قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نخستین شماره فصلنامه «سراج سعادت» منتشر شد + دانلود
نخستین شماره فصلنامه «سراج سعادت» منتشر شد + دانلود

تازه‌های نشر؛

نخستین شماره فصلنامه «سراج سعادت» منتشر شد + دانلود

اولین شماره فصلنامه علمی ـ تخصصی «سراج سعادت» به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین علی مروارید، حاصل تلاش واحد پژوهش مدرسه علمیه سعادت مشهد، در ۱۳۶ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، «سراج سعادت» با هدف ایجاد انگیزه، تشویق طلاب مستعد و علاقه‌مند به فعالیت‌های علمی از قبیل مقاله‌نویسی و ارتقاء توان طلاب در زمینه نگارش مقاله علمی-تخصصی از سوی مدرسه علمیه سعادت مشهد گام به عرصه نشر فصلنامه‌های علمی گذاشت.

مقالات اولین شماره این فصلنامه: «توقیفیت در معاملات، به قلم مهدی بهادری»، «نقد مستندات نظریه جهاد دعوت، بررسی موردی حدیث مقاتله، نگارش محمد مروارید»، «روایت محمد بن قیس درباره بیع فضولی، اثر عباس خوشبخت و مصطفی توکلی»، «اطلاق لفظی و مقامی، تلاش عقیل حاجیان» و «بررسی تعریف حکم ظاهری و واقعی از نگاه شهید صدر و مشهور پژوهش محمدعلی محمدی» می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مروارید در پیشگفتار فصلنامه «سراج سعادت» می‌نویسد: تبلیغ دین و نشر معارف وظیفه ذاتی حوزه‌های علمیه است و از ابتدای عصر غیبت تاکنون فقها و دانشمندان مسلمان در جهت انجام این وظیفه در زمینه‌های تدریس و تبلیغ و به‌ویژه تألیف و تصنیف تلاش فراوان نموده‌اند.

ورود به عرصه تألیف پیش‌نیازهایی دارد و طلبه از همان سال‌های آغازین تحصیل در حوزه علمیه علاوه بر آشنایی با ادبیات عرب و سایر دروس باید با الفبای پژوهش آشنا گردد. پژوهش مسأله محور هرچه دقیق‌تر و عمیق‌تر باشد، کشف ابعاد آن مسأله وسیع‌تر و به حقیقت نزدیک‌تر خواهد بود. آنچه طلبه را پس از سال‌ها تحصیل در حوزه از بحران هویت می‌رهاند اثربخش بودن او در عرصه‌های تدریس، تبلیغ و تربیت و تألیف است.

حوزه علمیه خراسان نظر به وظایف اصلی خود، در سال‌های اخیر تلاشی قابل تقدیر در جهت تشویق طلاب به پژوهش در قالب ایجاد واحدهای جدید در نظام آموزش، معاونت‌های پژوهش در مدارس، تأکید بر آموزش پژوهش محور، برگزاری مسابقات، حمایت از طلاب پژوهشگر و نشریات داخلی مدارس نموده است.

نشریه‌ای که تقدیم خوانندگان ارجمند می‌گردد گزیده‌ای از مقالات اساتید بزرگوار مدرسه و عزیزان دانش‌پژوه در چند موقع فقهی و اصولی است که به همت واحد پژوهش مدرسه گردآوری شده و هدف از آن ایجاد انگیزه بیشتر در دانش‌پژوهان برای ورود در عرصه پژوهش و قدردانی از تلاش‌های آنان در این زمینه است. به امید آن که چراغ راهی در جهت غنای پژوهشی طلاب عزیز باشد. و ما التوقیق الا بالله.

گفتنی است، تاکنون بیش ۱۵ مقاله حائز رتبه اساتید و شایسته تقدیر و تحسین طلاب در سال ۹۷ و ۹۸ آماده چاپ شده است و هم‌اکنون ویرایش مقالات شماره دوم فصلنامه برای انتشار در تابستان رو به اتمام است.

یادآوری می‌شود، اولین شماره فصلنامه علمی ـ تخصصی «سراج سعادت» به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین علی مروارید و سردبیری حجت‌الاسلام علی صادقی با پنج مقاله علمی، در ۱۳۶ صفحه به همراه چکیده مقالات به زبان عربی و انگلیسی در بهار ۹۹ منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاع بیشتر ارائه مقاله و ارتباط با دفتر فصلنامه با شماره تلفن ۵۱۳۷۲۷۴۴۴۵ تماس حاصل نماید و یا به آدرس: میدان شهداء، خیابان صاحب‌الزمان (عج) بین صاحب‌الزمان ۱۷ و ۱۹، مدرسه علمیه سعادت مراجعه نماید.

دانلود شماره اول فصلنامه علمی ـ تخصصی «سراج سعادت»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics