قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ویژگی‌‌ها و شاخص‌‌های بیانیه گام دوم انقلاب/ تمدن‌‌ها بدون وجود کانون تفکر کارآمد در عرصه مدیریت، پا نمی‌گیرند/ فقه تمدنی نیازمند مختصات خاصی است که نمی‌توان آن را صرفاً با شعار ایجاد کرد
فقیه در مقوله نخست دستورالعمل‌ها و احکامی دارد که به نجات فاسد از این بیماری بینجامد. کار و رسالت دیگری نداریم؛ اما در فقه افساد هدف اصلی نجات کسان و اندیشه‌ها و چیزهایی است که در معرض تهدید امر یا شخص مفسد قرار گرفته‌اند. این فرایند مواجهه با افساد و مفسد یک طیف از نرمش تا مجازات سخت را در درون فقه و منطق خود دارد.

حجت‌الاسلام میرزایی تبیین کرد؛

ویژگی‌‌ها و شاخص‌‌های بیانیه گام دوم انقلاب/ تمدن‌‌ها بدون وجود کانون تفکر کارآمد در عرصه مدیریت، پا نمی‌گیرند/ فقه تمدنی نیازمند مختصات خاصی است که نمی‌توان آن را صرفاً با شعار ایجاد کرد

رئیس اتاق فکر جامعهالمصطفی العالمیه، زمان شناسی را از ملزومات برخورداری از قدرت تولید علم و دانش تمدن ساز عنوان کرد و یادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند؛ فقه تمدنی نیازمند مختصات خاصی است که آن را نمی‌توان صرفاً با شعار ایجاد کرد؛ بایستی فقیه آگاه به زمان و زمانه و نیز آشنا به انسان عصر، فقه تمدنی از درون چنین اندیشه و روشی بجوشاند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، رئیس اتاق فکر جامعهالمصطفی العالمیه در نشست علمی «بررسی ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب و نقش جامعه المصطفی العالمیه در تمدن سازی نوین اسلامی» که به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برگزار شد، با بیان این که موضوع جامعه المصطفی و پیام رهبر معظم انقلاب از بعد تمدن سازی خاص و ویژه‌ای برخودار است، اظهار داشت: بحث از ساحت تمدنی جامعه المصطفی در قالب بیانیه جدید رهبر معظم انقلاب، فرازهای جدیدی را پیش روی خط مشی اندیشمندان و تحلیلگران باز خواهد نمود.

وی در ادامه به انتخاب هوشمندانه گام دوم و منطق تحلیل این انتخاب در بیانیه رهبر فرزانه انقلاب اشاره نمود و اظهار داشت: جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته گام تمدنی را در حوزه اندیشه اسلامی و در میان عالمی منقسم به دو اردوگاه افراط گرایی و ارتجاع دینی و نیز لیبرالیسم، سکولاریسم و دین گریزی با تمام طیف‌‌های مرسوم آن، برداشته است.

رئیس اتاق فکر جامعهالمصطفی با بیان این که انقلاب اسلامی ضمن احیای حس توانستن در جامعه اسلامی، در میانه ارتجاع و سکولاریسم گام موفقی را تحت عنوان الهیات تمدن ساز برداشته است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه ضمن تبیین گام نخست انقلاب، گام دوم و نحوه ورود به این عرصه را در سایه سار تحلیل دقیق ضعف‌‌ها و قوت‌‌ها تدوین و تبیین نموده اند.

میرزایی به ویژگی‌‌ها و شاخص‌‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: با توجه به ویژگی‌‌های خاص جامعه المصطفی؛ این نهاد، مجموعه‌ای بی بدیل در عرصه تمدن سازی است.

وی با اشاره به این که تمدن‌‌ها بدون وجود کانون تفکر کارآمد در عرصه مدیریت، پا نمی‌گیرند، اظهار داشت: کانون اندیشه معرفتی تمدن در کنار مباحث اخلاقی از ملزوماتی است که در افول، ظهور و سقوط تمدن‌‌ها ایفای نقش می‌کند؛ هر اندازه جامعه اخلاق مدار، ارزش محور و معنویت گرا شود، به همان اندازه ماندگاری پارامترهای تمدنی­اش تقویت شده، رشد خواهد یافت.

بیانیه گام دوم، سندی تحولی و تمدنی برای انسان امروزی است

رئیس اتاق فکر جامعهالمصطفی تأکید کرد: بیانیه گام دوم، سندی تحولی و تمدنی برای انسان امروزی است که در آن ضمن تبیین وضعیت فعلی جامعه، شاخص‌‌های تمدنی، منطق مواجهه و درگیری مکاتب فکری و غیر فکری و نیز وضعیت مطلوب تعریف و ترسیم و بر توسعه دانش‌‌ها تأکید شده است.

وی افزود: تا دانش توانمندی در فهم اجتماع برای تبیین الزامات کمال رساندن جامعه نداشته باشیم در تمدن سازی ناموفق خواهیم بود؛ تنها سطحی از تمدن را می‌توان تحقق بخشید که نظام دانشی هماهنگ و همسو با آن از پیش تدوین شده باشد.

سخنران این نشست با تأکید بر این که سعادت خانواده مسلمان در گرو تحقق دوایر پهناورتر از دایره خانواده است، ابراز داشت: خانواده هسته اولیه کانون تشکیل امت به شمار می‌رود؛ نمی‌توان از جریان تمدن سازی که فاقد منظومه دانشی ایمانی و عمل صالح در حوزه بایدهای فکری، فرایندها، مدیریت‌‌ها و شاخص‌‌های عینی است، سخن گفت.

لزوم تحول آفرینی شاخص‌‌ها در عرصه تمدن سازی

میرزایی بر لزوم تحول آفرینی شاخص‌‌ها در عرصه تمدن سازی تأکید نمود و ابراز داشت: بدون وجود نظام دانشی، نمی‌توان به سمت تمدن سازی حرکت کرد؛ جامعه المصطفی به عنوان بزرگترین بازو و ضامن تحقق تمدن نوین اسلامی، بدون توجه به منظومه علوم، موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد.

وی با بیان این که بدون توسعه ساختاری، مدیریتی و علمی، جامعه المصطفی در عرصه بین الملل نمی‌تواند پیام تمدنی اسلام را به خوبی به جهانیان عرضه کند، تصریح کرد: نسبت مستحکم و عمیقی میان گام دوم انقلاب، فعالیت‌‌ها و رسالت‌‌های جامعه المصطفی وجود دارد.

رئیس اتاق فکر جامعهالمصطفی بحث مدیریت را از موضوعات اساسی در عرصه توجه به منظومه‌‌های دانشی دانست و ابراز داشت: بدون دانش تمدن سازی و داشتن تصور درست از فرایندهای تمدنی، نمی‌توان فهم درستی از گام‌‌های این عرصه داشت.

زمان شناسی از ملزومات برخورداری از قدرت تولید علم و دانش تمدن ساز

وی زمان شناسی را از ملزومات برخورداری از قدرت تولید علم و دانش تمدن ساز عنوان کرد و یادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند؛ فقه تمدنی نیازمند مختصات خاصی است که آن را نمی‌توان صرفاً با شعار ایجاد کرد؛ بایستی فقیه آگاه به زمان و زمانه و نیز آشنا به انسان عصر، فقه تمدنی از درون چنین اندیشه و روشی بجوشاند.

رئیس اتاق فکر جامعهالمصطفی تأکید کرد: جامعه المصطفی به عنوان بازوی دانشی جهان اسلام، باید مجموعه‌‌های دانشی را در مسیر تمدن سازی سوق داده، ضمن آگاهی بخشی، بینش دانش اسلامی را در عرصه گفتمان سازی ترویج نماید.

میرزایی ضمن اشاره به ویژگی‌‌های خاص جامعهالمصطفی، ترویج، توسعه و تعمیق نگاه تمدنی را از رسالت‌‌های عینی این نهاد فاخر بین المللی دانست و ابراز داشت: پیام رهبر معظم انقلاب کاملا روشن و شفاف است، بیانیه گام دوم انقلاب بر لزوم گام برداشتن در سایه سار منطق جریان ساز تأکید می‌کند.

تأکید رهبر انقلاب به تطبیق گفتمان اسلامی بر حرکت عینی جامعه تأکید

وی با تأکید بر این که تمام نهادهای آموزشی، پژوهشی و تمام مجموعه‌‌های دینی باید منطق جهت گیری حرکت خود را به سمت تحقق گام دوم انقلاب پیش برند، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام گام دوم انقلاب، ضمن تأکید بر الزامات نهادینه سازی اخلاقیات، حکمت و معنویت در جامعه اسلامی، بر تطبیق گفتمان اسلامی بر حرکت عینی جامعه تأکید نموده اند.

سخنران نشست، جمهوری اسلامی را نقطه کانونی تحقق حرکت گام دوم انقلاب دانست و ابراز داشت: گام دوم، حرکتی بزرگ است که سرآغاز آن از ایران و ادامه این گام در جهان اسلام و برای تمام جهانیان خواهد بود؛ انقلاب اسلامی الگویی از بازسازی پارادایم‌‌های جدید با نگاه فرهنگ تمدنی را مطرح نموده است.

در حوزه تمدن سازی نباید حس ترویج مذهبی را در دیگران ایجاد نمود

وی تأکید بر صیانت از سطح تمدنی، عینی و دانشی انقلاب در همه عرصه‌‌های اجتماعی را از مهمترین تصریحات بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و اظهار داشت: این ویژگی مهمترین راز جاذبه نگاه امام(ره)، انقلاب و تشیع در عرصه‌‌های بین المللی است؛ در حوزه تمدن سازی نباید حس ترویج مذهبی را در دیگران ایجاد نمود؛ جامعهالمصطفی مبین راه نجات تمدنی در عرصه‌‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با نگاه اسلامی است.

رئیس اتاق فکر جامعهالمصطفی سبک زندگی را از راه‌‌های فرصت ساز، برای احیای تمدن نوین اسلامی برشمرد و ابراز داشت: در سبک زندگی باید به دنبال منطق، تفکر، نظر و عمل با مقیاس و تراز تمدنی و اسلامی حرکت نمود.

بنا بر گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام میرزایی در پایان سخنان خود نسل جوان را اصلی ترین مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب دانست و یادآور شد: سرمایه ده‌‌ها هزار نفری جوانان المصطفایی بهترین سرمایه برای جریان سازی جهانی در پرتو منشور بین المللی جهان اسلام است؛ این بیانیه گامی مهم برای عملیاتی سازی در عرصه نظر و عمل حوزه‌‌های مختلف جامعه انسانی و اسلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics