قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معرفی کتابی در فقه اسماعیلیه
معرفی کتابی در فقه اسماعیلیه

معرفی کتابی در فقه اسماعیلیه

این کتاب نخستین اثر فارسی در فقه اسماعیلیه، شاخه نزاریهٔ آقاخانی است و به عبارتی توضیح المسائل مختصری برای پیروان این فرقه است. این اثر با معرفی فروع فقه اسماعیلی در کنار یکدیگر با عنوان “رساله هفت رکن دین؛ در عبادات اهل یقین” منتشر شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، مؤلف با معرفی احکام فقهی در قالب هفت رکن وَلایت، طهارت، نماز، روزه، زکات و خمس، حج و جهاد به بیا وظایف عبادی شیعیان اسماعیلی پرداخته است.

در پیوست این اثر امیرحسین شاه خلیلی به احکام داد و ستد، خوراکی‌ها و ازدواج و طلاق و ارث پرداخته و نظرات فقهی اسماعیلیه را در این اثر نمایانده است.

اهمّیّت این اثر در  فقه پژوهی از آن جهت است که با انتشار آن، می‌توان امیدوار بود که آقاخانیه ایران به مسائل فقهی بیشتر اهمیت دهند و نشان دهند که اسماعیلیان نزاری همانند سایر مسلمانان به فقه پایبند هستند.

در برخی از کتب ملل و نحل، بدون اشاره به هیچ شاهدی از آثار اسماعیلیه ادعا شده که پس از اعلام قیامت توسط یکی امامان اسماعیلی در قلعه اَلَموت آنان به طور کلی فقه و شریعت را کنار نهاده‌اند، اما بازگشت به شریعت توسط حسن سوم در قلعه الموت، ‌باعث شد که اسماعیلیان دوباره به شریعت بازگشتند.

از آن سو منابع فرقه اسماعیلی ضمن رد ادعاها برخی از ملل و نحل نویسان، بر تمسک بر فقه و احکام شرعی پافشاری می‌کنند.

لازم به یادآوری است کتاب عربی دعائم الاسلام قاضی نعمان مغربی (٣۶٣ ق) تنها اثر متقدم در فقه اسماعیلیه است. برای دانلود متن کامل کتاب هفت رکن به صورت پی دی اف اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics