قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اجتهاد و اصول فقه / معرفی مراکز فقهی: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

معرفی مراکز فقهی: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

در پرتو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، و استقرار نظامی براساس ارزش‌های معنوی و احکام الهی در ایران، بار دیگر تفکر دینی به عنوان اندیشه‌ای امیدزا، حیات‌بخش و مترقی، در عرصه حیات انسان معاصر ظاهر شد.
تجدید حیات اندیشه وحیانی و ارزش‌های معنوی، از سویی سبب بیداری و خودباوری ملت‌های مسلمان و احیای روح ستم ستیزی در آنان و از دیگر سو باعث نمایان‌تر شدنِ سست‌پایگی مسلک‌ها و مکاتب بشر پرداخته و نظام‌های استوار بر آن‌ها شد.
بایستگی تحقیقات دقیق، جامع و منسجم، پیرامون زیرساخت‌های اندیشهٔ دینی و نظامات اجتماعی مبتنی بر آن و ضرورت پرداخت علمی و روزآمد به حوادث واقعهٔ فکری، به فراخور شرایط کنونی و درخور این رستخیز عظیم، و نیز لزوم آسیب‌شناسی در حوزهٔ فرهنگ ملی و باورداشت‌های دینی، به منظور تبیین عرضهٔ صحیح و دفاع معقول از اندیشه دینی و زدودن پیرایه‌های موهوم و موهون از ساحت قدسی دین، و صیانت از هویت فرهنگی و سلامت فکری اقشار تحصیل کرده و نسل جوان کشور، تأسیس نهاد علمی ـ پژوهشی و آموزشی ممحض و کارآمدی را فرض می‌نمود.
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نهادی است علمی فکری، دارای مجوّز رسمی و شخصیت حقوقی مستقل و در حکم دستگاه عمومی که حسب‌الامر مقام معظم رهبری (دام ظله‌الوارف) در سال ۱۳۷۳ تأسیس شده است.

– جایگاه و وظایف ارکان ستادی پژوهشگاه
نمودار سازمانی پژوهشگاه
هیأت امنا
هیأت امنای پژوهشگاه متشکل از سه تن از شخصیت‌های علمی برجسته می‌باشد که عهده‌دار وظایف و اختیارات زیر هستند:
ـ تصویب تغییرات اساسنامه، به پیشنهاد ریاست پژوهشگاه.
ـ تصویب نهایی سیاست‌های کلی و خطوط مشی جامع پژوهشگاه.
ـ تصویب نهایی محورهای اساسی تحقیقات.
ـ بررسی و تصویب توسعه پژوهشگاه.
ـ پشتیبانی مادی و معنوی از پژوهشگاه و ترغیب فضلای حوزه و دانشگاه به همکاری با آن.
رئیس پژوهشگاه
رئیس پژوهشگاه به عنوان بالاترین مقام مدیریتی، مسؤولیت هدایت تصمیمات و فعالیت‌ها و تدبیر امور کلان و هماهنگ‌سازی بخشهای گوناگون را عهده‌دار است. معاونان، مسؤولان قسمت‌های مختلف و مدیران مؤسسات وابسته به پژوهشگاه نیز با نظر مستقیم وی گزینش و گمارده می‌شوند.
از ابتدای تأسیس پژوهشگاه تاکنون آیت الله علی‌اکبر رشاد عهده‌دار ریاست پژوهشگاه می‌باشد.
شورای عالی پژوهشگاه
شورای عالی پژوهشگاه مرکب از ریاست و معاونان پژوهشگاه، رؤسای پژوهشکده‌ها و  مؤسسات وابسته بوده و مسؤولیت تصمیم‌گیری در زمینه برنامه‌های پژوهشی و آموزشی، کمک به امور اجرایی و فراهم آوردن امکانات در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی را بر عهده دارد.
شوراهای معین پژوهشی، آموزشی، بین‌الملل، رسانش و ارتباطات و همکاری‌ها عهده‌دار تهیه و کارشناسی دستور جلسات شورای عالی پژوهشگاه می‌باشند.

دفتر قم
شهر قم در بردارنده بزرگ‌ترین حوزهٔ علمیه جهان اسلام و مرکز حوزه‌های علمیه ایران می‌باشد و پژوهشگران شایستهٔ بسیاری را در زمینه‌های گوناگون علوم و معارف اسلامی در خود جای داده است؛ لذا از همان اوان تأسیس پژوهشگاه تصمیم گرفته شد برای استفاده از وجود محققان حوزوی و ایجاد ارتباط با مراکز علمی فعال در این شهر و فراهم ساختن زمینهٔ مشارکت دانشوران حوزوی در امور پژوهشی روزآمد و همچنین کمک به حوزه علمیه و حمایت از دانش‌آموختگان علاقه‌مند به تحقیق در عرصهٔ مباحث مورد علاقه پژوهشگاه، دفتری در این شهر راه‌اندازی شود.
این دفتر تاکنون موفق به جلب همکاری و جذب و استخدام چندین تن از محققان و اندیشوران حوزه علمیه شده و ضمن اجرای طرح‌های تحقیقاتی متعدد، نشست‌ها و همایش‌های علمی و تحقیقاتی بسیار، و دوره‌های آموزشی پرباری را برگزار کرده است.
جهت تقویت ارتباط با محققان حوزوی چند گروه‌ه علمی پژوهشگاه در دفتر قم مستقر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics