قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / عدم پرداخت صحیح به «طب اسلامی» موجب بدبینی به شریعت خواهد شد/ تشریح فعالیت‌های موسسه الهادی
عدم پرداخت صحیح به «طب اسلامی» موجب بدبینی به شریعت خواهد شد/ تشریح فعالیت‌های موسسه الهادی

مدیر موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع) در گفتگو با «شبکه اجتهاد» عنوان کرد؛

عدم پرداخت صحیح به «طب اسلامی» موجب بدبینی به شریعت خواهد شد/ تشریح فعالیت‌های موسسه الهادی

مرتضوی گفت: امروز مسئله طب اسلامی بسیار مورد توجه فضاهای حقیقی و مجازی و نیز در بطن جامعه ما است و اگر به طور صحیح به آن پرداخته نشود از مسیر خود منحرف شده و موجب بدبینی به شریعت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام سید مسعود مرتضوی مدیر موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع) در گفتگویی یکی از اهداف و رسالت‌های حوزه علمیه و روحانیت را پاسخ‌گویی به جامعه و نیازهای بشریت به دین دانست و گفت: هدف بسیاری از طلاب نسبت به طلبگی و ورودشان به حوزه علمیه را باید در پاسخ‌گویی به جامعه دنبال کرد. این عرصه فعالیت مستفاد از دستورات دینی و قران کریم است، در آیه ۱۲۲ سوره توبه: بسم الله الرحمن الرحیم «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِ‌‌ینْفِرُوا کَافَّهً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طائِفَهٌ لِ‌‌یتَفَقَّهُوا فِ‌‌ی الدِّ‌‌ینِ وَ لِ‌‌ینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَ‌‌یهِمْ لَعَلَّهُمْ ‌‌یحْذَرُون‏» که شاهد مثال تفقه و فهم دقیق از دین تا اینکه با این فهم دقیق موجب انذار قوم و جامعه شود و نتیجه آن توجه جامعه به دین باشد.

وی با اشاره به این‌که اسلام کامل‌ترین دین است، خاطرنشان کرد: در دستورات دینی داریم «و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب المبین» یعنی هر آنچه که دین به آن نیاز دارد در قرآن، در معارف اهل‌البیت(ع) وجود دارد. سؤال اینجا است وظیفه حوزه علمیه تحقق این شعار مهم است، یعنی دینی که کامل است، برای پرسش بشریت پاسخ دارد اما تبیین این پاسخ‌ها بر عهده حوزه علمیه است.

مرتضوی در ادامه گفت: حوزه علمیه خراسان در جهت پاسخ به پرسش‌های جامعه، گام‌های بسیار مؤثر و مهمی را برداشته است و در این سال‌های شاهد تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز با هدف و عنوان پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه، نیازهای مختلفی که شناسایی شده و طلابی که در جهت این ابعاد در حال پژوهش و کار هستند.

تشریح فعالیت‌های موسسه الهادی علیه‌السلام

مدرس حوزه علمیه مشهد با اشاره به فعالیت‌های موسسه الهادی علیه‌السلام، اظهار کرد: این موسسه با کمک و حمایت حوزه علمیه خراسان در بستر هیئت اندیشه‌ورز برای اجرای ایده مهم و ضروری فعالیت خودش را آغاز می‌کند، در قدم اول با عنوان کارگروه دین و سلامت کار می‌کند و در آینده ممکن است با تعابیر و عنوان‌های مختلف ارائه شود، هدف اصلی این ماجرا، از همایش بین‌المللی فراوردهای حلال که در مهرماه و بهمن‌ماه ۱۳۹۶ در مشهد مقدس برگزار شد.

مرتضوی ادامه داد: موسسه الهادی(ع) در عنوان «دین و سلامت»، فعالیت‌های پژوهشی و علمی در سه موضوع مهم را دنبال می‌کند، سه موضوع مهم (طب اسلامی، فراورده‌های حلال، مسائل مستحدثه پزشکی) که دغدغه‌ی جامعه و مخاطبین رشته‌های مختلف است.

وی، درباره «طب اسلامی»، گفت: امروز مسئله طب اسلامی بسیار مورد توجه فضاهای حقیقی و مجازی و نیز در بطن جامعه ما است و اگر به طور صحیح به آن پرداخته نشود از مسیر خود منحرف شده و موجب بدبینی به شریعت خواهد شد.

ضرورت پرداختن به مباحث فقهی «فراورده‌های حلال»

مدرس حوزه علمیه مشهد همچنین نسبت به «فراورده‌های حلال» بیان داشت: در گذشته این بحث تحت عنوان باب اطعمه و اشربه در مباحث فقهی مطرح بوده و فقها با تألیف مؤلفات و کتب و دروس مختلف به آن پرداخته‌اند اما از آنجایی که بحث خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها در حال حاضر در تمامی جهان، یک داده بسیار مهم است و یک گذاره مهم برای بحث سلامت است، بحث پیرامون اطعمه و اشربه با رویکردهایی که به آشنا هستیم به مصادیق رسیده، مطعمه و اشربه، مواد افزودنی، افزودنی‌هایی که در تک‌تک غذاها وجود دارد و باید مباحث فقهی آنچه در موضوع شناسی و چه در حکم آن پرداخته شود.

مرتضوی نیز با اشاره به این‌که حوزه‌های علمیه درباره‌ی مسائل مستحدثه پزشکی فعالیت‌های گسترده‌‌ای داشته‌اند، گفت: اما مسائل مستحدثه در پزشکی و بیمه و بانک از مورد مبتلاترین مباحث هستند. موسسه الهادی(ع) در بحث‌های پزشکی به دنبال مسائلی هست که روز و شب جامعه دینی را مورد سؤال قرار می‌دهد.

مدیر موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع)، هدف این موسسه را تربیت پژوهشگر در موضوعات فوق دانست و گفت: در این طرح از بستر حوزه، علماء، اساتید، طلاب مستعد استفاده می‌کنیم، البته گام مهم در این طرح کم‌نظیر، استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، آزمایشگاه‌های تجربی هستیم. یعنی ما در این حرکت، حوزه را در کنار دانشگاه، در یک‌راه دیده‌ایم، ان‌شاء‌الله در این حرکت علماء و اساتید درس خارج به عنوان نخبگان حوزوی در کنار نخبگان دانشگاهی به حل مسائل و آسیب‌شناسی و مسائل مختلف می‌پردازند.

برگزاری سلسله‌ نشست‌های پژوهشی «دین و سلامت»

وی افزود: موسسه الهادی(ع) در این زمینه حدود یک سال فعالیت کرده است، و نشست‌های فراوانی برگزار کرده، به عنوان نمونه می‌توان به نشست تخصصی «بررسی مفهومی و موضوعی استحاله و استهلاک و تأثیر آن در فراورده‌های حلال» توسط، آیت‌الله واحدی اشاره کرد، همچنین حضور دکتر غلامرضا نورمحمدی و طرح مباحثی در «موضوع شناسی الکل و چارچوب مسائل محدثه در فرایند پژوهشی»، مصاحبه‌‌ای که با دکتر طباطبایی با موضوع «اهمیت فراورده‌های حلال» و سایر فعالیت‌هایی که این موسسه در این راستا داشته است.

مرتضوی با نظر به حضور فعال این موسسه در عرصه غذا و فراورده‌های حلال، از برگزاری سلسله‌ نشست‌های پژوهشی «دین و سلامت» در تاریخ ۲۴ و ۲۵ مردادماه ۹۷ با حضور اساتید قم، تهران و مشهد خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم موسسه الهادی با اجرای ایده‌های خلاقانه و نو، موجب نشاط در حوزه علمیه خراسان بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics