استاد محسن اراکی خاطرنشان کرد: شاید مشکلات امروز اقتصادی از جمله تورم، کاهش ارزش پول ملی و مانند آن، به دلیل تن دادن مکرر ما به اضطرار است، در حالی که میتوان حکم اولیه پول را یافت و در پی اجرایی ساختن آن بود.
به گزارش شبکه اجتهاد، استاد محسن اراکی، که در جمع تعدادی از طلاب و پژوهشگران حوزه علمیه قم سخن میگفت، با اشاره به این که اصولا طلا و نقره در اسلام برای مبادلات در نظر گرفته شده و نه چیز دیگر اظهار کرد: باید گفت هر جامعه ثروت محدودی دارد و با تداوم وضعیت فعلی، طلاهای جامعه به جای استفاده در مبادلات و چرخش در بین مردم و ایجاد ثروت، همچنان به عنوان ذخیره و نوعی کنز و گنج، در گوشه خانهها انبار میشود.
وی با بیان این که پول اعتباری امروزی، ابزار استکبار برای چپاول ثروت بشر به نفع خودشان است ادامه داد: عمده رایج شدن پول اعتباری امروزی، از زمان جنگ جهانی دوم و سلطه آمریکا بر جهان بوده است.
این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تصریح بر این که دلایل اصلی نفی پول اعتباری را میتوان در پنج اصل خلاصه کرد افزود: اصل اول این است که ملاک مالیت، وجود منفعت مقصوده عقلایی است.
اراکی اضافه کرد: اصل دوم و سوم در این موضوع آن است که ارزش مبادلاتی اشیاء بستگی به مالیت آن دارد؛ ضمن آن که بر اساس آیه مبارکه «لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل»، عدم استفاده از پول حقیقی، عملا اکل مال به باطل است.
وی در توضیح اصل چهارم و پنجم خاطر نشان کرد: باید دانست که مالیت، امر تکوینی است و نه اعتباری و وضعی؛ ضمن آن که مبادله مال با پول اعتباری، منفعت ندارد و از این رو باید گفت پول اعتباری، مال نیست؛ بلکه توهم است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در اثبات لزوم استفاده از پول حقیقی در مبادلات بیان کرد: استفاده از طلا و نقره در مبادلات، متعین است و به بیان دیگر، این استفاده، طریقیت ندارد بلکه موضوعیت دارد.
این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد که پول اعتباری امروزی، ابزار استکبار برای چپاول ثروت بشر به نفع خودشان است و از نظر اسلام، پول حقیقی منحصر در طلا و نقره است و از این رو استفاده از طلا و نقره در مبادلات ضرورت دارد.
وی سیره عقلایی در طول زمانها و نه فقط در زمان ائمه (ع) را از جمله دلایل اثبات لزوم استفاده از پول حقیقی در مبادلات دانست و گفت: این نکته از سوی علما و اندیشمندان در کتب مختلف تشریح شده است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره روایات مختلف و از جمله روایت شیخ صدوق در امالی از امام باقر (ع) را از دیگر دلایل این موضوع خواند و اضافه کرد: لزوم تعطیل برخی احکام شرعیه از جمله زکات که قوام جامعه به این احکام است؛ از دیگر دلایل اثبات این مسئله است.
اراکی همچنین به اعتبار عقلی که آیا باید طلا و نقره در مبادلات استفاده شود یا نه توجه داد و یادآور شد: تشریح این مباحث را در کتاب «فقه نظام اقتصادی اسلام» آورده ایم.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سپس گفت: یکی از اشکالاتی که برخی در استفاده از پول حقیقی مطرح میکنند آن است که ما طلا و نقره زیاد در اختیار نداریم؛ در حالی که این بیان درست نیست و میتوان آن را رد کرد.
اراکی سپس خاطر نشان کرد: شاید مشکلات امروز اقتصادی از جمله تورم، کاهش ارزش پول ملی و مانند آن، به دلیل تن دادن مکرر ما به اضطرار است، در حالی که میتوان حکم اولیه پول را یافت و در پی اجرایی ساختن آن بود.