قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «البحوث الاصولیه» + تصاویر
گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «البحوث الاصولیه» + تصاویر

گزارش؛

گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «البحوث الاصولیه» + تصاویر

کتاب «البحوث الاصولیه»، تقریر درس اصول مرحوم آخوند خراسانی با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه در موسسه آل البیت رونمایی شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه قم از کتاب «البحوث الاصولیه» تقریر درس اصول مرحوم آخوند خراسانی به قلم استاد آقامیرقزوینی در موسسه آل البیت (ع) در قم رونمایی شد. در این مراسم حجج‌اسلام والمسلمین مهریزی، موسوی اصفهانی و فاضلی به سخرانی پرداختند که بخشی از سخنان این اساتید را می‌خوانید:

استاد مهدی مهریزی: مرحوم آخوند خراسانی توسط شاگردانش تاثیرات زیادی در حوزه عراق و ایران داشته است. ایشان دارای ایده‌ها و اندیشه‌های والایی بوده که متاسفانه مغفول مانده است.

بسیاری معتقدند که مرحوم شهید صدر اولین کسی است که نظام سازی در فقه داشته است ولی در واقع این کار از زمان مرحوم شیخ انصاری آغاز شده و ایشان با نوشتن مکاسب اولین کار را در این عرصه انجام دادند.

کتاب «البحوث الاصولیه» در واقع یک دور اصول است. در مقدمه این کتاب ۵ صفحه مقدمه فارسی آمده است که شایسته بود این مقدمه به زبان عربی ترجمه می‌شد تا برای فضلای کشورهای عربی نیز قابل استفاده شود. همچنین در این کتاب یک سری تیترهایی زده شده است که به نظر می‌آید بهتر بود برای تسهیل مراجعه کننده این تیترها بیشتر باشد.

استاد سید باقر موسوی اصفهانی: من تمام این تقریر را مطالعه کردم و بسیار مجذوب آن شدم و دیدم بخشی از اشکالاتی که بر عبارت‌های کتاب کفایه الاصول می‌شود، در درس مطرح بوده و مرحوم آخوند جواب داده است. صفحه به صفحه این کتاب را مطالعه کرده‌ام و فهمیدم اینکه گفته می‌شود درس مرحوم آخوند مجتهدپرور بوده بی ربط نیست.

نوه مرحوم آخوند کتابی به نام مرگی در نور دارد که در آنجا حدود ۱۵۰۰ نفر را شمردند که در درس آخوند شرکت می‌کردند و چند صد مجتهد در درس حاضر می‌شدند و نمی‌شود با این شاگردان اشکالات واضحی در کفایه الاصول باشد.

متأسفانه در زمانی واقع شدیم که کفایه مطرود شده است که لازم است بیش از پیش به این کتاب شریف توجه شود. با قرار دادن بدیل برای این کتاب‌ها، عملا این کتب با صدها حاشیه تحقیقی، کنار خواهد رفت بدیل گذاشتن برای کتبی همچون رسائل و کفابه در واقع یعنی کنار گذاشتن این کتاب‌ها که علمای بزرگی توسط این کتاب‌ها تربیت شده‌اند و با حذف این کتب علم جلو نمی‌رود. اگر مقصود از تغییر کتب، آسان کردن کتب است، بدانید که آنهایی که اهل درس نیستند به کتب جایگزین هم اعتنا نمی‌کنند و با خواندن تلخیص مدرک می‌گیرند.

باید در حوزه به کار تحقیق بها داده شود و به جای تعدادی از پایان نامه‌ها که کتب چاپی را خطی می‌کنند، طلاب تشویق به تحقیق دقیق در این کتب خطی شوند، چرا باید مثل این کتاب صد سال عرضه نشده باشد! و در کتابخانه‌ها خاک بخورد و بجاست که حوزه ارزش مدرکی برای این تحقیقات قرار دهد.

استاد علی فاضلی: کتاب «البحوث الاصولیه» بهترین شرح بر کفایه است. بخش مهمی از میراث علمی شیعه در تقریرات علماست اما متاسفانه به این تقریرات و نوشتار توجه کافی نمی‌شود و از نمونه این کم توجهی‌ها عدم توجه به تقریرات مرحوم آخوند خراسانی است.

اینکه همه آثار مرحوم آخوند خراسانی را در کفایه ایشان خلاصه کنیم اجحاف در حق آن عالم بزرگ است در حالی که تقریرات ایشان بسیار پر مغز و تاثیرگذار است.

گفتنی است، کتاب «البحوث الاصولیه« مجموعه‌ای چهار جلدی تقریرات آخوند خراسانی به قلم استاد سید محمدحسن موسوی طباطبایی حائری قزوینی و تحقیق سیدحسین آل‌طه و علی فاضلی توسط انتشارات بوستان کتاب و با همکاری نشر زورق نور به چاپ رسیده است.

لازم به ذکر است، در مراسم رونمایی از کتاب «البحوث الاصولیه» اساتید: سید جواد شهرستانی، علی نکونام، محمدحسن صافی گلپایگانی، محمدجواد فاضل لنکرانی، محسن فقیهی، سید محمد غروی، محمد قائنی نجفی، مرتضی جوادی آملی، علیرضا سبحانی، محمدرضا نائینی، احمد واعظی و جمعی دیگر از علما و اساتید حوزه علمیه حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics