قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقدی بر کتاب «بازاندیشی در آیین استنباط» نوشته سیداحمد کاظمی موسوی
نقدی بر کتاب «بازاندیشی در آیین استنباط» نوشته سیداحمد کاظمی موسوی

معرفی مقاله؛

نقدی بر کتاب «بازاندیشی در آیین استنباط» نوشته سیداحمد کاظمی موسوی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان طی مقاله‌ای به نقد کتاب «بازاندیشی در آیین استنباط، نگاهی به سیر تاریخی اصول فقه و رویکردهای نوین مصالح – مقاصدجویانه و هرمنوتیکی» پرداخته است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «بازاندیشی در آیین استنباط»» تألیف سیداحمد کاظمی موسوی، نگاهی به سیر تاریخی اصول فقه و رویکردهای نوین مصالح مقاصدجویانه و هرمنوتیکی است. در این کتاب بیان می‌شود که علم اصول ازجمله دانش‌های پرورش‌یافته در دامن ادبیات اسلامی است. هرچند ممکن است که این علم را مجموعه‌ای برگرفته و التقاط‌شده از سایر علوم بدانیم؛ ولی نمی‌توانیم ارزش والای آن را نادیده بگیریم. اینک علم اصول روشی است که بدون به‌کارگیری آن هرگز اجتهاد و استنباط احکام شرعی امکان‌پذیر نخواهد بود.

مؤلف در این اثر به سیر تحولات اصول فقه سنی و شیعه پرداخته و این تحولات را به سمت حل نیازهای روزآمد زمانۀ مسلمانان و توجه بیشتر به مقاصد شریعت و به‌کارگیری هرمنوتیک جدید در برداشت‌های نو از نصوص قدیم دانسته است.

از این رو، حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان عضو هیئت ‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، در مقاله‌ای که در شماره ۹و۱۰ فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق به چاپ رسیده است، طی مطالبی به نقد کتاب مذکور پرداخته است.

این استاد حوزه و دانشگاه در این مقاله، مهم‌ترین نقد ساختاری این کتاب را مربوط به «نحوۀ ترکیب اصول فقه سنی و شیعه در سرفصل‌های کتاب» و «کم‌رنگ بودن گرایش اصلی نویسنده در ساختار کتاب» می‌داند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبریان همچنین، مهمترین نقد محتوایی آن در «متأثر نشان دادن اصول فقه شیعه در پیدایش و تکامل، از اصول فقه سنی»، «پرداختن به شخصیتهای معاصر غیراصولی و نپرداختن به شخصیت‌های اصولی نوآور در دوران معاصر» و «خلط بین هرمنوتیک کلاسیک و جدید» تبیین می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت هزینه، اصل مقاله را اینجا دانلود و مطالعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics