه شمرده می‌شوند، اظهار کرد: اینان باید تحت نظر اساتید مجرب و ماهر به مراتب تحصیلی عالی واصل شوند تا بتوانند به فقاهت و اجتهاد دست پیدا کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت حمایت بر دو پایه مادی و معنوی از طلاب مستعد برتر و نخبگان این حوزه، عنوان کرد: بعد نخست حمایت معنوی و تحصیلی از نخبگان است بدین منظور که امکاناتی برای آنان محقق شود تا بدین سبب مستعدین برتر بتوانند از این امکانات در راه تحقیق و پژوهش استفاده کنند.

آیت‌الله مروارید ادامه داد: البته این حمایت نیز جهات خاصی دارد، بدان معنا که باید اساتید ماهر به میدان آمده و ضمن راهنمایی طلاب نخبه و مستعد برتر، از آنان کار بخواهند، رساله بنویسند و تحقیق و پژوهش داشته باشند.

وی با بیان این که همچنین باید امتحانات به صورت قوی‌تری برگزار شود تا آنان احساس کنند افرادی هستند که می‌توانند اثرگذاری داشته باشند، ابراز کرد: طلاب مستعد برتر باید در همه زمینه‌ها شکوفا شوند و بدانند که علم فقه مرکب از علومی است که بخشی از آن حدیث شناسی و بخش دیگر شناخت رجال و اصول و موضوع شناسی است که تطبیق این قواعد نیاز به کار دارد و حمایت‌های معنوی می‌طلبد تا امکانات تعلیم و تعلم برای آنان محقق شده و در این زمینه راهنمایی شوند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت حمایت‌های مادی در کنار بعد معنوی و تحصیلی بیان کرد: طلبه‌ای که از دانشگاه انصراف داده و ممحض تحصیل در حوزه می‌شود، باید به او در حد متعارفی کمک مالی صورت بگیرد و این امر از ناحیه بزرگان، مراجع و مسئولین حوزه باید مورد توجه باشد تا مستعد برتر در فضای حوزه مثمر ثمر واقع شود.

آیت‌الله مروارید با اشاره به سطح برگزاری امتحانات مستعدین برتر، عنوان کرد: بر اساس آنچه در مجموع امتحانات شاهد بودیم واقعا جای امیدواری است و نشان داده شده است که مستعدین برتر این حوزه اگر حمایت شوند، حتما به نتیجه می‌رسد و برای این گروه از مستعدین اهمیت راه باید به عنوان یک وظیفه شرعی تبیین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics