قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی و بررسی چند شبهه
مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی و بررسی چند شبهه

استاد سیفی مازندرانی در نشستی تبیین کرد؛

مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی و بررسی چند شبهه

استاد سیفی مازندرانی در پاسخ به این شبهه که «سلمان رشدی سنی مذهب و حنفی مسلک است و بنابر قول مشهور که «ألزموا بما ألزموا به أنفسهم» پس لازم است که حاکم سنی حکم را صادر کند بیان نمود: اولاً این حکم قتل برای ساب النبی اختصاص به امامیه ندارد و ثانیاً در مذهب شیعه فقیه جامع بر همه‌‌ی مسلمین ولایت دارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی در نشست علمی «بررسی مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی» که با رویکرد پاسخ به شبهات چندی قبل در بیت معظم‌له برگزار شد، با اشاره به صدور حکم اعدام نوسینده کتاب آیات شیطانی توسط امام خمینی رحمه الله علیه اظهار داشت: اگر درجایی ساب النبی کیان اسلام را نشانه گرفته باشد حتی اگر جان فرد هم در خطر باشد قتال بر او واجب است.

وی در پاسخ به شبهه آیا حکم مرتد در شرع مقدس اسلام اعدام است؟ و می‌توان بدون محاکمه قضایی حکم به اعدام داد؟ بیان نمود: پاسخ استدالالی به این سؤال منوط به این است که ما اصل ادله‌ی این را بررسی کنیم. دلیل این که کسی که نبی مکرم اسلام و یا یکی از ائمه علیه السلام سبی بکند بدون محاکمه و قبل از محاکمه او را اعدام کرد و در واقع آن سامع او را به قتل برساند چیست؟

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اولین دلیل اجماع به نص است، درباره اجماع فقهای امامیه تصریح کرده‌اند بر اجماع بر این حکم که من جمله این فقها «سید مرتضی» است که ایشان هم آراء علمای عامه را آورده‌اند و هم آراء علمای خاصه که اشاره می‌کند که «اگر کسی کافر ذمی باشد یا مسلمان و سبی کند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را بکشید او را در همان جا با فوریت» و جناب «لیس» که از بزرگان اهل لغت بود و هم در فقه سررشته داشت و شیعه هم نبود و از اهل عامه بود بیان می‌کند که «اگر مسلمانی سبی کند پیامبر را اصلا او را محاکمه نمی‌کنند و از او توبه هم نمی‌خواهند و او را در همان جا می‌کشند»

سیفی مازندرانی سپس افزود: «جناب لیس» در ادامه این حکم را برای یهودی و نصاری هم اعلام می‌کنند و بیان می‌کنند که این موافق است با رای امامیه؛ در نتیجه اکثر علمای عامه حکم به ارتداد و قتل به فوریت را می‌دهند که در واقع دلیل اوّل اجماع بر این مسئله است، دلیل دوم هم این است که فرد مرتد می‌شود.

وی بیان داشت: ابن زهره هم بیان می‌کند که حتی اگر دیگر انبیاء و ائمه علیه السلام را هم سبی کند و کسی هم بشنود و او را قبل از محاکمه بکشد قبل از محاکمه هیچ ایرادی بر او نیست و همه‌ی این خصوصیات بدلیل اجماع طائفه بر خصوص این سبی است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در پایان پاسخ به شبهه اول بیان نمود: در مجموع چند نکته از کلمات فقها استفاده می‌شود، اول این که ساب نبی بی درنگ، فی الفور و فورا کشته شود و فرقی نمی‌کند که آن مسلمان باشد یا غیر مسلمان، نکته دوم بر فرد سبی کننده بالمباشره واجب است، بر خودش اگر تمکن دارد واجب است نمی‌تواند وکیل بگیرد و تاخیر کند.

سیفی مازندرانی در تبیین نکته سوم خاطرنشان کرد: این که شرط کردن عدم خوف از هلاکت را در واقع خودش در خطر نباشد حتی ضرری هم به سایر مسلمین هم نرسد و برای ائمه معصومین هم همینگونه است و اجماع دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان نمود: همچنین ما در نص حدیثی داریم که معتبر است که از امام صادق علیه السلام سوال شد درباره کسی که به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم سبی کرده که ایشان فرمودند هرکس نزدیکتر است به این شخص باید او را بکشد قبل از این که به محاکمه بکشد او را؛ و این حدیث در واقع مورد اجماع اکثریت عامه می‌باشد.

وی افزود: همچنین در روایتی دیگر که از امام باقر علیه السلام که ایشان فرمودند در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که وقتی کسی سبی کرد ایشان را دو تن از اصحاب مامور شدند و آن فرد را بلافاصله بعد از شناسایی کشتند.

سیفی مازندرانی در ادامه به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: حضرت بیان می‌کنند که این حکم مخصوص زمان حضور نبی نیست و چنین اتفاقی اگر رخ دهد اگر خوف جان نباشد همان حکم را دارد، پس نص و فتوا و اجماع و نصوص متفق‌اند بر وجوب قتل ساب النبی قبل از این که محاکمه بشود.

ایشان سپس اظهار کرد: برخی از احادیث هم بود و در واقع جمیع احکام مقدس محکوم است بدلیل نفی ضرر و در واقع بر جمیع احکام الهی مقدم است قاعده «لاضرر و لاضرار» و حتی این حکم اما این در صورتی است که بخاطر این سبی و زنده ماندن این ساب کیان اسلام در خطر نباشد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، افزود: اگر در جایی وجود ساب و در واقع این سبی کیان اسلام و رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را نشانه گرفته باشد دیگر حتی اگر جانش هم به خطر بیفتد باید قتال بکند و این را هم ما در احادیثی که از امام موسی کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام بیان شده است که حتی اگر در جایی برای کشتن این فرد لازم شد به سرکردگی سلطان جور هم بجنگد.

سیفی مازندرانی در ادامه بیان نمود: این که امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند «اگر سلمان رشدی توبه کند و زاهد گردد بر مسلمانان واجب است که او را بکشند» با وجود این که بیان شده با توبه تمام گناهان بخشیده می‌شود مبنای آن این است که اولا خود معتقد اجماع فقها است و ثانیا اطلاق نصوص مکان که آمده یعنی حتی به او محلت مکان هم داده نمی‌شود و یاید در همان جا فی الحال کشته شود.

وی افزود: اولا ساب النبی در حکم شرک است که قابل آمرزش هم نیست، ثانیا ما اگر بگوییم برخی فقها هم گفته‌اند مرتد توبه‌اش قبول می‌شود واقعا، اما این حکم حکم ظاهری شرع است یعنی حتی اگر توبه‌اش قبول بشود و واقعا هم پشیمان بشود چون حکم، حکم تعبدی شرع است و ظاهری است باید این حکم اجراء بشود تا کیان اسلام حفظ شود و جرأت از دیگران سلب گردد.

ایشان در پاسخ به شبهه «آیا حد شرعی در سرزمین دشمن جاری نمی‌شود؟» بیان نمود: اولاً عدم جواز اقامۀ حد در سرزمین دشمن کافر، در صورت امکان اقامۀ آن حد در سرزمین مسلمین، نه در صورت عدم امکان اقامه حد در سرزمین مسلمین؛ ثانیا مستحق حد است که بعد از ارتکاب جنایت بر اسلام باقی باشد نه در مورد ساب النبی که به فعل سب از اسلام خارج و کافر گردید.

سیفی مازندرانی در جواب به این شبه که مگر شرط اجرای حد آن نیست که کسی که حد را اجراء می‌کند خطری از نظر جانی او را تهدید نکند؟ بیان نمود: این شرط زمانی است که کیان اسلام در خطر نباشد و البته در مورد سلمان رشدی چون به پشتوانه‌‌ی امپراطور رسانه ای، استکباری انگلیسی صهیونیستی و آمریکایی بوده است لذا کیان و بیضه اسلام و ذکر شأن پیامبر اسلام و یاد رسالت و منزلت آن حضرت در معرض خطر بوده است و در واقع جان دادن در صورت توقف حفظ و کیان اسلام واجب است.

وی در پاسخ به این شبهه که «سلمان رشدی سنی مذهب و حنفی مسلک است و بنابر قول مشهور که «ألزموا بما ألزموا به أنفسهم» پس لازم است که حاکم سنی حکم را صادر کند بیان نمود: اولاً این حکم قتل برای ساب النبی اختصاص به امامیه ندارد و ثانیاً در مذهب شیعه فقیه جامع بر همه‌‌ی مسلمین ولایت دارد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم افزود: فقیه نائب امام علیه السلام می‌باشد و فقها و حکام عامه در مکتب ائمه علیه السلام ولایتی بر مسلمین ندارند و در واقع در حکم طاغوت هستند.

سیفی مازندرانی در ادامه پاسخ به این شبهه که حدود تنها زمانی می‌توانند اجراء شوند که هیچ شک و شبهه‌ای در خصوص ارتکاب جرم توسط متهم در کار نباشد. از کجا معلوم؟ شاید مترجم درست ترجمه نکرده است؟ گفت: شبهه‌‌‌ای در این موضوع وجود ندارد و به اذعان تمام جهانیان کتاب آیات شیطانی مشتمل بر توهین بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌باشد.

مدرس درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه بیان نمود: قتل ساب النبی نه تنها موجب وهن اسلام خالص و ناب محمدی و علوی نمی‌شود بلکه موجب افتخار و سربلندی مسلمین است، البته موجب تضعیف و وهن اسلام آمریکائی است.

سیفی مازندرانی در پایان بیان نمود: بعد از فوت امام راحل رحمه الله علیه این حکم مورد تأیید آیت‌الله خامنه‌‌‌ای قرار گرفت و این حکم صادره از ولی امر در جهت اداره حکومت نبوده بلکه بر اساس حکم صریح در روایات أهل بیت علیه السلام است لذا هرگز قابل انقضاء نیست.

گقتنی است، با توجه به شبهات و سؤالات مطرح شده راجع به حکم اعدام سلمان رشدی و فتوای تاریخی حضرت امام خمینی (ره)، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی، پاسخ‌های مکتوب و رسانه‌ای ارائه کرد.

۱۰ کلیپ با عناوین:
عقلانیت در اسلام و رابطه آن با حکم مجازات سلمان رشدی
http://aparat.com/v/Yf0HL
نظر مذاهب اسلامی راجع به حکم توهین به پیامبر ص
http://aparat.com/v/awJ2Y
سیره پیامبر (ص) در مواجهه با توهین کنندگان به مقدسات
http://aparat.com/v/eVSdH
حکم سلمان رشدی و حق دفاع
http://aparat.com/v/UvqZm
چرایی مجازات سنگین قتل برای مرتد
http://aparat.com/v/rELko
پذیرش توبه مرتد آری یا نه؟
http://aparat.com/v/Dztj5
لا اکراه فی الدین و حکم ارتداد
http://aparat.com/v/RJfgP
ترور در اسلام، آری یا نه؟
http://aparat.com/v/h9IaJ
رابطه تقلیدی نبودن اعتقادات با حکم ارتداد
http://aparat.com/v/fYhCU
آزادی بیان و حکم ارتداد
https://www.aparat.com/v/rzWpf

همچنین سؤالاتی با این موضوع با عناوین زیر تهیه گردید:
۱- دلایل مجازات مرتد در آیات و روایات
https://pasokhgoo.ir/node/98753
۲- مجازات مرتد و آزادی عقیده در انتخاب دین
https://pasokhgoo.ir/node/98754
۳- توبه مرتد فطری مرد و مجازات مرگ
https://pasokhgoo.ir/node/98755
۴- شباهت میان مجازات مرتد و تکفیرهای داعش
https://pasokhgoo.ir/node/98756
۵- نقد علمی کتاب آیات شیطانی یا تهدید نویسنده به مرگ
https://pasokhgoo.ir/node/98757

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics