قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیا همه اهل سنت نزد علمای شیعه، وهابی، ناصبی و نجس هستند؟
آیا همه اهل سنت نزد علمای شیعه، وهابی، ناصبی و نجس هستند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان؛

آیا همه اهل سنت نزد علمای شیعه، وهابی، ناصبی و نجس هستند؟

شبکه اجتهاد: چندی پیش فردی به نام شیخ امیر قریشی به زبان عربی، کلیپی در فضای مجازی پخش کرد و بیان داشت: «هر سنی، وهابی است. هر سنی، ناصبی و نجس است و …» و عباراتی را به کار برد که باعث ناراحتی اهل سنت شد و برخی درخواست داشتند تا دیدگاه فقهاء و علمای شیعه را در این زمینه بدون روتوش بدانند. در ادامه نکاتی تقدیم‌ می‌شود:

۱. این کلیپ نشان‌ می‌دهد شیخ امیر قریشی اطلاع دقیق و درستی از مذاهب و جریان‌های فکری اهل سنت ندارد. از نظر علم ملل و نحل هر مسلمانی در سه دسته مذاهب فقهی، کلامی و صوفی تقسیم‌ می‌شود که در کتاب درآمدی بر فرق تشیع و درآمدی بر فرق تسنن بیان کرده ایم.

۲. بزرگان و فقهای شیعه‌ می‌دانند اهل سنت از نظر کلامی به سه دسته اشاعره، ماتریدیه و اهل حدیث تقسیم‌ می‌گردند و وهابیت یک گروه کوچکی است که اشاعره و ماتریدیه و صوفیان، وهابیان را قبول ندارند. اینکه فردی بگوید هر سنی، وهابی است نشان از بی اطلاعی ایشان از اهل سنت است. بیش از یک میلیارد سنی، مخالف وهابیت اند. اینرا مکررا در کلاس‌های درس خود در حوزه علمیه قم و مشهد بیان کرده ام.

۳. ناصبی در فقه شیعه به فردی اطلاق‌ می‌شود که بغض اهل بیت را داشته باشد و علمای شیعه‌ می‌دانند که اکنون به ندرت ناصبی در جهان اسلام پیدا‌ می‌شود. زیرا امروزه اهل سنت محب اهل بیت بوده و این محبت در صوفیان بسیار زیاد و در دیگر مذاهب اهل سنت زیاد است. اینکه فردی بگوید همه اهل سنت ناصبی هستند نشان از عدم اطلاع ایشان از مبانی شیعه است. در فقه شیعه در کتاب طهارت، ذیل بحث از کافر، به موضوع ناصبی پرداخته شده است.

۴. فقهای شیعه، اهل سنت را مسلمان دانسته و تمام احکام اسلام را بر اهل سنت بار‌ می‌کنند. لذا سخنان شیخ امیر قریشی در این کلیپ نظر شخصی خودش است که با مبانی فقه شیعه هم سازگار نیست. جواز ازدواج با اهل سنت، جواز خرید و فروش، جواز دفن در قبرستان، اطاعت از حاکم اهل سنت و صدها مساله دیگر که در فقه شیعه آمده است نشان از این است که در فقه شیعه، خون و مال و عرض و ناموس اهل سنت محترم است. حتی مقام معظم رهبری غیبت اهل سنت را هم جایز‌ نمی‌دانند. اینکه شیعه و اهل سنت بیش از هزار و چهارصد سال است در کنار هم زندگی کرده اند، نشان از این است که هر دو گروه، گروه دیگر را مسلمان و پاک‌ می‌دانند.

۵. در هر مذهبی عده‌ای افراط کرده و سخنانی‌ می‌گویند که باعث تفرقه و اختلاف میان مذاهب شده و حال آن که تعداد این افراد کم است، اما چون حرف‌های خلاف مبانی مذهب‌ می‌زنند، بسیار دیده‌ می‌شود. باید میان فتاوای فقهی و حرف‌های خطابی و منبری فرق گذاشت.

۶. در این زمینه محققان را به چند کتاب ارجاع‌ می‌دهم. این کتابها بدون روتوش مواضع علماء و فقهای شیعه را بیان کرده و نشان داده اند که اکثر قریب به اتفاق شیعه قائل به اسلام اهل سنت هستند:

یک: کتاب تکفیر مخالف از منظر علمای امامیه که دکتر محمد انصاری تالیف کرده و دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر کرده است. در این کتاب نشان داده که همه علمای شیعه، نظر صاحب حدائق را مردود دانسته و اسلام اهل سنت را ثابت کرده اند.

دو: کتاب تکفیر در ترازوی فقه شیعه، تالیف دکتر نسرین میانجی، چاپ نشر ادیان. این کتاب با بیان ضوابط تکفیر از دیدگاه فقه شیعه، تمامی اظهار کنندگان به شهادتین را مسلمان‌ می‌داند.

سه: کتاب تکفیر در شیعه، تهمت یا حقیقت،‌ تالیف محمدعلی جابری، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره). این کتاب اثبات کرده عالمان شیعه، به پیروی از اهل بیت (ع)، همواره به اسلام اهل سنت فتوا داده و هیچگاه به نجاست و جواز لعنشان حکم نکرده اند./ مسْلِمْنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics