قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیش اجلاسیه نظریه پردازی «روش استنباط حکم اخلاقی از منابع نقلی/ اصول لفظی فقه الاخلاق»
پیش اجلاسیه نظریه پردازی «روش استنباط حکم اخلاقی از منابع نقلی/ اصول لفظی فقه الاخلاق»

با همکاری پژوهشکده اخلاق و معنویت و مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل برگزار شد:

پیش اجلاسیه نظریه پردازی «روش استنباط حکم اخلاقی از منابع نقلی/ اصول لفظی فقه الاخلاق»

پیش اجلاسیه نظریه پردازی «روش استنباط حکم اخلاقی از منابع نقلی/ اصول لفظی فقه الاخلاق»، با حضور اساتید و اعضای علمی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار و با استقبال گسترده‌‌ای مواجه شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، پیش اجلاسیۀ نظریه‌پردازی «روش استنباط حکم اخلاقی از منابع نقلی/ اصول لفظی فقه‌الاخلاق» با حضور اعضای کمیته ناقدان، هیئت داوران و علاقه مندان به این مباحث پنج‌شنبه گذشته در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار و با استقبال خوبی مواجه شد.

در این کرسی تخصصی که با همکاری پژوهشکده اخلاق و معنویت و مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل برگزار شد، حجت‌الاسلام محمد عالم‌زادۀ نوری به عنوان ارائه‌دهندۀ بحث و حجج اسلام: حسنعلی علی اکبریان، محمد عشایری منفرد و رضا اسفندیاری (اسلامی)، به‌عنوان منتقد، حجج اسلام: سیف الله صرامی، محمد قائینی، حجت‌الاسلام نکونام و دکتر محمد حسین‌زاده به عنوان شورای داوری حضور داشتند.

عالم‌زادۀ نوری یکی از وظایف عالمان دینی را استخراج و استنباط حکم اخلاقی از منابع نقلی دانست و با ارائه مباحث هر دو جلدِ کتاب استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادله لفظی، فهم و بررسی جامع و یکپارچه از آیات و روایات را تحت عنوان همان اصول لفظی فقه‌الاخلاق بر شمرد و گفت: در آیات و روایات با موارد متعددی مواجه می‌شویم که مصادیق فراوانی برای موضوعات مختلف بیان شده؛ نظیر: “افضل الاعمال” که بیش از ۲۰ مصداق برای آن معرفی شده؛ یا “و من اظلم ممن”. همچنین در مواردی، مبالغه و گزاف‌آرایی در آیات و روایات و یا ابهام در کلیت و جزئیت قضیه وجود دارد که همه این‌ها به نوعی در فهم ما از آیات و روایات تاثیر دارند.

وی ضمن اشاره به چند چالش مهم در اصول لفظی فقه‌الاخلاق، افزود: مطرح‌بودن کلیات در منابع نقلی، گاهی باعث سردرگمی افراد می‌شود که بالاخره کدام را برای خود به عنوان ملاک و معیار قرار دهد.

کمیته ناقدان پس از ارائه بحث توسط عالم زاده نوری، مسائل و مباحث مطرح شده را نقد کردند؛ از جمله ‌‌‌حجت‌الاسلام حسنعلی علی اکبری، ضمن تقدیر از ارائه کامل و تسلط نویسنده به موضوع گفت: در این دوجلد کتاب ارزشمند، مسائل و مشکلات مطرح و به چالش کشیده شده، اما راه حل و نتیجه‌ای ارائه نشده؛ لذا یک قاعده و ضابطه به دست خواننده نمی‌دهد.

در ادامه این پیش اجلاسیه، محمد عالم زاده نوری به نقدهای مطرح شده پاسخ داد و داوران نیز نظرات خود را در این مورد ابراز داشتند.

بنابر گزارش  پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دبیر علمی این کرسی تخصصی، ‌‌‌حجت‌الاسلام دکتر حسن بوسلیکی بود و دکتر محسن موسی‌وند نیز به عنوان ناظر حضور داشت.

گزارش تفصیلی این نشست علمی بزودی منتشر می‌شود.

برای مشاهده تصاویر نشست کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics