قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / علوم اسلامی در مسیر کاربردی‌سازی؛ اساتید چه گفتند؟
علوم اسلامی در مسیر کاربردی‌سازی؛ اساتید چه گفتند؟

گزارش اول؛

علوم اسلامی در مسیر کاربردی‌سازی؛ اساتید چه گفتند؟

اساتید حاضر در هم‌اندیشی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی، مباحثی همچون روش‌های کاربردی‌سازی علوم اسلامی، چالش‌ها و الزامات آن، آینده‌پژوهی در فقه، نقد رویکردهای سنتی در حقوق و مجازات، نقش علوم اسلامی در حکمرانی و توسعه، و ارتباط آن با سایر علوم؛ به تبادل نظر پرداختند. حاضران ضمن بررسی ابعاد مختلف این موضوع، بر ضرورت نگاه جامع، تقسیم کار علمی، تعامل با بدنه جامعه و توجه به تحولات جهانی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، چهارمین و پنجمین هم‌اندیشیِ توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی با حضور متخصصان برجستۀ علوم اسلامی طی دو روز در مشهد برگزار شد.  اعضای هم‌اندیشی و مهمانان در روز اول در سه نوبت به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع «روش کاربردی‌سازی در علوم اسلامی» پرداختند که گزارش اول آن پیش‌رویتان قرار می‌گیرد.

استاد هادی صادقی در سخنرانی خود با عنوان «الزامات کاربردی‌سازی و آسیب‌های آن، به بررسی چالش‌ها و آسیب‌های موجود در مسیر کاربردی‌سازی علوم اسلامی پرداخت و گفت: یکی از آسیب‌های جدی در بحث کاربردی‌سازی، پرداختن بیش از حد به مباحث نظری و غفلت از جنبه‌های عملی و اجرایی آن است.

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم، با تمرکز بر حوزه حقوق و مجازات، به نقد رویکرد حبس‌گرایانه در نظام حقوقی ایران پرداخت و گفت: ما در حوزه مجازات، بیش از هر چیز به تحقیقات بنیادین و کاربردی نیاز داریم. این تحقیقات باید هم جنبه نظری داشته باشند و هم نتایج عملی آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به نظریه‌های جدید در کیفرشناسی، مجازات‌های حبس را فاقد بازدارندگی کافی دانست و پیشنهاد داد که تحقیقات بنیادین در زمینه مجازات‌های جایگزین و مؤثرتر انجام شود.

صادقی در نهایت تأکید کرد که برای رسیدن به یک نظام حقوقی اسلامی کارآمد، باید بیش از هر چیز به تحقیقات بنیادین و کاربردی در این زمینه توجه کنیم.

استاد رضا اکبری در سخنرانی خود با عنوان «رویکردها، فرایندها، مهارت‌ها و فناوری‌ها در کاربردی‌سازی علوم اسلامی» به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخت و با اشاره به اهمیت داشتن چشم‌انداز کلی در کاربردی‌سازی علوم اسلامی، گفت: در بحث کاربردی‌سازی علوم اسلامی، داشتن یک چشم‌انداز کلی (vision) ضروری است. با این حال، باید توجه داشت که فعالیت‌ها باید به صورت جزئی و مرحله‌ای انجام شوند تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) سپس به تشریح رویکردها، فرایندها، مهارت‌ها و فناوری‌های مورد نیاز برای کاربردی‌سازی علوم اسلامی پرداخت و نکات مهمی را در هر یک از این زمینه‌ها مطرح کرد.

وی بر اهمیت ارتباط با بدنه جامعه و نخبگان، ضرورت تقسیم کار علمی و موضوع‌شناسی، لزوم پویایی در نگاه به تراث علمی، تعامل با سایر علوم، تربیت نیروی انسانی، ظرفیت الهیات کاربردی، توجه به تحولات جهانی و شناخت نظریه‌های کنش در جامعه تأکید کرد.

اکبری در پایان سخنان خود، بر ضرورت نگاه جامع به موضوع کاربردی‌سازی علوم اسلامی و تعامل با سایر علوم تأکید و ابراز کرد: برای رسیدن به اهداف خود در زمینه کاربردی‌سازی علوم اسلامی، باید نگاهی جامع به این موضوع داشته باشیم و با سایر علوم نیز تعامل داشته باشیم.

این سخنرانی با استقبال حاضران روبرو شد و بحث‌های متعددی پیرامون آن شکل گرفت.

استاد رضا اسلامی در سخنرانی خود با عنوان «فقه فرضی ناظر به آینده‌پژوهی» به تبیین ضرورت توجه به آینده‌پژوهی در علوم اسلامی پرداخت و با اشاره به اهمیت فقه فرضی ناظر به آینده‌پژوهی، گفت: یکی از نکات مهم و در عین حال مغفول در حوزه فقه، توجه به فقه فرضی ناظر به آینده‌پژوهی است. برای کاربردی کردن علوم اسلامی، باید از سال‌ها قبل در مورد وضعیت کنونی و همچنین برای ۵۰ سال آینده فکر و برنامه‌ریزی می‌شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین به تفاوت نحوه کاربردی شدن علوم مختلف، عنصر مغفول در کاربردی‌سازی، فقه فرضی و مزایای آن، توجه به اولویت‌ها، ثمرات توجه به اولویت‌ها، و مثال‌هایی از تزاحمات در علوم‌اسلامی و بین علوم مختلف اشاره کرد.

این استاد حوزه علمیه قم در نهایت تأکید کرد که توجه به آینده‌پژوهی و اولویت‌ها، از جمله ضروریات برای کاربردی کردن علوم اسلامی است.

استاد سیدعلی عماد در سخنرانی خود با عنوان «ابعاد و انواع روشهای کاربردی‌سازی در علوم اسلامی» به مسئله کاربردی‌سازی علوم اسلامی اشاره کرد و هدف از طرح این بحث را پاسخگویی به مسائلی دانست که فراروی اشخاص حقیقی و حقوقی در جامعه اسلامی قرار دارد.

استاد حوزه علمیه قم در این نشست، با ارائه رویکردی نوین در نیازسنجی و مسئله‌شناسی، پیشنهاد کرد که مسائل به دو دسته کاربردی بالمعنی الأخص و کاربردی بالمعنی الأعم تقسیم شوند.

عماد همچنین بر لزوم توجه به عوامل کارآمدی و اثربخشی در حل مسائل تأکید کرد و گفت: باید در مرز‌شناسی برای حل مسئله، برای کاربردی‌سازی، برای اینکه بعد هم دچار مشکل نشویم در حد ممکن در متدولوژی، کاربردی‌سازی و پاسخ کاربردی به مسئله، می‌بایست آن عوامل و شاخص‌هایی که به کارآمدی و اثربخشی هم منتهی می‌شود، مدنظر قرار دهیم.

وی در پایان سخنان خود، به تمایز بین کاربردی‌سازی و سنجش کارآمدی و اثربخشی اشاره کرد و پیشنهاد داد که مرز بین این دو مفهوم مشخص شود.

استاد سعید رضا عاملی نیز در سخنانی با عنوان «دغدغه‌های شورای تحول علوم انسانی در موضوع علوم اسلامی و حوزه توسعه و پیشرفت» به دغدغه‌های شورای تحول علوم انسانی در زمینه علوم اسلامی اشاره کرد و گفت: شورای تحول علوم انسانی با نگاهی کلان‌تر به مجموعه علوم انسانی، دغدغه‌های چهارگانه‌ای را در زمینه اسلامی شدن علوم انسانی، بومی‌سازی علوم انسانی، کاربردی‌سازی و کارآمدی علوم انسانی و همچنین روزآمدسازی و حرکت در مرز دانش دنبال می‌کند.

این استاد دانشگاه تهران، به طور خاص به موضوع توانمندسازی علوم اسلامی در پاسخگویی به نیازهای جامعه پرداخت و بیان داشت: موضوع مورد بحث امروز، توانمندسازی علوم اسلامی در پاسخگویی به نیازهای اساسی جامعه و همچنین پیش‌بینی وضعیت و نگاه روندشناسانه به سیر تطور علوم اسلامی -و شاید به معنای عام‌تر ادیان- در پیوند با توسعه و پیشرفت است.

وی همچنین به تعریف توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی پرداخت و ابراز نمود: به نظر می‌رسد که ساده‌ترین بیان این گزاره به صورت سؤال اصلی این است که علوم اسلامی چه نقش اثرگذاری در مورد حکمرانی اسلامی در جامعه دارد؟ و چه نقش اثرگذاری و کاربردی‌ای در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایفا می‌کند؟

عاملی در پایان سخنان خود، به مسیر معکوس غرب در جدایی دین از نهادهای اجتماعی اشاره کرد و آن را مورد نقد قرار داد.

 

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics
Clicky