استاد قرائتی در نامهای به وزیر آموزش و پرورش آورده است: انتظار دارد فارغ از تشریفات اداری شما و مدیران کل و معاونان و مدیران مدارس و مربیان امور تربیتی پرچم اقامه نماز را به اهتزاز درآورید و نسل نو را با مسجد و نماز مأنوس کنید.
به گزارش شبکه اجتهاد، استاد حاج شیخ محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نامهای به علی مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، گزیدهای از تذکرات حوزه فرهنگی نماز به وزرای سابق آموزش و پرورش را ارائه کرد. متن نامه به شرح ذیل است:
برادر ارجمند جناب آقای دکتر رضا مراد صحرایی
وزیر محترم آموزش و پرورش
سلام علیکم
سال تحصیلی جدید بزودی آغاز میشود. اقامه نماز در مدارس و دانشگاه فرهنگیان از مهمترین برنامه مشترک ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش است برای رسیدن به این هدف لازم است که همه ارکان آموزش و پرورش با مدیریت جهادی وارد میدان شوند و جهت تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اقدام کنند. اینجانب به وزرای محترم آموزش و پرورش در سه دهه گذشته نکاتی را متذکر شدهام گزیدهای از آنها به شرح ذیل است. ان شاءالله با همت جنابعالی و امور تربیتی تحولی در پیش باشد.
۱- امور تربیتی مسأله نماز را در رأس برنامههای خود قرار دهد.
۲- در انتخاب مسئول نماز قویترین فرد را انتخاب کنیم.
۳- خودتان را مسئول اقامه نماز بدانید و با تمام وجود برای آن دلسوزی کنید.
۴- روحانی قوی در مراکز آموزشی شبانه روزی ضروری است.
۵- در انتخاب روحانی دقت لازم صورت گیرد.
۶- جهت تقویت حضور امام جماعت فاضل در مدارس برنامه ریزی شود.
۷- دورههای آموزشی برای ائمه جماعت آموزش و پرورش برگزار گردد.
۸- تأمین حق ایاب و ذهاب ائمه جماعات ساماندهی شود.
۹- جلسات پاسخ به شبهات توسط طلاب فاضل آموزش دیده به طور سیار در مدارس برگزار شود.
۱۰- برای والدین در زمینه چگونه فرزندشان را به نماز سوق دهند، از طریق اساتید انجمن اولیا و مربیان آموزش لازم انجام گردد.
۱۱- به حضور مدیران و معلمان مدارس در نمازهای جماعت مدرسه در کنار دانش آموزان توصیه شود.
۱۲- از صدها محتوای آموزشی و تبلیغی در دسترس و موجود در ستاد اقامه نماز از اساتید برجسته حوزه نماز و مهدویت برای ارتقای آگاهی دانش آموزان و مهارت معلمان و مربیان و والدین با همکاری ستاد مرکزی استفاده شود.
۱۳- خیرین مدرسه ساز در تعمیر و تجهیز نمازخانه مدارس تشویق و ترغیب شوند.
۱۴- از ظرفیت شهرداریها در بهسازی نمازخانههای مدارس استفاده شود.
۱۵- ایدهها و تجارب موفق نماز مدارس از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استانها به ستاد نماز کشور و استانها منعکس شود.
۱۶- در تمام مناطق و در تمام نشستها دقایقی را راجع به نماز گفتگو کنید.
۱۷- همه شهرها یا مراکز استان با مرکز تخصصی نماز و اساتید آن آشنا باشند.
۱۸- از ائمه جماعات غیر روحانی تقدیر کتبی به عمل آید.
۱۹- از دانش آموزان برای زیبایی نمازخانه و مدیریت آن و اذان و اقامه استفاده شود.
۲۰- از دعوت نسل نو به نماز خسته نشوید که قرآن میفرماید : «وامر اهلک بالصلوه و اصطبر علیها»
۲۱- در حکم و ابلاغی که به افراد داده میشود نام نماز و توصیه به آن ذکر شود.
۲۲- دانش آموزان را با مسجد محله به طور دائم یا با فاصله مرتبط کنید.
۲۳- در ارزیابی بهترین معلم و مدیر و مدرسه جدول نماز فراموش نشود.
۲۴- در مدارس از افرادی که انگیزه بیشتری دارند به عنوان یاوران نماز استفاده شود همانگونه که در عزاداری امام حسین علیه السلام چند نفر افراد با انگیزه هیئتهایی را به راه میاندازند.
۲۵- نسبت به افرادی که در نماز شرکت نمی کنند گفتگوی خصوصی، معلم خصوصی، ملاقات خصوصی صورت گیرد. (همانطور که در دروس دیگر گاهی از معلم خصوصی استفاده میشود.)
۲۶- اردوهای ویژهای برای فعالین نماز در نظر گرفته شود.
۲۷- محصولات فرهنگی (سی دی، کتاب، بروشور) در اختیار نسل نو قرار گیرد.
۲۸- در خانه هر معلمی که هر نوع تدریسی دارد کتابی که درباره اسرار و راز و رمز نماز است وجود داشته باشد.
۲۹- از دیگران بخواهیم که در اقامه نماز با ما شریک شوند همانگونه که موسی وهارون به طور مشترک به سراغ فرعون رفتند و همانگونه که ابراهیم و اسماعیل به طور مشترک مسئول بنا و تطهیر مسجد الحرام شدند.
۳۰- هدفمند کردن عکسها، شعرها، مقالات، طراحیها نیز میتواند همه دعوت به نماز باشد. مثلاً در میان صدها عکس از امام و مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری از عکسی استفاده شود که آنان مشغول نماز جماعت با نسل نو هستند.
۳۱- از معلمین غیرپرورشی به خصوص در مواردی که محبوبیت بیش تری در رشتههای مختلف دارند، برای جذب نسل نو به نماز کمک بخواهیم، همانگونه که حضرت موسی علیهالسلام به خدا گفت : برای جذب فرعون برادرمهارون را که بیان بهتری دارد، همراه و شریک و وزیر من قرار بده! زیرا گاهی سخنی از فردی اثری دارد که چه بسا از فرد دیگر آن اثر را نداشته باشد.
۳۲- مدارس غیرانتفاعی را به حال خود رها نکنیم و مراقب اقامه نماز در آنها باشیم.
۳۳- نسبت به مدارس تیز هوشان که فارغ التحصیلانش ظاهراً در آینده تصمیم گیران خواهند بود، عنایت خاصی شود.
۳۴- از جوانانی که آمادگی و رغبت بیش تری دارند، نظیر اتحادیه انجمنهای اسلامی و بسیج دانش آموزی برای اقامه نماز و اذان حلقومی و تعظیم شعائر کمک بگیریم.
۳۵- آموزش ضمن خدمت تمام معلمین را موظف کند که یک دوره مطالعه اسرار نمازی که هم در خود آنان و هم در رابطهشان با نسل نو اثرگذار باشد، داشته باشند.
۳۶- پیوند خانه، مدرسه و مسجد مد نظر قرار گیرد.
۳۷- هیأتهای اندیشه ورز نماز در آموزش و پرورش و مدارس فعال شوند.
۳۸- در دانشگاه فرهنگیان و مدارس هم کتاب، نرم افزار و محتوای مناسب نماز تولید شود و هم در دسترس آینده سازان قرار گیرد.
۳۹ – در آموزش قرآن افزون بر روخوانی و تجوید به تفسیر هم توجه اساسی شود.
– انتظار دارد فارغ از تشریفات اداری شما و مدیران کل و معاونان و مدیران مدارس و مربیان امور تربیتی پرچم اقامه نماز را به اهتزاز درآورید و نسل نو را با مسجد و نماز مانوس کنید.
محسن قرائتی _ رئیس ستاد اقامه نماز