در هریک از اداور تاریخی، نقاطی بر پدیداری رویکردی نو در آن دوره وجود دارد. این نقاط مهم تاریخی، سرآغاز هر دوره به شمار میآیند و گاه با برآمدن یک پژوهش، گاه با ظهور یک خاورشناس و گاه با رخ دادن یک رویداد نقطهیابی میشوند.
به گزارش خبرنگار اجتهاد، نوزدههمین شماره دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «حدیث پژوهی» به صاحب امتیازی دانشگاه کاشان، مدیر مسئولی محسن قاسم پور و سردبیری سیدرضا مودب چاپ و در ۳۰۰ صفحه منتشر شد.
این شماره حاوی مقالاتی چون: «واکاوی جایگاه ارزیابی متن روایات سبب نزول در میان روشهای مرسوم» به قلم محمدجمالالدین خوشخاضع و سیدکاظم طباطبایی؛ «نقد دیدگاه صالحی نجفآبادی در مورد روایات امام باقر(ع) در مجمع البیان» نوشته سیدرضا مؤدب و عبدالحسین هوشمند؛ «پژوهشی نو در گونهشناسی مدالیل روایات تفسیری و فواید آن» تالیف رضا شکرانی و طاهره سادات سید ناری؛ «نقد و بررسی آراء و روایات اهل سنّت درباره ترتیب نزولی بودن مصحف امام علی» به قلم محدثه مقیمینژاد داورانی و محمدعلی تجری؛ «نقد و بررسی قاعده رجال نوادر الحکمه و سیر تاریخی آن» نوشته محمد صالحی عارف و محمدکاظم رحمانستایش؛ «نقش زیدیه و خلفای عباسی در جعل و تحریفِ احادیث مهدویت با رویکردی به اندیشه و آثار علامه شهید مطهری» به قلم محمدتقی دیاری بیدگلی و مریم سادات سجادی منتشر شده است.
همچنین مقالات «بازشناسی احادیث مختص شیعه از میان احادیث مشترک فریقین دربارۀ دجّال» نوشته نصرت نیلساز، کاوس روحی برندق و سحر صدری؛ «تحقیق در اسناد و متن حدیث «جف القلم بما هو کائن» با روش تحلیل محتوا به قلم فتحیه فتاحیزاده و حمیده بابازاده؛ «جستاری در رویکردهای ابن غضائری به توثیق رجال همراه با واکاوی مفهوم غلو در اندیشۀ رجالی او» تالیف مهدی ایزدی؛ «بررسی روش فقه الحدیثی شیخ صدوق در چینش هندسی روایات ثقلین» به قلم علی احمد ناصح، زهرا معارف و محمدتقی دیاری بیدگلی؛ «مطالعه تحلیلی سیر پژوهشهای غربی در حدیث امامیه» نوشته علی حسننیا، علی راد و سید محمد موسویمقدم؛ «بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب» به قلم سید محمود طیب حسینی» نیز از دیگر مقالات این شماره محسوب میشوند.
در ادامه نیمنگاهی خواهیم داشت به محتوای مقالات که پس از معرفی خوانندگان میتوانند با استفاده از لینک پایانی متن کامل مقالات را بهصورت رایگان دانلود نمایند.
واکاوی جایگاه ارزیابی متن روایات سبب نزول در میان روشهای مرسوم/ محمدجمالالدین خوشخاضع، سید کاظم طباطبایی
ارزیابی یا نقد روایات سبب نزول، همواره یکی از محورهای مهم پژوهش در تفسیر و علوم قرآنی بوده است. سیری در آثار این حوزه نشان میدهد که قرآنپژوهان در این زمینه، افزون بر ارزیابیهای سندی و متنی، از گونههایی دیگر نیز بهره بردهاند. گونههایی چون ارزیابی بدون تصریح به روش، ارزیابی با قواعد کلی و صوری چون «الفاظ حاکی از روایات سبب نزول»، «تعدد سبب، تکرّر نزول و تأخر حکم و نزول از هم» و «اعتبار عموم لفظ در برابر خصوص سبب» که بازگشت آنها نیز به ارزیابیهای سندی و متنی است. در این جستار با استفاده از روش توصیفیتحلیلی، افزون بر بیان دیدگاههای مختلف، کارایی هریک از گونههای فوق مورد بررسی قرار گرفته و کاستیهای آنها برشمرده شده است. در پایان با توجه به کاستیهای مذکور از یک سو و ظرفیتهای بالقوۀ ارزیابی متن روایات سبب نزول از سوی دیگر، این روش از حیث نظری بهعنوان کارآمدترین روش در میان روشها و گونههای مرسوم معرفی شده است. دانلود متن کامل مقاله
نقد دیدگاه صالحی نجفآبادی در مورد روایات امام باقر)ع) در مجمع البیان/ سیدرضا مؤدب، عبدالحسین هوشمند
نعمتالله صالحی نجفآبادی در مقالهای با عنوان «نقدی سندشناسانه بر احادیث مجمع البیان» که بعدها در قالب کتابی با نام حدیثهای خیالی در مجمع البیان منتشر شد، ادعا کرده است که در تفسیر مجمع البیان، مواردی از گزارشهای تفسیری وجود دارد که ابوجعفر طبری با ابوجعفر امام باقرR اشتباه شده و رأی ابوجعفر طبری بهعنوان حدیث امام باقرR معرفی شده است. وی منشأ اشتباه را آنجا میداند که کاتبان تفسیر تبیان شیخ طوسی، که از منابع مهم مرحوم طبرسی بوده، در مواردی تصور کردهاند که مقصود شیخ طوسی از ابوجعفر، امام باقرR است؛ لذا بعد از آن عبارت «علیهالسلام» را اضافه کردهاند و طبرسی نیز با دیدن این عبارت تصور کرده که مقصود شیخ طوسی از ابوجعفر، امام باقرR است. این ادعا از سوی برخی محققان، تأیید و از سوی برخی دیگر نقد شده است. در این مقاله کوشش شده اصل رأی فوق دوباره واکاوی شود و سه مورد از موارد بیستگانۀ ادعاشده توسط آقای صالحی، که دیگر ناقدان بدان نپرداختهاند، نقد و تحلیل شود. دانلود متن کامل مقاله
پژوهشی نو در گونهشناسی مدالیل روایات تفسیری و فواید آن/ رضا شکرانی، طاهره سادات سید ناری
بنا بر دلایل قرآنی، روایی و عقلی، باید در فهم قرآن از احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مدد گرفت. لذا گونهشناسی روایات تفسیری بهمنظور درک درست و عمیق از معرفتی که هر گزارۀ روایی در ارتباط با محوری از آیه به دست میدهد، از ضروریات فهم قرآن و حدیث است. طی یک تحقیق، با بررسی چند هزار روایت تفسیری و مداقه در آن، همۀ گونههای روایات تفسیری به دو بخش کلی تقسیم شده است: ۱٫ گونههایی که مرتبط با مدلول آیه است؛ ۲٫ گونههایی که مرتبط با مدلول آیه نیست. در این مقاله، گزارش بخش اول با روش تقسیم ثنایی بیان شده است؛ بدین صورت که هر گزاره روایی که بیانگرمدلولی از الفاظ آیه است به دو قسم کلی «بیان معنا» و «عدم بیان معنا» تقسیم میشود. گزارههایی که بیانگر معنایی از آیه است نیز به دو بخش قابل تقسیم است: یا بیان منطوق آیه، اعم از منطوق لغوی(شامل معنای واژگانی، معنای صرفی، معنای نحوی) و منطوق اصطلاحی(مخصوص شریعت اسلام(بطن و تأویل) و سایر شریعتها) است یا بیانگر منطوق نیست بلکه بیانگر مفهومی از آیه شامل مفهوم موافق، مفهوم مخالف، دلالتهای التزامی و… میشود. گزارههایی که بیانگر مدلولی از آیه است اما آن مدلول از معانی آیه نیست، بیانگر مصداقی از آیه است. تبیین گونهها به روش تقسیم ثنایی، ارائۀ گونههایی جدید و تعریف متفاوت گونهشناسی و بیان فواید گونهشناسی از تمایزات این مقاله با سایر مقالات گونهشناسی است. دانلود متن کامل مقاله
نقد و بررسی آراء و روایات اهل سنّت دربارۀ ترتیب نزولی بودن مصحف امام علی(ع)/ محدثه مقیمینژاد داورانی، محمدعلی تجری
دیدگاه نگارش مصحف امام علی(ع) بر اساس ترتیب نزول، در میان فریقین دیدگاهی دیرینه است، اما در بین معاصرین مخالفانی نیز دارد. بررسی ادلۀ موافقان و مخالفان راهی است برای درک حقیقت مطلب. اهل سنّت علیرغم ابراز این دیدگاه، غالباً دلیلی برای اثبات نظر خود ارائه ندادهاند. در مقابل یکی از استنادات علمای شیعه برای اثبات ترتیب نزولی بودن مصحف امامR، روایاتی از اهل سنّت بوده است که عبارتاند از: روایات ابن سیرین و روایات گزارش ترتیب مصحف امام علی(ع). بررسی دقیق عبارات این روایات نشان میدهد که روایات فوق، دلالتی بر ترتیب نزولی بودن مصحف امام علی(ع) ندارند. دانلود متن کامل مقاله
نقد و بررسی قاعدۀ رجال نوادر الحکمه و سیر تاریخی آن/ محمد صالحی عارف، محمدکاظم رحمانستایش
وجود روایت در یکی از جوامع اولیۀ حدیثی از جمله قراین صحت آن نزد قدما دانسته شده است. اما در این میان بسیاری از بزرگان حدیث و رجال شیعه با پیروی از ابن ولید(م ۳۴۳ق)، که روایت عدهای از راویان نوادر الحکمه یا مشایخ مؤلف آن، محمد بن احمد بن یحیی(م حدود ۲۹۰ق) را استثنا نموده، تمام روایات نوادر الحکمه جز آنها را که از مستثنین نقل شده، معتبر دانستهاند. بر این اساس، وثاقت افراد استثنانشده از سوی غالب رجالیان متأخر پذیرفته شده است. با عنایت به آراء رجالیان دربارۀ مشایخ محمد بن احمد و بهطور کلی استثنای ابن ولید، میتوان امکان عدم وثاقت غیرمستثنین و عدم ضعف مستثنین و نیز اختصاص این قاعده به نوادر الحکمه را ثابت کرد. نیز میتوان دربارۀ دیگر ابهامات راجع به استثنای مورد بحث به پاسخهایی دست یافت. دانلود متن کامل مقاله
نقش زیدیه و خلفای عباسی در جعل و تحریفِ احادیث مهدویت با رویکردی به اندیشه و آثار علامه شهید مطهری/ محمدتقی دیاری بیدگلی، مریم سادات سجادی
مسئلۀ مهدویت و ظهور منجی بهعنوان اصلی مسلم در اسلام، از ابعادی متفاوت مورد توجه و بررسی بسیاری از اندیشمندان قرار گرفته است. این مقاله درصدد بررسی مباحث مهدویت با رویکردی بر آثار علامه شهید مرتضی مطهری است؛ ایشان به مسئلۀ مهدویت از بُعد تاریخی نگریسته و در بخشی از آثار خود، به مدعیان مهدویت از جمله به قیام مختار و محمد بن حنفیه، نفس زکیه و مهدی عباسی اشاره کردهاند. در راستای ادعای مهدویت، برخی از این جریانها چون «حسنیان و عباسیان» برای جلب تودههای مردمی و مشروعیتبخشی قیام خود، اقدام به جعل و تحریف احادیث در حوزۀ مهدویت کردند.
اقدامات عباسیان در این زمینه بهدلیل تدوین کتب حدیثی همزمان با خلافت عباسیان، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ عملکرد آنان در سه بخش قابل بررسی است: الف. مهدیسازی بهشکل حمایت از مهدویت محمد بن عبدالله محض(نفس زکیه) و ادعای مهدویت برخی خلفای عباسی چون مهدی عباسی؛ ب. جعل و تحریف احادیث مهدوی در زمینۀ نسب و ویژگیهای امام زمان(عج) ؛ ج. مصادره به مطلوب احادیث مهدوی همچون روایات رایات سود(خروج پرچمهای سیاه). دانلود متن کامل مقاله
بازشناسی احادیث مختص شیعه از میان احادیث مشترک فریقین دربارۀ دجّال/ نصرت نیلساز، کاوس روحی برندق، سحر صدری
در جوامع روایی اهل تسنن و شیعه، روایات فراوانی دربارۀ دجّال وجود دارد. با این حال پارهای از روایات بهویژه روایات سنی، به جوامع روایی شیعه راه یافته است. این مقاله با روش گردآوری کتابخانهای و با مراجعه به منابع شیعه و اهل تسنن و با شیوۀ توصیفی تحلیلی(تحلیل محتوایی) برای اولین گام در تبارشناسی روایات مربوط به دجّال، به بازشناسی روایات شیعی و سنی در جوامع روایی فریقین در موضوعات وقایع زمان خروج دجّال، مکان خروج دجّال، زمان خروج دجّال، مکانهای ایمن از فتنۀ دجّال و محل کشته شدن پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که درخصوص موضوع فتنۀ دجّال و ریزعنوانهای آن، از میان روایات فراوان موجود در جوامع روایی شیعه، فقط تعداد چهارده روایت، روایت شیعی به شمار میآید و بقیه روایات عامی هستند. نیز تعداد روایات جوامع روایی اهل سنّت بیشتر از روایات جوامع روایی شیعه است. دانلود متن کامل مقاله
تحقیق در اسناد و متن حدیث «جف القلم بما هو کائن» با روش تحلیل محتوا/ فتحیه فتاحیزاده، حمیده بابازاده
احادیث «جف القلم» که در منابع حدیثی شیعه و سنّی با اسناد متعدد نقل شده، از جمله مستندات صوفیه، عرفا و برخی از مفسران است که تلاش کردهاند این احادیث را هماهنگ با موضوع جبر نشان دهند. برای رازگشایی مدلول اصلی، با استفاده از روش تحلیل محتوا که از ویژگی عینیت برخوردار است، حدیث مشترک در منابع شیعه و سنّی، مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل کمّی نشان میدهد که توصیههای اخلاقی و مسئولیت انسان در قبال اعمال خود، در روز قیامت که دلالت بر مسئلۀ اختیار انسان دارد، بیشترین موضوعات مطرحشده در حدیث هستند و بیانگر دغدغۀ اصلی پیامبر اکرم(ص) در ایراد آن است. نمودارها و جداول بخش قیاس منطقی با شواهد مستقل نشان میدهد افعال منتسب به انسان نسبت به افعال منتسب به خدا و ضریب رخداد توأمی افعال انسان و ضمایر مربوط به او که به نقشآفرینی انسان در اعمال خود دلالت دارد، میزان بالاتری دارد وگویای وجود اختیار انسانی در انگیزۀ پیامبر اکرم(ص) در بیان حدیث است. تحلیل کیفی نشان میدهد که عبارت «فجری القلم بما هو کائن» بیانگر تدبیر نظام علّی و معلولی عالم تکوین توسط خداوند در لوح محفوظ است. افزون بر آن، ارزشها و رذایل اخلاقی و اختیاری میتوانند بهعنوان مانعی در برابر علل ناقصه در لوح محو و اثبات باشند و اثر نیک یا بد علت تامه(اسباب عامه) در لوح محفوظ را از بین ببرند. دانلود متن کامل مقاله
جستاری در رویکردهای ابن غضائری به توثیق رجال همراه با واکاوی مفهوم غلو در اندیشۀ رجالی او/ مهدی ایزدی
ابن غضائری رجالشناس بزرگ قرن پنجم که معاصر با رجالشناسان بزرگی همچون نجاشی و شیخ طوسی بوده و علاوه بر همدرسی با ایشان در مجلس درس پدر، سمت استادی بر نجاشی را نیز داشته است، بهواسطۀ تألیف کتاب الضعفا و جرح برخی از رجال مشهور به وثاقت، غالباً نامش قرین با جرح شتابزده و بهدور از انصاف شده است. منتقدان وی دیدگاه خاص وی در موضوع غلو را در اتهام راویان به غلو و جعل حدیث دخیل دانستهاند. این مقاله سعی دارد با واکاوی اندیشۀ ابن غضائری در موضوع غلو و تتبع در گزارشهای مربوط به کتاب الثقات و الممدوحین وی، همچنین از رهگذر رجالی که از سوی ابن غضائری توثیق شدهاند، افزون بر کشف ملاکهای وی در توثیق، به تصحیح چنین نگاهی به او بپردازد. دانلود متن کامل مقاله
بررسی روش فقه الحدیثی شیخ صدوق در چینش هندسی روایات ثقلین/ علی احمد ناصح، زهرا معارف، محمدتقی دیاری بیدگلی
از رساترین وصایای پیامبر(ص) حدیث صحیح ثقلین است که با عبارت «کتاب الله و عترتی، أهل بیتی» بیان شده است. این روایت که عمداً یا سهواً با عبارت «کتاب الله و سنتی یا سنه نبیه» در منابع معدودی از اهل سنت آمده و عدم صحت آن از سوی بزرگان ایشان مطرح گردیده، در اثر حدیثی شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه نیز نقل شده است. از آنجا که صدوق حدیثشناس و آگاه به رجال است، نقل این روایت از سوی ایشان سؤالبرانگیز بوده و نویسنده را بر آن داشت تا علت، مورد بررسی قرار گیرد. با بررسی اسناد و محتوای این روایات، پذیرش آن غیرممکن و با بررسی آثار صدوق، علل نقل این روایت واضح و به یکی از سبکهای وی در فهم حدیث دست یافتیم، بدین صورت که صدوق با گزینش متناسب روایات و عنایت در ساختار هندسی آن، در فهم و دستیابی به معنای مقصود روایات، مجدّانه کوشیده است. دانلود متن کامل مقاله
مطالعۀ تحلیلی سیر پژوهشهای غربی در حدیث امامیه/ علی حسننیا، علی راد، سید محمد موسویمقدم
شناخت ادوار تاریخی مطالعات و پژوهشهای انجامشده در حدیث امامیه از سوی خاورشناسان، مقدمهای است بر کشف نظریات، اندیشهها، رویکردها و نقاط عطف موجود در هر دوره. در برآیند توجهات، پژوهشها و نظریات ارائهشده در این باب، بهلحاظ گذار تاریخی و سیر تطوری آثار خاورشناسی، چهار دورۀ زمانی متصور است که بهطبع در هریک از ادوار میتوان همپوشانیها و تلاقیگاههایی یافت. همچنین، در هریک از اداور تاریخی، نقاطی بر پدیداری رویکردی نو در آن دوره وجود دارد. این نقاط مهم تاریخی، سرآغاز هر دوره به شمار میآیند و گاه با برآمدن یک پژوهش، گاه با ظهور یک خاورشناس و گاه با رخ دادن یک رویداد نقطهیابی میشوند. نوشتار حاضر بر آن است تا نقطههای عطف موجود در هر دوره را شناسایی کرده، بر آن اساس ابتدا و انتهای ادوار را برکاویم. شناساندن جریان غالب در هر دوره و ارائۀ تصویری روشن از تلاش مطالعاتی غربیان در باب حدیث امامیه از آغاز تاکنون، غایتی است که این پژوهش در پی آن است. دانلود متن کامل مقاله
بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب/ سید محمود طیب حسینی
یکی از اعمال ماه مبارک رجب، صلاه الرغائب است که مطابق روایتی منقول از رسول خدا۲ انجام آن در نخستین شب جمعۀ ماه رجب، موسوم به لیله الرغائب، سفارش شده است. در مقالۀ حاضر، بعد از بررسی سند حدیث و اثبات ضعف آن، مشروعیت انجام اعمال این شب بهقصد رجاء تبیین، و در ادامه دربارۀ معنای «رغائب»، تفسیر آن به شب آرزوها نقد شده است. فرهنگهای لغت و روایات تاریخی و دینی روشن میکند که «رغائب» بهمعنای این کلمه عطاها و بذل و بخششهای بزرگ است که در میان سخاوتمندان و صاحبان اموال رایج بوده است. اما آموزهها و روایات دینی، معنای «رغائب» را از عطاهای صرفاً مادی به عطاهای بزرگ معنوی ارتقا داده است. نتیجه آنکه معنای «رغائب» در لیله الرغائب و صلاه الرغائب و نافلۀ صبح، عطاهای بزرگ مادی و معنوی اینجهانی و عمدتاً ناظر به رزق و روزی، و توفیقات و برکات معنوی است که خدای تعالی به برکت این نمازهای واردشده به بندگانش عطا خواهد کرد. دانلود متن کامل مقاله
اجتهاد یادآوری میکند، دوفصلنامه علمی- پژوهشی «حدیث پژوهی» به صاحب امتیازی دانشگاه کاشان، مدیر مسئولی محسن قاسم پور و سردبیری سیدرضا مودب چاپ و منتشر میگردد.
هیئت تحریریه این مجله، دکتر عباس زراعت، دکتر سید کاظم طباطبایی، دکتر نهله غروی نایینی، دکتر فتحیه فتاحی زاده، دکتر سید رضا مودب، دکتر محمدرضا حاج اسماعیلی، دکتر بمانعلی دهقان، دکتر علی اکبر ربیع نتاج، دکتر پرویز رستگارجزی، دکتر محسن قاسم پور میباشند.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه این دوفصلنامه با شماره تلفن ۵۵۹۱۲۷۱۷ (۰۳۱) تماس حاصل نمایند.