قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مرجعیت در عرصۀ اجتماع و سیاست
مرجعیت در عرصهُ اجتماع و سیاست

معرفی کتاب؛

مرجعیت در عرصۀ اجتماع و سیاست

کتاب حاضر، مجموعه‌ای از اسناد و گزارش‌های دولتی درباره آیات عظام میرزا محمدحسین نائینی، سیدابوالحسن اصفهانی، حاج آقا حسین قمی، حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و حاج آقا حسین بروجردی است که نقش آنان را در فراز و فرودهای تاریخ معاصر، از مشروطه تا انقلاب اسلامی را به اختصار بازگو می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، نقش و حضور روحانیت در عرصه تحولات سیاسی ایران معاصر در دو دوره مهم و کارساز است؛ یکی دوره نهضت مشروطیت است و دیگری نیز دوره‌ای که از نهضت پانزدهم خرداد آغاز و در انقلاب اسلامی به نقطه اوج رسید.

دوره میانی این دو مرحله که اسناد این مجموعه به معرفی جوانبی از آن اختصاص دارد، اگرچه از لحاظ نقش و تأثیر حضور سیاسی روحانیت به اهمیت ادوار قبل و بعد آن نیست، ولی شناخت آن به عنوان حلقه واسط این دو مرحله در خوراهمیت است.

کتاب «مرجعیت در عرصه اجتماع و سیاست» مجموعه‌ای از اسناد و گزارش‌های دولتی درباره آیات عظام میرزا محمد حسین نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، حاج آقا حسین قمی، حاج عبدالکریم حائری یزدی و حاج آقا حسین بروجردی(۱۳۳۹-۱۲۹۲ شمسی) می‌باشد.

نگارنده در مقدمه، نقش مراجع تقلید در فراز و فرودهای تاریخ معاصر، از مشروطه تا انقلاب اسلامی را به اختصار بازگو می‌کند، افزون بر آن تحلیلی از نقاط عطف و اقدامات مراجع برجسته این دوران فراهم می‌آورد.

این اسناد که به تصریح تهیه‌کننده کتاب، همه اسناد مربوط به شخصیت‌های یادشده را شامل نمی‌شود، عمدتاً اسناد سازمان اسناد ملی ایران، مرکز اسناد ریاست جمهوری و موسسه مطالعات تاریخ معاصر وابسته به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی را دربر می‌گیرد.

مرجعیت در عرصهُ اجتماع و سیاستدر آغاز کتاب نیز فهرست موضوعی اسناد ارائه شده و نیز در پایان کتاب تصویر تعدادی از اسناد و فهرست اعلام آمده است.

مجموعه اسناد فراهم آمده در کتاب، ۴۳۹ فقره است که به تفکیک و ترتیب ذیل تدوین شده است: آیات عظام نائینی ۷۵ سند، اصفهانی ۹۵ سند، قمی ۸۸ سند، حائری ۱۰۲ سند، و بروجردی ۷۹ سند.

کتاب «مرجعیت در عرصهُ اجتماع و سیاست» به کوشش سید محمدحسین منظورالاجداد در سال ۱۳۷۹ توسط نشر شیرازه به چاپ رسید و نیز به‌تازگی از سوی نشر پردیس دانش در تعداد صفحات ۵۴۷ و به قیمت: ۳۲۰,۰۰۰ ریال روانه بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت خرید اینترنتی اثر اینجا کلیک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics