قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «مقاصد شریعت» در نخستین شمارە «شهر خدا»
«مقاصد شریعت» در اولین شمارە «شهر خدا»

تازه‌های نشر؛

«مقاصد شریعت» در نخستین شمارە «شهر خدا»

اولین شمارەی ماهنامە‌ی سراسری فرهنگی- اجتماعی «شهر خدا» منتسب به اهل‌سنت ایران؛ با گرایش نواندیشانه، با موضوع «مقاصد شریعت» از مباحث مهمّ دین‌شناسانه و اصول، به‌تازگی چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، اولین شمارە ماهنامه «شهر خدا» تابستان ۱۳۹۷ به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی علی عزیزی و سردبیری مولود بهرامیان، با محوریّت مبحث «فقه مقاصد شریعت ١» از دید عالمان پیشین، در ١۴۴صفحه، در تهران منتشر شده است.

عکس روی جلد مصاحبه اختصاصی مجله با «وصفی عاشور ابوزید» است که با تیتر «پایایی و پویایی مقاصد شریعت» خودنمایی می‌کند. همچنین «مقاصد شریعت پیدایش توسعه و آینده، دکتر احمد ریسونی»، «ضرورت مقاصدی بودن اجتهاد در عصر حاضر، دکتر نوید نقشبندی»، «چالش تاریخی تعریف مقاصد، محمد شهید» و «تبیین دینی نظریه مقاصد و عبور از فرمالیسم» از مطالب این شماره است.

«امام غزالی و نظریه مقاصد»، «نقد و بررسی نظریه مقاصد»، «بازخوانی و بازنگری در نظریه مقاصد شریعت»، «مقاصد شریعت بهترین راه رسیدن به وحدت» و «چالش‌های نظریه مقاصد در جهان معاصر» از دیگر مطالب اولین شمارە «شهر خدا» می‌باشد.

شهر خدا، در کدام موقعیت است؟

در معرفی این ماهنامه آمده است: وفاداری به مرزهای اعتدال، کار ساده‌ای نیست. دشوار است و هم‌زمان ضروری. وفاداری توأمان به دقت و حیرت، به ذهن و دل، اندیشه و عاطفه و شک و ایمان، کار ساده‌ای نیست. دشوار است و هم‌زمان ضروری. ساده نیست که گام‌هایت با احترام به قانون جاذبه، روی زمین باشد، و نگاهت رها از هر بند و مانع، مسافرِ آسمان‌های بلند. دشوار است و هم‌زمان ضروری. شهر خدا، شهرِ دوست‌داشتنیِ خدا، ساحتی است در تلاقیِ عقل و ایمان، در پیوندگاه خدا و انسان. آنجا که نه معنای خدا، نفیِ انسان است و نه معنای ایمان، طردِ کندوکاو. شهر خدا، واحه‌ای است لبالب از روزنه‌ها که به اشتیاق هر چه تمام، پذیرای هواهای تازه است. شهر خدا، شهری است که ساکنان آن می‌کوشند حق‌گزارِ راستی و خوبی و زیبایی باشند. دیوارهای‌شان کوتاه و پنجره‌های‌شان پُرشمار و بزرگ است. شهرِ خدا، شهر هزار پنجره است.

نشریه‌ی «شهر خدا» با این انگیزه پا به عرصه‌ی مطبوعات گذاشته است که در حدّ وسع و توان خود در بازخوانی بنیادهای فکری و فرهنگی جامعه‌ نقش مثبتی ایفا کند. پرتوی بر زوایای کمتر دیده‌شده‌ی سنت فکری بیفکند و پرسش‌های پویا و راه‌گشایی طرح کند. تلاش ما در پیش گرفتنِ نگاهی تحلیلی و فارغ از سوگیری‌های مذهبی و سیاسی در مقام تحلیل و ارزیابی است. می‌کوشیم مراقب تعلقات محیطی و مدهای نیرومند زمانه که در پیِ خاموشیِ چراغ تفکرند باشیم و انصاف را به دقت و تأمل، بیامیزیم.

«شهر خدا» عمدتاً به سیاحتی نقّادانه در عرصه‌ی سنت و آیین می‌پردازد و می‌کوشد ظرفیت‌های اندیشه‌ی دینی را از چشم‌اندازهای مختلف وارسی کند و امکان‌های تازه‌ را به بحث و گفتگو بگذارد. میان امروز و دیروز، پیوندی برقرار کند و با پرسش‌های امروز، به سراغ پاسخ‌های دیروز برود. امروز ما نمی‌تواند و نباید ریشه‌های خود را نادیده بگیرد، دیروز ما هم نیازمند بازخوانی‌های دلیرانه و اندیشه‌ساز است.

تجدد و نوگرایی از رهگذرِ گفتگو و رویارویی انتقادی (و نه منفی‌نگر) با سنت حاصل می‌شود. رویارویی انتقادی با سنت‌ با هیچ جزمیتی سرِ سازگاری ندارد، نه با تقدیسِ بی‌چون و چرای سنت و نه واپس‌رانیِ آن.

شهر خدا در جستجوی امکان‌های تازه، از هر افقِ باز و چشم‌اندازِ روشنی استقبال می‌کند، چرا که در پیِ گسترشِ آگاهی از مسیر گفتگو و هم‌اندیشی است و نه عرضه‌ی قالبیِ نگرش‌هایی یک‌شکل.

امیدواریم تلاش اندک ما در بازسنجی سنت دینی و آسیب‌شناسی فرهنگی، گام کوچکی باشد در آبادانی مادّی و معنوی کشور عزیزمان ایران و ادای دینی باشد به ذخائر گرانسنگ تمدن و فرهنگ اسلام.

بعد از عنایت و لطف حضرت حق، حسن ظن و همیاری منتقدانه‌ی خوانندگان فرهیخته و اصحاب فضل و معرفت، یاور ما در این راه دشوار خواهد بود. (شهر خدا، شهرِ هزار پنجره است).

اجتهاد یادآوری می‌‌کند، نخستین شمارەی ماهنامە‌ی سراسری فرهنگی- اجتماعی «شهر خدا» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی علی عزیزی و سردبیری مولود بهرامیان خرداد ۹۷ در ١۴۴صفحه در تهران منتشر شده است و به‌زودی در سراسر کشور در کتاب‌فروشی‌ها و پیشخوان مطبوعات قرار می‌گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه مجله با شماره تلفن ۰۹۱۲۰۸۶۷۲۷۴ تماس حاصل نمایند و یا به دفتر ماهنامه به آدرس تهران، نرسیده به میدان جمهوری، نبش خیابان ارومیه، پلاک ۹۶، واحد ۳ مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است، شمارەی دوّم «شهر خدا»، نسبت نظریّه‌ی مقاصد از دیدگاه علمای معاصر را با اصلاح فکر دینی و نواندیشی دینی به بحث گزارده است و صاحبان قلم می‌توانند آثار خود را به دفتر نشریه از طریق ایمیل Shahrkhoda1396@gmail.com ارسال نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics