قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کتاب «عزاداری محرم و کرونا» منتشر شد
کتاب «عزاداری محرم و کرونا» منتشر شد

به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)؛

کتاب «عزاداری محرم و کرونا» منتشر شد

در این اثر تجربیات و فعالیت‌های یکی از اصیل‌ترین نهادهای بومی، مردمی و مذهبی در جامعه ایران در مواجهه با شرایط و محدودیت‌های کرونایی از طریق مشاهده مشارکتی و گفت‌وگو با فعالان میدانی روایت شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، از جمله پیامدهای گسترده و مهم کرونا، پیامدهای فرهنگی آن است و هر جمله عامل‌های مؤثر بر کنترل کرونا نیز عامل‌های فرهنگی است. دین داری مردم نیز به آن دلیل که امری اجتماعی و فرهنگی است، در تعامل و ارتباط متقابل با کرونا قرار دارد؛ یعنی هم کرونا بر کیفیت و کمیت دین داری آدمیان، وهم رفتار دینی مردم بر چگونگی مواجهه با کرونا اثرگذار است.

ابعاد اجتماعی، فرهنگی و دینی کرونا موجب شد تا از نخستین روزهای شیوع کرونا، حوزه‌های علمیه و طلاب و همچنین متفکران و اندیشمندانی که مسئله‌ها و ابعاد اجتماعی دین را در حوزه مطالعاتی خود دارند، به این مسئله، یعنی به تأثیرهای کرونا بر دین و دینداری بپردازند یا از اثرهایی که دین و دینداری بر کرونا دارد، سخن بگویند.

برخی از پیامدهای منفی کرونا نسبت به حوزه دین و دینداری سخن گفته و از آن به عنوان یک تهدید یاد کرده‌‌اند و برخی دیگر به فرصت‌هایی که در ورای تهدیدها وجود دارد، اشاره کرده اند. بیشترین تأثیر کرونا متوجه حوزه‌‌‌ای از مناسک دینی است که به صورت جمعی برقرار‌‌‌ می‌‌شود و محرم و عاشورا یا حج و همچنین مسجدها و نمازهای جماعت یا جمعه ، از جمله این مناسک به شمار‌‌‌ می‌‌آیند.

کتاب «عزاداری محرم و کرونا» نگارش دکتر مهدی مولائی آرانی به عنوان اثری ویژه، در حوزه مطالعات علوم اجتماعی ایرانی منتشر شده است. در این اثر تجربیات و فعالیت‌های یکی از اصیل‌ترین نهادهای بومی، مردمی و مذهبی در جامعه ایران در مواجهه با شرایط و محدودیت‌های کرونایی از طریق مشاهده مشارکتی و گفتگو با فعالان میدانی روایت شده است.

نتایج این پژوهش حاکی از انعطاف‌پذیری و تنوع و تکثر فراوان رفتارهای هیئات مذهبی و نشاندهنده این واقعیت است که هیات به عنوان یک نهادی برآمده از عمق باورهای دینی مردم، می‌تواند در سریعترین زمان ممکن و با حفظ اصول و اصالت‌های خود، آیین‌ها و مناسکی متناسب با اقتضائات جدید و حتی متناسب با شرایط جغرافیایی و ذائقه مردم ایجاد کند. هیات به دلیل گستردگی بی‌نظیر در سرتاسر کشور ایران و برخورداری از انواع ظرفیت‌ها مانند نیروی انسانی، مکان مناسب و اقناع مخاطب و مردم‌پایه‌بودن آن؛ ظرفیتی ویژه برای مواجهه هوشمندانه و موثر در مقابله با ویروس کروناست. از این‌رو لازم است در سیاست‌ها و تصمیمات کلان حاکمیتی ضمن پرهیز از برخورد یکسان با همه آنها؛ نگاهی فرصت‌ محور به این ظرفیت داشته باشیم.

دکتر مهدی مولائی آرانی، برای ایده‌پردازی و مدیریت تدوین این کتاب، تجربه بیش از ۲۰ هیات از گونه‌های مختلف در هفت شهر ایران در محرم ۹۹ را با همراهی جمعی از پژوهشگران و با مقدمه‌ای از حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا انجام داده است.

یادآوری می‌شود، کتاب «عزاداری محرم و کرونا» در ۳۳۵ صفحه و به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام به زیور طبع آراسته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics