قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هنوز اصل ولایت فقیه برای عمده حوزویان جا نیفتاده است
تأکید رهبری بر استفاده از کالای ایرانی به معنای آتش به اختیار اقتصادی است

آیت‌الله سیفی مازندرانی تصریح کرد:

هنوز اصل ولایت فقیه برای عمده حوزویان جا نیفتاده است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: هنوز اصل ولایت فقیه برای عمده حوزویان حتی حوزه علمیه قم جا نیفتاده است؛ اصل ولایت فقیه به این معنا است که حکم فقیه بر اساس مصلحت اسلام و مسلمین، حکمی الهی برای تضمین سعادت مسلمین و عزت و شکوه اسلام و مذهب تشیع است؛ چرا که حقیقت این اصل مبتنی بر حفظ مصالح اسلام و مسلمین است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در جمع شماری از طلاب و فضلای حوزه در مدرسه علمیه فیضیه، به ارائه مباحثی پیرامون راهکارهای تحقق حوزه انقلابی پرداخت و خاطرنشان کرد: مسأله انقلابی بودن حوزه‌ها که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، همان‌طور که از عنوان آن پیدا است، باید عناصر و ممیزهای اصلی انقلاب اسلامی و فکر انقلابی را مد نظر بگیریم و انقلابی ماندن حوزه‌ها یعنی این که فعالیت‌ها و کوشش‌های علمی حوزه در آن راستا باشد.

وی با بیان این که حکم فقیه جامع‌الشرایط حکمی الهی است، تصریح کرد: یکی از محورهای اساسی ماهیت انقلابی بودن و فکر انقلابی را که افکار امام راحل را تشکیل می‌داد و هویت فکر امام راحل را در میان تمام مراجعی که بودند، تشکیل می‌داد و او را در میان فقها مشخص می‌کرد، اصل ولایت فقیه است؛ هنوز اصل ولایت فقیه برای عمده حوزویان حتی حوزه علمیه قم جا نیفتاده است؛ اصل ولایت فقیه به این معنا است که حکم فقیه بر اساس مصلحت اسلام و مسلمین، حکمی الهی برای تضمین سعادت مسلمین و عزت و شکوه اسلام و مذهب تشیع است؛ چرا که حقیقت این اصل مبتنی بر حفظ مصالح اسلام و مسلمین است.

حکم ولی فقیه بر حج و احکام اولیه مقدم است

آیت‌الله سیفی مازندرانی گفت: وقتی فقیه جامع‌الشرایط حکم می‌کند، دلیل حکمش که از او صادر می‌شود، چیزی جز حفظ مصالح اسلام و مسلمین نیست، بنابراین حکم ولی فقیه بر حج و احکام اولیه مقدم است؛ امام صادق(ع) فرمودند که ولایت، مفتاح همه ارکان و واجبات دین خداست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ولایت فقیه را به مثابه کلیدی برای حفظ گنجینه ارزش‌های الهی و انسانی دانست و یادآور شد: مفتاح بیانگر حقیقتی است که اسلام را به گنجینه همه ارزش‌های الهی و انسانی تشبیه فرمود و کلید این گنجینه را ولایت بیان کرد؛ شأن کلید نسبت به گنجینه این است که می‌توان آن را باز یا بسته کرد، اگر قفل نکنید هر کسی می‌تواند آن را سرقت کند، این که والی رشته حکومت که در دست او است و می‌تواند احکام الهی را حفظ کند و خدا اختیاری را برای او جلب کرده و حکم او را نافذ گردانیده، او می‌تواند حفظ کند و کسی را که خدا به او ولایت داده، حکم او مانند کلیدی است که عزت و مصالح اسلام و مسلمین را حفظ می‌کند.

نافذ بودن حکم ولی فقیه نسبت به احکام اولیه

وی به اهمیت نافذ بودن حکم ولی فقیه نسبت به احکام اولیه پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر قرار بود که برخی از احکام اولیه بر حکم ولی فقیه مقدم باشد، معنا پیدا نمی‌کند که احکام اولیه بر حکم او حفظ شوند، باید حکم او بر تمامی احکام اولیه مقدم باشد تا بتواند برای حج چند سال حکم تأخیری بدهد یا ارتباطی را با کشور منع یا تحریم کند؛ باید حکم او نافذ باشد، وگرنه عربستانی که آلت دست آمریکا است، به راحتی می‌تواند ایران را در مقابل آمریکا و اسرائیل به زانو در بیاورد.

 آیت‌الله سیفی مازندرانی اظهار داشت: برخی از احکام باید فدای اصل عزت اسلام شود؛ تأسف می‌خورم به خاطر برخی از حوزویان که در بدنه‌های اصلی حوزه هستند و هنوز معنای ولایت فقیه را نفهمیده‌اند؛ آیا این مسأله در راستای فکر امام راحل است؟

 انقلابی بودن جزو ماهیت نظام اسلامی است

وی یادآور شد: برخی می‌گویند اینقدر اسلام انقلابی نگویید؛ تأسف می‌خورم که برخی آقایان تریبون را در عنوان مسئولان نظام در دست گرفته‌اند و این حرف‌ها را می‌زنند؛ فقط حرف از مذاکره و تعامل می‌زنند و می‌گویند اسلام انقلابی برای ابتدای انقلاب بود؛ این موضع گیری‌ها حاکی از چیست؟ آیا هنوز متوجه نشده‌اند که انقلابی بودن جزو ماهیت نظام اسلامی است؟ که اگر انقلابی بودن را از نظام برداریم، ماهیت خود را از دست می‌دهد؛ انقلابی بودن به معنای عدم نفوذ آمریکا و سران استکبار است و آیا این مسأله کهنه می‌شود؟ انقلابی بودن یعنی فکر و نظریه ولایت فقیه به گونه‌ای که امام راحل ترسیم کرد؛ انقلابی بودن یعنی بر استعداد‌های خود تکیه داشته باشیم.

تشیع ناب در ولایت فقیه خلاصه می‌شود

آیت‌الله سیفی مازندرانی با بیان این که تشیع ناب در ولایت فقیه خلاصه می‌شود، خاطرنشان کرد: انقلابی بودن یعنی این که محور تمامی فعالیت‌های حوزوی به نحوی استدلالی، برهانی و منطقی با استناد به آیات قرآن و روایات کنکاش و بیان شود؛ استاد باید آن طور که امام راحل ترسیم فرمود، در ذهن طلاب حک کند؛ اسلام ناب و خالص به شهادت قرآن در تشیع خلاصه و تشیع ناب و خالص در ولایت فقیه خلاصه می‌شود، نه در تشیع لندنی و اخباری گری و اصولی گری که بخواهد مسأله ولایت فقیه را از صفحه فقه حذف کند؛ تشیع خالص یعنی تشیعی که در عصر غیبت کبری سرنوشت تشیع و اسلام و مسلمانان باید در دست فقیه جامع‌الشرایط فتوا و نائب امام عصر(عج) باشد و این روح تشیع است؛ امام راحل فرمودند این‌ها از ضروریات فقه ما است.

لزوم قرار گرفتن مسأله ولایت فقیه در رأس کنکاش‌های حوزه

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به لزوم قرار گرفتن مسأله ولایت فقیه در رأس کنکاش‌های حوزه اشاره و اظهار داشت: باید مسأله ولایت فقیه در رأس تحقیقات علمی حوزه باشد؛ باید فقهای قوی و مجتهدی که قوتی در استنباط و استدلال و اجتهاد دارند، این بحث‌های را به صورت استدلالی اثبات کنند تا جلوی حرف‌های بی اساس گرفته شود.

وی با اشاره به تعریف انقلابی بودن تصریح کرد: معنای انقلابی بودن حوزه یعنی آن عناصر، مؤلفه‌ها و موضوعاتی که ماهیت انقلابی بودن نظام جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد، باید تحقیقاً، تدریساً، تعلماً و عملاً حرف اول حوزه علمیه قم باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره حمایت از نظام و رهبر معظم انقلاب یادآور شد: امام راحل در نظام جمهوری اسلامی بعد از هزار و اندی سال اولین فقیهی بودند که در فقهای تاریخ حکومت تشکیل دادند و بار نشسته و امروزه وظیفه ما حمایت است.

حوزه نباید کوچک‌ترین وابستگی به دولت‌ها داشته باشد

وی حبل الله امروز را نائب امام زمان(عج) دانست و خاطرنشان کرد: برخی از آقایان حرف از استقلال حوزه‌ها می‌زنند؛ استقلال حوزه‌ها باید از ولی امر مسلمین باشد یا از دولت‌ها است؟ حوزه نباید کوچک‌ترین وابستگی به دولت‌ها داشته باشد، اگر مقصودشان استقلال از ولی امر بوده، آن استقلال غیر مشروع و منحوس است؛ اتحاد و پیوستگی از نظر خدا محبوب است که با چنگ زدن به حبل الله باشد؛ اگر همه گروه‌ها و احزاب متحد شوند و با اعتصام به حبل الله نباشد، محبوب خدا نیست.

آیت‌الله سیفی مازندرانی حبل الله امروز در عصر غیبت را نائب امام عصر(ع) دانست و اظهار داشت: حبل الله در زمان هر امامی، امام هر زمانی است و حبل الله این زمان، امام زمان(ع) است و در عصر غیبت، حبل الله امروز ما نائب امام عصر(ع) است که شیعیان خالص و علمای خالص سالم الفکر به اصرار خواستند رهبری را به ایشان بسپارند و دقیقاً همین صحنه برای امیر مؤمنان(ع) پیش آمد؛ بعد از رحلت امام خمینی(ره) وقتی جلسه خبرگان تشکیل شد، خبرگان با اصرار کردن رهبری را به رهبر معظم انقلاب سپردند و ایشان با اصرار دیگران پذیرفت و وقتی خبرگان و فقها با اصرار رهبری را به کسی می‌سپارند، این فرد نائب امام عصر(عج) می‌شود و اگر هر فقیهی بر خلاف حکم ولی فقیه حکم کند، حکم او نافذ نیست.

رهبر معظم انقلاب حبل الله در عصر غیبت است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی حکومت را به رهبر معظم انقلاب سپرده‌اند، موافق و مخالف همه می‌دانند کس دیگری صلاحیت این منصب را ندارد؛ در چنین شرایطی حبل الله، نائب امام عصر(عج) است؛ در زمان غیبت کسی که فقها بر زمامداری او اتفاق کردند، حبل الله است؛ باید اعتصام به حبل الله کرد و از حکم حبل الله نباید تفرق کرد؛ نه این که رهبر معظم انقلاب بارها در مسائل مختلف موضع بگیرد، اما سکوت کنید.

آیت‌الله سیفی مازندرانی انقلابی ماندن حوزه را در گرو کنار گذاشتن سکوت و ملاحظه کاری در دفاع از رهبر معظم انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که حوزه از این سکوت‌ها برخوردار باشد، هرگز نمی‌تواند انقلابی باشد؛ می‌بینیم که بعد از رحلت امام راحل، هیچ انسانی نمی‌تواند بگوید کوچک‌ترین موضع رهبر معظم انقلاب با امام خمینی(ره) فرق می‌کند؛ باید حوزه به حدی از شعور و معرفت و درست مفاهیم انقلابی برسد که برای این انقلاب اقدام انقلابی داشته باشد؛ مادامی که این سکوت‌ها در حوزه وجود داشته باشد، نمی‌تواند حوزه انقلابی باشد./ رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics
Clicky