قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / خبر و یادداشت فقه و نجوم / نظر رهبر انقلاب درباره آغاز ماه رمضان امسال/ شنبه اول ماه رمضان است؟
نظر رهبر معظم انقلاب درباره آغاز ماه رمضان امسال/ آیا شنبه اول ماه رمضان است؟

موحدنژاد تبیین کرد؛

نظر رهبر انقلاب درباره آغاز ماه رمضان امسال/ شنبه اول ماه رمضان است؟

دبیر علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، نظر معظم‌له را برای آغاز ماه مبارک رمضان امسال اعلام کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم؛ یکی از سؤالات جدّی درباره زمان آغاز این ماه است. آغاز و پایان ماه مبارک رمضان (و به طور کلی ماه‌های قمری) به علت تفاوت مبنای فقهی مراجع معظم تقلید لزوماً یکسان نیست و بارها شاهد یک روز اختلاف در آغاز ماه بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد کارشناس رؤیت هلال و دبیر علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری نظر ایشان را برای آغاز ماه مبارک رمضان امسال بیان کرد که به این شرح است:

بر اساس آخرین فتاوای مقام معظم رهبری (شرط هم افق بودن، کافی بودن رؤیت بوسیله تجهیزات و اعتبار رؤیت هلال در روز برای اثبات اول ماه بودنِ فردای آن روز) شیوه تعیین اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱ به شرح ذیل ارائه می‌شود:

۱ـ در تمام جهان روز پنجشنبه ۲۳ آوریل ۲۰۲۰ [چهارم اردیبهشت] اقدام به استهلال کنند، در صورت توفیق در رؤیت هلال، جمعه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

۲ـ در صورتی که در ایران روز شنبه ۲۵ آوریل به عنوان اول ماه رمضان اعلام شود، همه جهان از این اعلام تبعیت کنند مگر در مکان‌هایی که از راه‌های معتبر شرعی جمعه به عنوان اول ماه ثابت شود. تبعیّت مذکور در این بند به دلیل اولویت مکان مورد نظر از جهت رؤیت پذیری هلال نسبت به ایران یا به واسطه گذشتن ۳۰ روز از ماه شعبان است.

۳ـ کارشناسان رؤیت هلال پیش‌بینی می‌کنند که این هلال در روز پنجشنبه، تنها در آمریکای شمالی و جنوبی، قابل رؤیت خواهد بود و در مناطق دیگر روز جمعه رؤیت خواهد شد.

با توجه به استفتائی که از مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه) شده است در صورتی که از گفته کارشناسان برای فرد مکلّف، اطمینان به قابل رؤیت بودن هلال حاصل شود، عمل بر طبق آن شرعاً مانعی ندارد.

بر پایه این گزارش طبق نظر کارشناسان ایرانی و خارجی، امکان رؤیت هلال با چشم مسلح و غیرمسلح در غروب پنجشنبه در ایران بسیار بعید است و طبق فتوای مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی، اول ماه مبارک رمضان شنبه ۶ اردیبهشت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics