قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزارشی از اقدامات انجمن «حدیث حوزه» در سال ۹۶
گزارشی از اقدامات انجمن «حدیث حوزه» در سال 96

حجت‌الاسلام فرهمندیان تشریح کرد:

گزارشی از اقدامات انجمن «حدیث حوزه» در سال ۹۶

معاون آموزش و پژوهش انجمن حدیث حوزه گفت: طرح نیازسنجی پژوهشی علوم و معارف حدیث از سوی انجمن حدیث حوزه اجرا و طی آن دو هزار و ۸۰۳ موضوع پژوهشی مرتبط با حدیث استخراج و عرضه شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرهمندیان، معاون آموزش و پژوهش انجمن حدیث حوزه، به تشریح فعالیت‌های این انجمن در سال گذشته پرداخت و گفت: یکی از کار‌های ما در سال گذشته برگزاری کلاس‌های حدیث‌خوانی ویژه طلاب و فضلای سطح عالی و خارج حوزه علمیه بود.

وی افزود: مواد درسی ارائه شده در این کلاس‌ها، متن کتاب‌های الکافی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و منتخب الاثر بوده است.

فرهمندیان تصریح کرد: قرائت، ترجمه، شرح کوتاه و پرداختن به مباحث فقه الحدیثی و رجال کاربردی از شیوه‌های تدریس این کلاس‌ها بود و بیش از ۲۵۰۰ نفر از طلاب در این کلاس‎ها شرکت کردند.

معاون آموزش و پژوهش انجمن حدیث حوزه با اشاره به پراکندگی کلاس‎ها در مدارس علمیه، مساجد، موسسات علمی فرهنگی شهر قم و مساجد پردیسان و شهرک مهدیه به ایکنا: برگزاری کارگاه‎ آموزش روش تدریس با رویکرد تدریس علوم و معارف حدیث از دیگر برنامه‌های انجمن در سالی که گذشت بود.

وی افزود: کارگاه آموزش روش تدریس با هدف آشنایی و کسب مهارت کلاس‌‌‌داری و نوشتن طرح درس با رویکرد تدریس متون نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با حضور فارغ‌التحصیلان سطح ۳ رشته علوم حدیث برگزار شد.

فرهمندیان با اشاره به برگزاری کارگاه فهم روان‌شناختی در قرآن و حدیث اظهار کرد: این کارگاه با همکاری و مشارکت جامعه الزهرا برای طلاب خواهر در بهمن‎ماه ۱۳۹۶ برگزار شد و حجت‌الاسلام مهدی عباسی، استاد این کارگاه بود.

وی گفت: در این کارگاه درباره سه موضوع «استخراج مؤلفه‎های مداخلات روانشناختی از متون»، «مفهوم‎شناسی روانشناختی از متون» و «تبیین روابط بین متغیر‌های روان‌شناختی با استفاده از متون اسلامی» بحث شد.

فرهمندیان ادامه داد: طرح نیازسنجی پژوهشی علوم و معارف حدیث از دیگر کار‌های صورت گرفته در انجمن بود؛ این طرح که با هدف دستیابی به نیاز‌های پژوهشی بالقوه حدیثی و تعیین اولویت‌‌‌های آن انجام گرفت، گروه پژوهشی این طرح بعد از طی مطالعات پیش‌نیاز و منابع لازم، توانست دو هزار و ۸۰۳ موضوع پژوهشی مرتبط با حدیث را کشف کند.

وی با بیان اینکه این گام همراه با طرح ممیزی دانش‌‌‌ها که پیش‌‌تر اجرا شد، زیرساخت‌‌‌های پژوهش روشمند و هدفمند را می‌سازد به طرح نیازسنجی پژوهشی دانش حدیث، پرداخت.

معاون آموزش و پژوهش انجمن حدیث حوزه افزود: در این پژوهش، پس از شناسایی یک‌سوم موضوعات، کاری تطبیقی برای واقعیت‌‌‌سنجی موضوعاتِ به ‏دست ‏آمده با نیاز‌های حقیقی انجام شد تا اگر مسیر حرکت، اشکالاتی دارد، اصلاح شود.

فرهمندیان با اشاره به نیازمندی‌های این طرح تصریح کرد: یکی از مراحل مهم در طرح نیازسنجی، تشخیص و تعیین اولویت‌‌‌های پژوهشی است؛ هرچند روش این کار، تخمین کارشناسان و گفت: ‏وگو بوده، ولی پایه آن، پیمایش در مراکز علمی، مصاحبه، نظرسنجی از گروه‌‌‌های مختلف و تحلیل‌‌‌های آینده‌‌‌پژوهانه بوده است.

وی گفت: برای مصاحبه با کارشناسان، دو نکته اساسی مورد نظر ما بود؛ نخست اینکه، مصاحبه‌‌‌ها، هدفمند و برای یافتن نکات نو باشد؛ دوم اینکه، مصاحبه‌‌‌شونده‌‌‌ها کسانی باشند که بتوانند هدف مصاحبه را تأمین کنند؛ یعنی دارای حرف‌‌‌های خاص منتشرنشده یا کمتر منتشرشده در حوزه دانش حدیث باشند.

معاون آموزش و پژوهش انجمن حدیث حوزه ادامه داد: دسته‌بندی دانش‌‌‌های حدیثی بر اساس دو ملاک «واقعیت موجود» و «کاربردی بودن در برابر نظری بودن»، با در نظر گرفتن پیشینه علمی، روش‌‌‌های دسته‌‌‌بندیِ دیگر و نیاز‌های آینده، انجام شده است که شاخه‌‌‌های علوم و معارف حدیث در این پژوهش شامل؛ علوم حدیث، معارف حدیث، حدیث و علوم اسلامی و مطالعات تطبیقی است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی متعدد بیان کرد: یکی از فعالیت‌‌‌های پژوهشی این انجمن، برگزاری نشست‌‌‌های علمی است؛ این نشست‌‌‌ها در قالب کرسی‌‌‌های نوآوری، نظریه‌‌‌پردازی و نقد کتاب با هدف ترویج نویافته‌‌‌های علوم و معارف حدیث برگزار شد.

فرهمندیان تصریح کرد: انجمن حدیث حوزه در طی یک سال گذشته، موفق به برگزاری ۱۰ نشست علمی در موضوعات مختلف حدیثی شد که «روحیه انقلابی و ویژگی‎های انقلاب‎گری در تهج البلاغه»، «استناد به حدیث در حوزه علوم انسانی (عرصه‎ها و چالش‎ها)»، «تخریج حدیث و مباحث مرتبط» از جمله این نشست‌ها بود.

فرهمندیان تصریح کرد: انجمن حدیث حوزه در طی یک سال گذشته، موفق به برگزاری ۱۰ نشست علمی در موضوعات مختلف حدیثی شد که «روحیه انقلابی و ویژگی‎های انقلاب‎گری در تهج‌البلاغه»، «استناد به حدیث در حوزه علوم انسانی (عرصه‎ها و چالش‎ها)»، «تخریج حدیث و مباحث مرتبط» از جمله این نشست‌ها بود.

وی افزود: «روایات مهدویت در کتاب الکافی» – «روایات طبی؛ تبار و اعتبار» – «نقد مستندات قرآنی و حدیثی گروه‌های تکفیری نوپدید» – «روش مسئله‎یابی تحقیق در علوم و معارف حدیث» – «دیدگاه‎های شیخ صدوق درباره اهل سنت و احادیث آنها» – «پایه‎گذاری و گسترش علوم حدیث توسط اهل بیت علیهم السلام و علمای شیعه» – «مبانی علمی پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث» نیز دیگر نشست‌هایی بود که توسط این انجمن در سال قبل برگزار شد.

فرهمندیان، همکاری با همایش بزرگ‌‌داشت صدوقین (ره) را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و افزود: این همایش که هرساله به مناسبت بزرگداشت شیخ صدوق از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار می‌شود، انجمن حدیث حوزه نیز توفیق دارد در امور علمی و اجرایی این همایش همکاری کند که تا کنون دو دوره همایش در شهر قم برگزار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics