قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «فقه خانواده» باید جایگاه شایسته خود را بیابد/ موضوع درس آینده را به مباحث خانواده اختصاص می‌دهم
«فقه خانواده» باید جایگاه شایسته خود را بیابد/ موضوع درس آینده را به مباحث خانواده اختصاص می‌دهم

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خراسان:

«فقه خانواده» باید جایگاه شایسته خود را بیابد/ موضوع درس آینده را به مباحث خانواده اختصاص می‌دهم

آیت‌الله مرتضوی شاهرودی گفت: همان‌گونه که پس از انقلاب مباحث فقهی مهمی همچون حدود و دیات احیا شده و مورد اهتمام حوزه‌های علمیه و جامعه قرار گرفت، موضوع «فقه خانواده» نیز می‌تواند جایگاه شایسته‌ی خود را بیابد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم مؤسس رشته «فقه خانواده» حوزه علمیه قم، در دیدار با آیت‌الله سید حسن مرتضوی شاهرودی عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و از اساتید مطرح خارج فقه و اصول، گزارشی درباره فعالیت‌های آموزشی فقه خانواده، نقش این علم در جامعه امروز و مراحل پیشرفت کار در خصوص این رشته از فقه تخصصی ارائه نمود و از رهنمودهای ایشان بهرمند گردیدند.

‌آیت‌الله سید حسن مرتضوی شاهرودی، در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های بی وقفه استاد سید منذر حکیم و همت بالای ایشان، بر اهمیت ابن موضوع تأکید و خاطر نشان ساخت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و برپایی حکومت اسلامی در این سرزمین، در برخی مجامع حوزوی، حتی خواندن کتاب‌های حدود و دیات لمعه نیز کنار گذاشته شده بود و بهانه‌ی آن، عدم امکان اجرای احکام این ابواب بدون حکومت اسلامی بود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد افزود: با برپایی جمهوری اسلامی در ایران، بحمدالله تلاش‌های گسترده‌ای در موضوعات مختلف صورت گرفت که به تولیدات علمی ارزنده‌ای منتهی گشت و راه‌گشای عملی مسیر شد، موضوع «فقه خانواده» هم باید جایگاه شایسته خود را بیابد و راه‌گشای مسیر باشد.

عضو ارشد شورای عالی حوزه‌های علمیه خراسان در ادامه اظهار کرد: همان‌گونه که بهترین الگو برای طلاب، رفتار و سلوک عملی اساتید ایشان است، در موضوع ارزنده «فقه خانواده» نیز، بهترین کار اقدام عملی در این راستاست.

آیت‌الله مرتضوی تأکید کرد: بنده شخصاً پس از تکمیل کتابی که در دست دارم، درس‌های مرتبط با این موضوع (فقه خانواده، نکاح و سایر ابواب مرتبط) را ان‌شاءالله به شرط کفاف عمر از سر خواهم گرفت.

آیت الله مرتضوی و سید منذر حکیم

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام منذر حکیم، شرایط کنونی جامعه و آمار فزاینده‌ی طلاق و ناهنجاری‌های اجتماعی را دلیل بر عدم کفایت اقدامات کنونی دانست و اظهار داشت: جامعه نیازمند مجموعه‌ی یکپارچه و هماهنگی از فقه و اخلاق و روانشناسی و جامعه شناسی و سایر علوم مرتبط و مفید در جهت تشکیل خانواده‌های نمونه است و آن تشنه‌ی رهیافتی جامع است که در فقه نظام جامع خانواده متبلور گشته است.

لزوم ایجاد منظومه جامع «فقه خانواده»

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که فقه اسلامی دارای احکامی الزام‌آور است، یادآور شد: فقه حداقلی که محدود به مرزهای وظایف و حقوق الزامی افراد بوده، برای حل و فصل تمام مشکلات خانواده و جامعه کفایت نمی‌کند و نیز اخلاق اسلامی که راه‌گشای حداکثری برای بسیاری از مشکلات موجود است، الزام‌آور نیست و متأسفانه مورد اعتماد و اتکای مشاوران خانواده و دادگاه‌ها قرار نمی‌گیرد؛ اما جمع این دو موضوع با اهمیت و دیگر موضوعات مرتبط با خانواده در یک منظومه فقهی جامع ویژه خانواده و جامعه میسر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه‌های درسی سطح سه و چهار فقه خانواده و اجرای آن در حوزه علمیه قم، و خروجی‌های ارزنده‌ای از طلاب فاضل و فرهیخته، به نقش مؤثر و کاربردی این موضوع فقهی تخصصی در حوزه‌های گوناگون تبلیغ و مشاوره و قضاوت پرداخت و بیان کرد: میزان رضایتمندی مخاطبان و طلاب تحصیل‌ کرده در این رشته تا اندازه‌ای بوده است که حتی شرکت کنندگان در دوره‌های کوتاه مدت و پودمانی این رشته، کارایی خود در تبلیغ و مشاوره و موضوعات مرتبط را بسیار بیشتر ارزیابی نموده و بازخوردهای بهتری از عملکرد خود ارائه می‌دهند.

تلاش‌های علمی فقهای طراز اول در «فقه خانواده» راهگشا خواهد بود

حکیم همچنین به پیشرفت مراحل اجرای این رشته‌ی تخصصی فقهی در مراکز حوزوی مختلف، از جمله حوزه علمیه قم و عراق و لبنان پرداخت و با اشاره به آغاز مراحل اجرایی آن در استان خوزستان به دست آیت‌الله موسوی جزائری نماینده‌ی ولی فقیه و امام جمعه اهواز، تلاش‌های علمی مرتبط با فقه خانواده از سوی فقهای طراز اول از جمله آیت‌الله مرتضوی را راه‌گشای این مسیر دانست و بر آن تأکید نمود.

حجت‌الاسلام حکیم در پایان این دیدار به تدوین بیش از ۲۰۰ پایان نامه در موضوعات مختلف فقه خانواده توسط طلاب سطح ۳ و ۴ حوزه‌های داخل و خارج کشور اشاره نمود و آن را از جمله رویش‌ها و تولیدات ارزنده این رشته دانست.

خاطرنشان می‌شود حجت‌الاسلام سید منذر حکیم تاکنون با زحمات فراوان و حمایت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه و نهادهای علمی و آموزشی دیگر، دوره‌های تخصصی «فقه خانواده بر مبنای مکتب هل بیت(ع)» را در کشورهای ایران، عراق، لبنان و اندونزی برگزار نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics