قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / قاب‌های ماندگار؛ آیت‌الله مرتضوی در جمع رزمندگان دفاع مقدس
قاب‌های ماندگار؛ آیت‌الله مرتضوی در جمع رزمندگان دفاع مقدس

به مناسبت هفته دفاع مقدس برای نخستین بار منعکس می‌شود؛

قاب‌های ماندگار؛ آیت‌الله مرتضوی در جمع رزمندگان دفاع مقدس

اختصاصی شبکه اجتهاد: آیت‌الله سید حسن مرتضوی از علما و استادان برجسته خارج فقه حوزه علمیه مشهد در سخنانی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) که اصحاب خود را نصیحت کردند «و یحک یا بن آدم الغافل و لیس مغفولاً عنه(تحف العقول)»، اظهار کردند: منظور از غفلت در این روایت، غفلت از مبدا و معاد است. در طول تاریخ، تمامی اشخاصی که به انسان‌ها ضرر رساندند از غافلین بودند. یزید و معاویه و در زمان معاصر، صدام از غافلین محسوب می‌شوند. اینان به واسطه‌ی غفلتی که از مبدا تا معاد داشته‌اند، به مسلمانان ضررهای بسیاری رساندند و ظلم‌های بزرگی را به ممالکت اسلامی وارد کردند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح دارد: غفلت از امور آخرتی، زمینه‌ای برای آسیب و آفات به جامعه بشری است. غفلت یک انسان (صدام) باعث شد خون بسیاری از شیعیان ریخته شود و مجاهدان زیادی در هشت سال جنگ تحمیلی، به شهادت برسند. اگر صدام، انسانی غافل نبود و نسبت به مبدا، معاد، حساب و کتاب، فهم درستی می‌داشت، این همه آسیب برای دو مملکت مسلمان ایجاد نمی‌کرد.

آیت‌الله سید حسن مرتضوی در سوم اسفندماه سال ۱۳۱۱ هجری شمسی مصادف با سال۱۳۵۲ ه ق در روستای ابرسج شاهرود دیده به جهان گشود.

وی در حدود ۱۳سالگی تحصیل علوم حوزوی را از شاهرود آغار کرد و درسال ۱۳۲۷ ه ش درحدود ۱۵سالگی به مشهد مقدس هجرت کرد و درحدود ۹ سال، سطوح مقدماتی وعالی را در محضر استادانی چون آیت‌الله حاج میرزا احمد مدرس یزدی (شرح لمعه )، آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی (رسائل، مکاسب و کفایه)، شیخ کاظم دامغانی و حاج آقا حسین شاهرودی گذراند.

شاگردی در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله میلانی به مدت دو سال یکی دیگر از فعالیت‌های تحصیلی او بود که بعد از آن در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی به نجف اشرف عزیمت کرد و به مدت چهار سال در درس خارج فقه آیت‌الله سید محمود شاهرودی و درس خارج اصول آیت‌الله حاج شیخ حسین حلی شرکت کرد.

آیت‌الله مرتضوی پس از آن، به مدت یک سال درقم ساکن شد و از درس خارج آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره) و خارج آیت الله محقق داماد بهره برد.

وی بعد از قم دوباره به نجف اشرف برگشت و به مدت بیش از بیست سال در آن حوزه مقدسه ماند و به تدریس قوانین، شرح لمعه، رسائل، مکاسب و کفایتن پرداخت و از محضر آیات عظام امام خمینی، خویی، شیخ حسین حلی، شاهرودی و… استفاده کرد.

آیت‌الله مرتضوی در سال ۱۳۵۸ به مشهد برگشت و همزمان با تدریس درس خارج فقه و اصول، یک دوره رسائل و مکاسب و کفایه را تدریس کرد و هم اکنون به عنوان استاد عالی دروس خارج فقه و اصول حوزه خراسان، در مدرسه علمیه آیت‌الله العظمی خویی(ره) تدریس می‌کند.

گفتنی است، آیت‌الله مرتضوی شاهرودی با تأسی از استاد خویش مرحوم امام خمینی (ره) از بهمن‌ماه ۹۷ موضوع درس خارج فقه خود را «الخلل فی الصلاه» بر مبنای تحریر الوسیله قرار داده است که هر روز ساعت ۷ صبح با حضور شاگردان در مدرسه آیت‌الله خویی مشهد برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics