قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن
نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن

تازه‌های نشر؛

نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن

کتاب «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» در چهار جلد و با موضوع بررسی گزاره‌های فقهی ناظر بر تولید امنیت ملی، گزاره‌های فقهی ناظر بر تهدید امنیت ملی و همچنین قوانین و مقررات حاکم بر جنگ و صلح تألیف و از سوی انتشارات مکث اندیشه روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» با تقریظ استاد سید هاشم حسینی بوشهری و استاد علیرضا اعرافی، در چهار مجلد توسط حجت‌الاسلام محمدجواد مهری نگاشته شده است و هر کدام از این مجلدات، با موضوعات خاص به زیور طبع در آمده است.

جلد اول «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» شامل «بازشناسی کلیات و مفاهیم بنیادین نظام دفاعی اسلام» است. این مجلد در چهار فصل به نگارش در آمده؛ فصل اول: مفهوم نظام و مراتب آن؛ فصل دوم: مفهوم امنیت و ابعاد آن؛ فصل سوم: مفهوم فقه و سیر تطورآن؛ فصل چهارم: جغرافیای جهان از دیدگاه شریعت اسلامی؛ کتابنامه: مصادر تحقیق و پژوهش. جلد اول در ۱۹۸ صفحه و به قیمت ۹۰ هزار تومان چاپ گردیده است.

جلد دوم «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» به «بازشناسی گزاره‌های فقهی ناظر بر تولید امنیت نظام اسلامی؛ (جهاد – دفاع – مرابط – بطانه – استشهاد)» اختصاص دارد. این جلد در ۷۷۴ صفحه و قیمت ۲۷۰ هزار تومان منتشر شده است. موضوعاتی که در این مجموعه قرار می‌گیرند عبارتند از: بخش اول: درباره جهاد در نظام دفاعی اسلام و سیر تطور آن. بخش دوم: درباره جهاد ابتدایی در نظام دفاعی اسلام است. بخش سوم: درباره جهاد ابتدایی در عصر غیبت است. بخش چهارم: درباره دفاع و اقسام آن در نظام دفاعی اسلام است. بخش پنجم: درباره مرابطه و مرزبانی در نظام دفاعی اسلام است. بخش ششم: درباره بطانه و سازمان اطلاعات در نظام دفاعی اسلام است. بخش هفتم: درباره عملیات استشهادی (شهادت طلبانه) در نظام دفاعی اسلام است. جلد دوم در ۷۷۴ صفحه و به قیمت ۲۷۰ هزار تومان چاپ شده است.

جلد سوم «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» به «بازشناسی گزاره‌های فقهی ناظر بر تهدید امنیت نظام اسلامی؛ (بغی – محاربه – افساد فی الارض – ترور – جاسوسی)» می‌پردازد. بخش اول: درباره بغی در نظام دفاعی اسلام است. بخش دوم: درباره محاربه در نظام دفاعی اسلام است. بخش سوم: درباره ترور در نظام دفاعی اسلام است. بخش چهارم: درباره جاسوسی در نظام دفاعی اسلام است. جلد سوم در ۴۱۴ صفحه و به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به زیور طبع آراسته شده است.

جلد چهارم «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» به «بازشناسی گزاره‌های فقهی ناظر بر معاهدات، قوانین و اصول اخلاقی مرتبط با صلح و جنگ» می‌پردازد. بخش اول: درباره قوانین و اص.ل اخلاقی نظام دفاعی اسلام است. بخش دوم: درباره معاهدات لازم الرعایه در نظام دفاعی اسلام است. بخش سوم: درباره ماهیت روابط مسلمانان با غیر مسلمانان از دیدگاه اسلام است.جلد چهارم در ۳۸۸ صفحه و به قیمت ۱۴۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

گفتنی است، آیین رونمایی از این اثر علمی ۱۹ آبان ۱۴۰۰ با حضور استاد سید هاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه برگزار شد که بخشی از سخنان ایشان در ادامه می‌آید.

سخنان رئیس جامعه مدرسین در آیین رونمایی از کتاب

آقای مهری (نویسنده کتاب) نظام را از منظر فقها به سه بخش، یعنی به سه معنا تقسیم کرده‌اند؛ نظام به معنای سامان دادن به زندگی و معیشت مردم که در این کتاب مورد نظر ایشان نیست. نظام به معنای کیان کشور اسلامی و مسلمین که تا اندازه‌ای به موضوع ایشان مرتبط می‌شود. آنچه که بیشتر به موضوع ایشان در رابطه با مسئله‌ی نظام مربوط است، نظام به معنای حکومت یا رژیم سیاسی مورد نظر است که در اینجا مقصود ما از حکومت، حکومت اسلامی است. یعنی برای حفظ این نظامی که خدای متعال به ما عنایت کرده است، در جهت حفظ و پاسداری از آن چه کنیم.

بنابراین انبیاء الهی، رسولان الهی، نبی مکرم اسلام، خاتم انبیاء، محمد مصطفی ( صلوات الله علیهم اجمعین) هم با الهام از قرآن و هم با سیره‌ی ایشان در مسیر زندگی‌شان کاملاً برای حفظ و حراست از یک نظام اسلامی و حاکمیت اسلامی برنامه‌ریزی‌های مفصلی در این زمینه داشته‌اند.

آنچه در مقدمه در اینجا نوشته‌ام، به بُعد دفاعی بسنده نکردم، معتقدم زمانی که بحث امنیت مطرح می‌شود، چه در بُعد فرهنگی، چه در بُعد اقتصادی، چه در بُعد اجتماعی، یکی از ابعاد هم ابعاد دفاعی و نظامی است، یعنی ما تمام این‌ها را در کنار هم چینش کردیم. ما امنیت و نقش امنیت را تعریف کردیم، اقسام امنیت را بیان کردیم، راه‌های تأمین امنیت را در این مقدمه بیان کردیم و بعد امنیت معنوی، امنیت فردی و اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت حقوقی و قضایی، امنیت سیاسی، امنیت فرهنگی و آنچه بیشتر مورد عنایت ایشان بوده است، امنیت از طریق جهاد دفاعی و ابتدایی است و یکی از نقطه‌نظراتی که آقای مهری دارند و بعضی از آقایان ممکن است این نقطه‌نظر را نپسندند و یا نظر فقهی‌شان به آنجا نرسیده باشد مسئله‌ی جهاد ابتدایی است.

ایشان در این جهت خیلی ظریف و متین مطرح می‌کنند، می‌گویند: ما جنگ‌طلب نیستیم، ما به دنبال جنگ نیستیم، ولی برای بازدارندگی دشمن از یک‌سو و از سوی دیگر در جایی که دشمن مانع از تبلیغ و پیام‌رسانی اسلام می‌شود، می‌توانیم اقداماتمان را انجام دهیم. شاید آن بزرگوارانی که بحث جهاد ابتدایی را تنها در عصر معصوم(ع) لازم می‌دانستند و به نظر ایشان (نویسنده) با اذن ولیّ فقیه جهاد ابتدایی با این تعبیر که عرض کردم، نه شمشیر برداشتن و توپ و تانک و اسلحه برداشتن، یعنی هر جایی که می‌خواهند از گسترش و بسط اسلام جلوگیری کنند و در نتیجه می‌خواهند ضربه بزنند و ضربه‌ای که امروز در قالب نرم‌افزارهای این شکلی است، این نظام اسلام می‌تواند چنین جهادی را داشته باشد تا جنبه‌ی بازدارندگی داشته باشد. یعنی این همان اقتضاشناسی و زمان‌شناسی بر اساس مقتضیات زمان است.

کیلک کنید: مشاهده فهرست مجلدات و خرید آنلاین: جلد اول/ جلد دوم/ جلد سوم/ جلد چهارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics