قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پرهیز ائمه‌جمعه از ابراز گرایشات و سلایق سیاسی در نماز جمعه
پرهیز ائمه‌جمعه از ابراز گرایشات و سلایق سیاسی در نماز جمعه

توصیه آیات نوری‌همدانی و جوادی‌آملی به رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

پرهیز ائمه‌جمعه از ابراز گرایشات و سلایق سیاسی در نماز جمعه

آیات نوری همدانی و جواد آملی در دیدار با رئیس و معاونین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به ائمه جمعه توصیه نمودند تا از ابراز گرایش‌های سیاسی و تمایل به احزاب و جریان های سیاسی در نماز جمعه پرهیز نمایند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، تاکید برخی از مراجع بر این که ائمه جمعه و مسئولان حوزوی نباید کنشگر سیاسی این گروه یا آن گروه سیاسی باشند و مواضع و رفتارشان باید فراجناحی و ملی و معطوف به رعایت ارزش‌‌های عام و فراگیر دینی و ملی باشد، در واقع نوعی همدلی با واکنش افکار عمومی است که طی سالهای اخیر روز به روز موضع منفی خود را نسبت به بعضی اظهار نظرها و داوری‌‌های معطوف به یک طیف سیاسی خاص یا نامربوط به حوزه تخصص گوینده در تریبون‌‌های مراکز عبادی یا برخی نهادهای دینی دیگر، ابراز داشته‌اند.

آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار رئیس و معاونین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نقش امامان جمعه را به عنوان مهم‌ترین شبکه ارتباطی مردم و نظام بسیار مهم توصیف نموده و اولین و مهمترین وظیفه ائمه جمعه را رعایت تقوی، مردمی بودن و ساده زیستی آنها دانسته و خطاب به حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری گفته است: مردم با عالمی ارتباط پیدا می‌کنند که در بین آنها باشد؛ با آنها ارتباط مستقیم برقرار کند و حرف آنها را بشنود؛ علاوه بر ارتباط با مردم، ارتباط با علما و روحانیت را نیز باید در نظر داشته باشد.

معظم‌له ورود یا گرایش ائمه جمعه به احزاب یا جناح‌های سیاسی را مضر دانسته و تأکید دارد: تبین سیاست‌های کلی نظام و انقلاب و رهبری وظیفه امامان جمعه است و نقش امام جمعه، نقش یک پدر در شهر است.

ابراز گرایشات سیاسی ائمه جمعه در نماز جمعه سبب شقاق و تفرقه در جامعه می‌شود

همچنین، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، این دیدار بیان داشته است: نماز جمعه سوای از دیگر نمازها، یک صبغه سیاسی نیز دارد و یک عمل سیاسی ـ عبادی محسوب می‌شود و در اینجا چون سیاست که امری دنیوی است در کنار نماز قرار گرفته، اگر لحظه‌ای در خصوص اهمیت نماز جمعه غفلت شود، خطرات فراوانی را در پی خواهد داشت.

معظم‌له تصریح داشته: نزاهت اخلاقی و دیانت باید در حد اعلای آن در ائمه نماز جمعه وجود داشته باشد و در مسائل دینی جای هیچ گونه سهل انگاری برای ائمه جمعه وجود ندارد. نماز، عمود دین است، اگر برای این عمود مشکلی پیش بیاید کل دین آسیب می‌بیند در نتیجه ائمه جماعت و جمعه باید هر روز در جهت رشد معنوی خود بکوشند.

آیت‌الله جوادی آملی در توصیه‌ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان داشت: از وجود ائمه جمعه‌ای که به دلیل کهولت سن، جای خود را به جوانان می‌دهند، باید استفاده شود، آنها وارد عرصه بازرسی شوند، به مناطق مختلف سرکشی کنند، با ائمه جمعه جوان دیدار کنند و تجربیات خود را در اختیار آنها بگذارند و در بین ائمه جمعه همدلی ایجاد کنند.

معظم‌له در نکته دیگری تصریح دارد: گرچه نماز جمعه یک نماز سیاسی ـ عبادی است اما این بدین معنا نیست که ائمه جمعه گرایشات و سلایق سیاسی خود را در نماز جمعه مطرح کنند! ابراز این نوع گرایشات سیاسی از سوی ائمه جمعه حتی در حد اشاره، باعث عدم حضور طرفداران جریان مقابل در نماز جمعه می‌شود و در جامعه، ایجاد شقاق و تفرقه می‌نماید، لذا باید ائمه جمعه در این خصوص هوشیار باشند.

گفتنی است، اینکه مراجع با رویکردهای فکری مختلف چنین همدلی را با داوری افکار عمومی پیدا کرده و آن را  به عنوان آسیب شناسایی نموده که باید از آن دوری کرد، امر قابل تقدیری است که باید خیلی زودتر از اینها اجرایی می‌شد. در دوره انتخابات‌‌ها موضوع اهمیت بیشتر پیدا می‌کند چرا که اگر صاحبان تریبون عمومی ابزار جریان‌‌های سیاسی باشند از امکان ملی در اختیار برای منافع جریان خود بهره می‌برند و این نوعی سو استفاده از اموال عمومی و فرصت‌‌های شغلی و مهم‌تر از آن جایگاه منتسب به موازین دینی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics