قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ۳۰۰ پروژه مهم، تحولات ۲۰ ساله حوزه را رقم می‌‌زند
توجه به «فقه‌الوکاله» برای رفع پارادوکس در وکالت

مدیر حوزه‌های علمیه قم عنوان کرد:

۳۰۰ پروژه مهم، تحولات ۲۰ ساله حوزه را رقم می‌‌زند

عضو شورای عالی حوزه حوزه علمیه قم می‌گوید: ۳۰۰ پروژه مهم است که تحولات ۲۰ سال آینده حوزه را رقم می‌‌زند، جلسه شورای گسترش در تصویب درخت واره‌های رشته‌های حوزه انجام شد و در مدت ۲ سال تعداد ۵۰۰ نفر بر روی آن کار کردند ۳۰۰ رشته گرایش و مقطع در ۱۹ حوزه دانشی طراحی شده و با این نگاه، یک تمدن دیده شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز ۱۲ مردادماه در جمع دانشجویان ورود به حوزه‌های علمیه حاضر در دوره میثاق طلبگی حوزه علمیه قم با مروری بر تاریخ حوزه و پیچ‌های تاریخی در طول تاریخ عنوان کرد: حوزه‌های علمیه دارای افتخارات بی‌نظیر تاریخی‌اند که باید به خوبی معرفی شود. در ادامه بخش‌هایی از سخنان مدیر حوزه‌های علمیه قم و عضو شورای عالی حوزه را در زیر می‌‌خوانید:

حوزه دارای تاریخ ۱۰۰۰ ساله پیوسته است و زنجیره متصل فقه و سایر علوم حوزوی از دوران اهل بیت (ع) تاکنون قطع نشده است. البته در دوره تاریخ قطب‌های اصلی حوزه جا به جا شده‌اند، اما تاریخ به لحاظ آثار و متون و منابع و اساتید و سنن علمی و پژوهشی تاریخی به هم پیوسته و غیر منطقع است.

علاوه بر تحولات فراوان در طول این چند قرن، یک نخ تسبیه مشترک و تاریخ پیوسته در میان حوزه‌ها وجود دارد، در این تاریخ پیوسته و گذر زمان، سلسله استادی و شاگردی، زنجیره متون و منابع و زنجیره سنن و آداب عالمی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی ثابت مانده و ذاتیات حوزه از ثبات بالایی برخوردار است.

ذاتیات حوزه باقی و عرضیات دچار تغییر و تحول شده‌اند

ذاتیات حوزه باقی مانده و عرضیات در طول تاریخ دچار تغییر و تحول شده‌اند و یک هویت ثابت و ماندگار تاریخی را در طول قرن‌ها در حوزه شاهد بوده‌ایم. با این وجود متاسفانه یک دانشنامه و موسوعه که گذر تاریخی را به صورت پیوسته مطرح کند و منابعی چنین پیوستگی را بیان نماید در دست نیست و این از جمله جفاهای بزرگ در حق حوزه است.

در غیبت صغری و کبری مراکز مهم حوزوی شکل می‌‌گیرد که ری و قم و بغداد از مهم ترین آن است و بسیاری از بزرگان در این حوزه‌ها در حال تلمذ بوده‌اند. حوزه بغداد بعد از غیبت صغری اوج گرفت و چند قرن در اوج بود، بغداد شهری بزرگ است که از اوایل بنی عباس پایه ریزی شد و در طول قرن‌ها مقر خلافت بنی عباس و از نظر علمی، فعال و شهری آباد بود و نحله‌های فکری متفاوتی در آن وجود داشت.

شیخ مفید (ره) نقش مهمی در پایه ریزی علمی در بغداد داشت و تا ۲۰۰ اثر از او بر جای مانده است، شهری با این هویت در خلافت عباسی و وجود ممیزات با تدبیر و همیت شیخ مفید توانست در معارف اهل بیت (ع) سرآمد شود. در تشییع مرحوم شیخ مفید ۱۸۰ هزار جمعیت از شیعه و سنی شرکت داشتند زیرا با حضور وی بغداد به قلب تپنده معارف شیعه تبدیل شد و این کار با ارزشی است، در این شهر آثار زیادی از شیخ مفید ترجمه شده است. معارف شیعه و اهل بیت (ع) هر کجا زمینه پیدا کند در آن جا رشد خواهد کرد، بغداد و ری در چند قرن دارای حوزه علمیه بزرگی بوده‌اند و قم ضلع سوم است.

در صد سال اخیر احیای حوزه‌ها شکل گرفت، ولی قم از زمان مهاجرت خاندان اشعری اوج گرفت در این خصوص دو پایان نامه درباره حوزه علمیه قم نوشته شده است که علاقه‌مندان می‌‌توانند آن را مطالعه کنند.

قم پایگاه حدیثی مهمی بوده است و در آن دوران تعداد کثیری محدث در قم زندگی می‌‌کردند که نشان دهنده عظمت آن است، بعد از فروپاشی حوزه بغداد، چند جوانه بیرون زد و از قرن ۶ تا ۹ حوزه حله شکل گرفت در آن زمان شیخ طوسی به نجف مهاجرت کرد.

در قرن ۸ و نهم برخی از حوزه‌ها ماند جبل عامل مهم ترین قطب‌ها هستند که در گذر ۹ قرن استمرار یافتند، در قرن ۹ قطب‌های اصلی در مدینه و کوفه و بصره و بغداد و ری و قم و حله بوده‌اند که استمرار یافته‌اند و همزمان با این حوزه‌ها، پایگاههای عظیم حوزوی در بسیاری از این شهرها شکل می‌‌گیرد.

حوزه‌هایی چون شیراز و اصفهان در مقطعی به رشد و پویایی رسید، در قرن اخیر از سال ۱۳۰۱ حوزه قم شکل گرفت و امروزه قطب اول حوزه‌های شیعه به شمار می‌‌رود و بعد از انقلاب بر این گستره مهم افزوده شد.

هویت حوزه‌ها متکثر و به هم پیوسته است

حوزه‌ها متکثر و به هم پیوسته است و یک هویت یگانه و واحدی بر حوزه‌ها حاکم است، در واقع مهاجرت‌ها در طول تاریخ توسط علما در طول این سالها موجب به هم پیوستگی حوزه‌ها شده است. حوزه‌ها وحدت در عین کثرت دارند، باید در این باره در سطح ۳ و ۴ حوزه صد پایان نامه در خصوص زنجیره مهاجرت‌ها که پشتوانه شکل گیری و تاسیس و تقویت حوزه‌ها بوده نگاشته شود.

از ویژگی‌های دیگر تاریخ مستمر حوزه این است که مراکز اصلی حوزه متمرکز نبوده است، از طرفی قبض و بسط حوزه‌ها یکی دیگر از ویژگی‌هاست و در طول قرن اخیر مراکز علمی دارای هویت واحدی بودند، مدارس علمیه قبل از عصر جدید دارای ذاتی یگانه بود. در واقع تمامی علوم بشری در این مدارس علمیه تدریس می‌‌شد و در قرن اخیر تفکیک اتفاق افتاد، حوزه‌ها قبض و بسط داشتند و تابع عوامل درونی و فشارهای بیرون بودند.

یکی از بزرگان قبل از تبعید امام (ره) نامه‌‌ای برای ایشان نوشتند و از وضعیت اختناق به ویژه در قم ابراز نگرانی کردند، امام خمینی (ره) پاسخ دادند که شما نگران قم نباشید، چرا که قم در بدترین دوره تاریخی در زمان رضاخان پایه ریزی شد، در حالی که وی مخالفت شدیدی با مدارس علمیه در پیش گرفت اگر قم بنا بود شکست بخورد اصلا حوزه‌های قم در آن شرایط خفقان شکل نمی‌‌گرفت.

جاده دانشگاه و حوزه یک طرفه نیست

۳۰۰ پروژه مهم است که تحولات ۲۰ سال آینده حوزه را رقم می‌‌زند، جلسه شورای گسترش در تصویب درخت واره‌های رشته‌های حوزه انجام شد و در مدت ۲ سال تعداد ۵۰۰ نفر بر روی آن کار کردند ۳۰۰ رشته گرایش و مقطع در ۱۹ حوزه دانشی طراحی شده و با این نگاه، یک تمدن دیده شده است.

۴۵ رشته علوم حوزی در دانشگاه تدریس می‌‌شود ۲۰۰ هزار نفر در این رشته‌ها فارغ التحصیل شده‌اند ۱۵ هزار دانشجو نیز وارد حوزه شده‌اند و ۱۰ هزار طلبه در سطوح عالی در حال تحصیل هستند پس جاده بین دانشگاه و حوزه یک طرفه نیست، ضمن اینکه در دهه ۶۰ دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه راه اندازی و اموری پیگیری شد و تدام یافت.

دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه نهادهای فعال در حوزه علوم انسانی و مباحث جدید در قم و شهرهای دیگر را جمع کرد و ۱۰ هزار اثر جمع آوری شد که ۴ هزار اثر در مباحث نو در این میان ممتاز است و در ۳۰ جلد و ۲۰ حوزه دانشی چکیده شده است که با رویکرد بین المللی دنبال شد و با مقالات ۶۰ جلد می‌‌شود و این گنجینه مهمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Real Time Web Analytics