قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / لزوم تزریق واکسن کرونا؛ نقد استاد خسروپناه و پاسخ استاد فاضل لنکرانی
لزوم تزریق واکسن کرونا؛ نقد استاد خسروپناه و پاسخ استاد فاضل لنکرانی

گزارش؛

لزوم تزریق واکسن کرونا؛ نقد استاد خسروپناه و پاسخ استاد فاضل لنکرانی

پس از انعکاس سخنان استاد فاضل لنکرانی پیرامون لزوم و وجوب تزریق واکسن کرونا، استاد عبدالحسین خسروپناه ضمن ارائه نقدی بر موضوع شناسی دقیق در این مسئله تاکید نمود، سپس رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در چهار نکته پاسخ خود را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد محمدجواد فاضل لنکرانی چندی قبل در نشست «واکاوی فقهی واکسن کرونا» بر لزوم تزریق واکسن کرونا تاکید داشت و تزریق آن را با وجود احتمال خطر هم امری عقلایی دانسته و با اشاره به آیه شریفه «لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه» تصریح کرده زدن واکسن واجب است و امروز واکسن از اموری است که با ترک آن انسان به دست خودش خود و جامعه را به هلاکت می‌اندازد. وی معتقد است «لا تلقوا» فقط جنبه‌ی ایجابی ندارد که بگوئیم اگر سمی بخورید خودتان را به هلاکت می‌اندازید پس خوردن سم حرام است، گاهی اوقات ترک یک عمل مثل ترک واکسن موجب هلاکت جامعه می‌شود و لذا این مشمول آیه «و لا تلقوا بایدیکم إلی التهلکه» است، لذا خیلی روشن است که ترک واکسن از مصادیق این آیه شریفه است.

پس از آن، استاد عبدالحسین خسروپناه نقدی بر این سخنان و دیگر مطالب ایشان ایراد کرد و سپس استاد فاضل لنکرانی برای نویسنده پاسخی نگاشت؛ این مبادله نظری مکتوب از منظرتان می‌گذرد.

به نام شافی مطلق

عالم فقیه و برادر متقی حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی

سلام علیکم

کلیپ کوتاهی درباره حکم شرعی واکسن از جنابعالی مشاهده کردم و نکته ذیل به نگارش این مسکین در آمد:

این استدلال وقتی تمام است که درمان‌های بدیل به صورت اطمینانی در درمان و کنترل کرونا بی اثر باشند، در حالی که درمان طب سنتی سینوی در کلینیک‌‌های دانشکده‌های طب سنتی به خوبی پاسخ داده و عوارض واکسن را هم ندارند.

این تحقیقات با روش علمی، تدوین و قابل عرضه است.

علاوه بر اینکه واکسنی مثل فایزر با شواهد علمی، کم‌اثر بودن آن ثابت شده است.

اطلاعات علمی کم‌اثر بودن و ضرر حداکثری آن توسط دکتر صالحی استاد تمام عفونی تدوین شده است.

همچنین تولید واکسن از نظر علمی وقتی اطمینان بخش است که حداقل سه سال تجربه حیوانی و انسانی خود را طی بکند و چون این فرایند طی نشده لذا مجوز همه واکسن‌ها بدون استثنا، مجوز اضطراری هستند.

حال در دوران امر بین مجوز اضطراری واکسن و شیوه درمان طب سنتی اطمینان بخش، کدام تقدم دارد؟

حکومت با این موضوع شناسی باید هر دو راه را آزاد بگذارد ولی کنترل شده که همه افراد جامعه حتما از یکی از دو طریق درمان سنتی و مدرن به درمان و پیشگیری بپردازند.

انطباق حدیث شریف کافی و آیه شریفه بر واکسن صحیح نیست؛ چون مورد درمانی حدیث، تجربه اطمینان‌آور بوده است، لکن مجوزهای واکسن همگی اضطراری هستند نه اطمینانی.

این بحث نمونه بارزی است بر اینکه فقیه در صدور حکم و تمسک به ادله، باید موضوع شناسی دقیقی داشته باشد و از کارشناسان مختلف و میان رشته‌ای با گرایش‌های مختلف دانشی و رویکردی استفاده کند.

والسلام

ارادت: خسروپناه

بسمه تعالی

خدمت حضرت آقای خسرو پناه (دامت برکاته)

بعد از سلام و تحیت و تشکر از توجه عالمانه جنابعالی، چند نکته را عرض می‌کنم:

اولا: ادعای وجوب تزریق واکسن، به نحو وجوب تخییری است نه تعیینی.

ثانیا: در فرضی که درمانی هنوز کشف نشده، چنانچه تشخیص غالب متخصصین، استفاده از واکسن حتی برای پیشگیری باشد، عقل همین ادراک را دارد که وجوب تخییری است، در حقیقت غالب اهل فن اطمینان نوعی بر پیشگیری دارند و اینطور نیست که فقط تیری به تاریکی باشد. در این امور، ضابطه همان نوع است نه اشخاص.

ثالثا: از حدیث شریف این ضابطه استفاده می‌‌شود که برای علاج یا پیشگیری، ملاک همان ظن نوعی به نتیجه است، حتی اطمینان لازم نیست.

رابعا: آیه دلالت واضح بر عدم جواز ایقاع در تهلکه دارد، حال اگر غالب اهل فن بگویند عدم استفاده از واکسن، موجب تلفات زیاد است، باید از آن استفاده نمود اگرچه در برخی موارد تلفات داشته باشد.

۷ دیدگاه

  1. همه متخصصان می گویند واکسن لازم است آقای خسرو پناها درمان جایگزین چیست برای حفظ جان دیگران باید واکسن زده شود یک عده عطار راه افتاده اند به نام متخصص طب سنتی اینها کجا درس خوانده اند با جان مردم باز ی می کنند اگر راست می گویند یک بیمار آی سی یو را درمان کنند اینها باعث مرگ بسیاری شدند خدا رحمت کند مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی را که به اینها توجه کرد و …

  2. اگر کسی به تقلید از برخی فقهای دیگر که عدالت و تعهدشان مورد تردید است فتوا دهد میشود به او گفت خبره است؟ اهل فن است؟! مسلم است که پاسخ منفی است همین سوال و جواب درباره پزشکان نیز هست
    مشکل اینجاست که بسیاری از پزشکان صنعتی به اصطلاح مجتهد و صاحب نظر نیستند بلکه تابع منابع دیگری و عمدتا غربی هستند، کافی است کتب مرجع و دروس پزشکی دانشجویان را فهرست وار مشاهده شود.
    مسئولان وزارت بهداشت هم مجری سازمان بهداشت جهانی هستند. خوش بینی افراط گونه به سازمان بهداشت جهانی ساده لوحی است

  3. آن هایی که ایشان اهل فن خوانده اند کپی کار های who نهدپزشک متفکر متعهد.

  4. به نام حق
    اهل فن، اهل فن، میکنند..کدام اهل فن ؟ اهل فنی که نقشه راهشان را whoو صهیونیزم تعیین میکنند. سازمان مللی که که پیاده نظام فراعنه و طواغیت هستند.
    شما اهل فن بی غرض و مرض پیدا کن ، بعد اعتمادکن.
    وزارت بهداشت هنوز نتوانسته کارتخوان در مطب اهل فن دلسوز و فدایی مردم بگذارد. این اهل فن اگر مرد بودند ، نانشان را به جان مردم گره نمیزدند . فقط بگویند یک هفته ، فقط یک هفته مجانی ویزیت کنند. چند نفر میمانن؟
    در ثقیفه ملت به اهل فن مراجعه کردند و در کوفه هم اهل فن گفتند حسین خارجی است و مهدور الدم.
    در صدر اسلام هم اگر مسلمین به اهل فن یهود و نصارا اعتماد میکردند که امروز اثری از اسلام نبود.
    اهل فنی که نانش در مریضی مردم باشد قابل اعتماد نیست.
    اهل فن ، قولشان در غایت مسامحه ظن آور است. آن هم علوم تجربی که هر روز کشفی جدید و عوارضی جدید پدیدار میگردد.
    جناب فاضل
    یک نصیحت : مرجعیت تنها راه خدمت به ولیعصر نیست

  5. سلام علیکم
    واقعا مایه شگفتی بنده است بیماری که خطر مرگ و میر آن کمتر از یک در ده هزار است چگونه به عنوان تهلکه مطرح می شود؟

    • سلام علیکم,باید توجه داشت که بعد از واکسیناسیون کادر درمان,آمار فوتی های کادر درمان تقریبا نزدیک به صفر رسید!!به نظر شما این نجات ازتهلکه نیست؟!!

  6. جمعیت منتقدان به واکسن اجباری کم نیستند آقای فاضل
    هم دکتر های رسمی و هم متخصصان طب سنتی در سطوح مختلف منتقد انحصار درمان در واکسن های آزموده نشده هستند
    همین دیروز اخبار آسترازانکا در اومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics