قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مفهوم حدیث و مکانیزم شناخت آن در مرکز تراث کربلا
مفهوم حدیث و مکانیزم شناخت آن در مرکز تراث کربلا

تازه‌های نشر؛

مفهوم حدیث و مکانیزم شناخت آن در مرکز تراث کربلا

مرکز تراث کربلا وابسته به بخش امور معارف اسلامی و انسانی آستان قدس عباسی رویکرد شیخ یوسف آل عصفور البحرانی در تعامل با مفهوم حدیث، ساز و کارهای آگاهی از آن و نیز اصول صادره آن را در اثر فقهی مهم وی تحت عنوان (الحدائق الناضره) مورد بررسی قرار داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، مرکز تراث کربلا وابسته به بخش امور معارف اسلامی و انسانی آستان قدس عباسی رویکرد شیخ یوسف آل عصفور البحرانی در تعامل با مفهوم حدیث، ساز و کارهای آگاهی از آن و نیز اصول صادره آن را در اثر فقهی مهم وی تحت عنوان (الحدائق الناضره) مورد بررسی قرار داد.

بدین منظور، مرکز تراث کربلا کتابی را تحت عنوان (فقه الحدیث عند المحقق البحرانی فی موسوعه الحدائق الناضره) نوشته شیخ امین حسین نوری پس از بازنگری، تحقیق و فهرست نویسی منتشر کرد. بطوریکه در ۱۸۵ صفحه گردآوری شد و تیراژ چاپ نخست آن در انتشارات دارالکفیل به ۵۰۰ نسخه رسید.

شیخ امین حسین نوری، مولف این کتاب در گفت‌وگو با «شبکه الکفیل» گفت: این کتاب حاوی ۴ فصل به نحو ذیل است:

فصل اول؛ مروری گذرا بر زندگانی شیخ البحرانی و جایگاه میراث وی در فقه شیعه. همچنین درباره فقه حدیث و اهمیت آن و نیز ضرورتی که باعث شد این موضوع مورد تحقیق قرار گیرد سخن گفتیم.

فصل دوم؛ بررسی نحوه تعامل البحرانی با مفهوم حدیث که در آن عناصر بسیار مهم در اندیشه وی در این خصوص را بررسی کردیم. همچون تلاش ایشان برای اطمینان از «صحت متن حدیث» به واسطه مقایسه روایات مختلف آن در منابع اصیل. همچنین به اشتباهات برخی از فقها در این زمینه اشاره کردیم و پس از آن به بررسی ضوابط فقه حدیثی پرداختیم که مهمترین آن نگاه وی در زمینه رویکرد صحیح برای تفسیر مفاهیم وارده در متون و تطبیق آن با مصادیق آن است.

فصل سوم؛ بررسی معنای کلی حدیث و نحوه شناخت آن است که تلاش کردیم اصول صاحب الحدائق همچون دلالت امر بر وجوب، دلالت نهی بر تحریم، و غیره را شناسایی نماییم. همچنین به ضوابط کلی برای فهم معنای مقصود از دیدگاه شیخ پرداختیم.

فصل چهارم؛ دو پدیده مهم در تاریخ حدیثی را مفصل بررسی کردیم و آن تعارض روایات و نقد حدیث بود. پس ابتدا به رویکرد شیخ در زمینه تعارض و راهکارهایی که در این خصوص ارائه کرده پرداختیم. سپس درباره برخی مرجحات الحدائق سخن گفتیم و پس از آن انتقاداتی را که نسبت به متون برخی روایات وارد کرده بررسی کردیم تا در نهایت مهمترین نتایج پژوهش را به طور کلی بیان کنیم.

یادآوری می‌شود، کتاب «فقه الحدیث عند المحقق البحرانی فی موسوعه الحدائق الناضره» تالیف امین حسین نوری از سوی مرکز تراث کربلا به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics