عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است حادثه عاشورا باید روز بروز توسط فرهیختگان و نظریه پردازان «تحلیل نو» شود و رسانهها این تحلیلها را به جامعه منتقل کنند، چون رسانهها تنها اسباب امواج ضلالت نیستند بلکه اسباب امواج هدایت هم هستند و این امواج اینگونه میتواند به جامعه راه پیدا کند.
به گزارش شبکه اجتهاد، استاد ابوالقاسم علیدوست در سخنانی با بیان اینکه نگاه «حماسی» به واقعه عاشورا یک امر طبیعی است بویژه در ۵۰ سال اخیر اگر رسانههای حکومتی را دنبال کنیم درم یابیم که واقعه عاشورا به عنوان یک حرکت حماسی و در جهت مقابله با ظلم و ستم تحلیل میشود، اظهار کرد: اگر به دوران حکومتهای پیشین (صفویه و قاجار) برگردیم، درمییابیم که یک نگاه «احساسی» به واقعه کربلا میشود و آنچه بیان شده، ذکر مصیبت و چگونه کشته شدن و اسارت رفتن اهل بیت (ع) است. شعر محتشم که در همین دوران سروده شده تجسم این نگاه «عاطفی» و «احساسی» است.
رئیس انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی حوزههای علمیه «نگاه آزادیخواهانه» را نگاه دیگر به واقعه عاشورا دانست و به «شفقنا» گفت: این نگاه بیشتر بین غیرمسلمانان دیده میشود؛ وقتی گاندی از واقعه کربلا سخن میگوید به دنبال ذکر مصیبت و روضه خوانی نیست همچنانکه مانند صداوسیما و رسانه های ما نمیخواهد از امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با یزید و دفاع از دین بگوید، بلکه نگاه او به حادثه کربلا، «نگاه آزادیخواهانه» است. گرچه معتقدم حادثه عاشورا هیچکدام اینها نیست و همه اینها است.
این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: واقعه عاشورا یک دانشگاه پردرس است و هرکس با نگاه و تحلیل خود میتواند از آن واقعه که از نظر زمانی کوتاه و از نظر تعداد بسیار محدود است، درس بگیرد. هرجای واقعه کربلا را دست بگذاریم میتوانیم درس بگیریم؛ یکجا درس ایثار و گذشت میتوان گرفت، یکجا درس آزادیخواهی و آزادبودن میتوان گرفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: دانشگاه پردرس عاشورا مشمول مرور زمان نمیشود؛ معروفترین، محکمترین و مشهودترین سند از امام حسین(ع) که هدف هایشان را بیان میکند وصیت ایشان به برادرشان محمد بن حنفیه به هنگام خروج از مدینه است. امام حسین(ع) در این وصیتنامه کوتاه در مورد حرکتشان میفرمایند: «من از روی سرمستی، گردنکشی، تبهکاری و ستمگری قیام نکردهام. بلکه به پا خواستهام تا کار امت جدّ خویش به صلاح آورم، میخواهم که امر به معروف و نهی از منکر کنم و روش جدم و پدرم علی بن ابیطالب(ع) را در پیش بگیرم. هر کس مرا با پذیرش حق پذیرفت، خداوند به حق سزاوارترین است و هر کس این امر را از من نپذیرد شکیبایی میورزم تا خداوند میان من و مردم داوری فرماید. او بهترین داوران است، توفیق من تنها از خداوند است. بر او توکل میکنم و به سوی او باز بازگردم». با وجود آنکه امام حسین(ع) از اتفاقات کوفه باخبر بودند به مسیر خود ادامه دادند، براساس روایات و نقلهای تاریخی امام در مورد هدف خود میفرمایند «فساد در زمین زیاد شده و طاعت شیطان بروز و طاعت خداوند کنار رفته است و من اولا به نصرت دین خدا و عزیز کردن آئین و جهاد در راه خدا هستم».
وی تصریح کرد: در همین پیشامد اخیر کشور میتوانیم از این واقعه کربلا الگوگیری کنیم. مَثَل واقعه کربلا، مَثَل خورشید و ماه است که هیچگاه کهنه نمیشوند. چگونه سپاه کفر به ما هجوم آورد و چگونه سپاه و ارتش ما با تاسی به اباعبدالله الحسین (ع) مقابل آنها ایستادند.
استاد علیدوست بیان داشت: واقعه کربلا فرازمان و فرامکان است. روز عاشورا درحقیقت روز نیست، «روزی» برای بشریت است که خداوند قرار داد همچنانکه زمین کربلا «زمین» نیست، «زمینه» است که بشریت میتواند از آن استفاده کند.
رئیس انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی گفت: اگر فرهیختگان واقعه کربلا را از صفر تا صد و با تکیه بر منابع تاریخی مستند تحلیل کنند به گونهای که عوام بفهمند و خواص بپذیرند، میتوان این حادثه را از اندوه صرف به سمت آگاهی و بیداری تاریخی سوق داد.
علیدوست ابراز داشت: امام معصوم میتواند با رفتارهای به موقع خود به قدرتهای فاسد «نه» بگوید و این «نه» گفتن الگویی برای دیگران شود. همراه بردن خانواده به میدان نبرد، فرستادن مسلم پیشاپیش لشکر به کوفه، همه اینها «نه» گفتن مدیریت شده به فساد است.
وی درباره نقش عاشورا در ایجاد گفتگوی صادقانه میان دینداران و نهاد دین گفت: وقتی دینداران بر محور دین بچرخند، از آنجاکه امام، تمام دین است، این تلفیق دینداران و نهاد دین حاصل میشود. اما وقتی دینداران فاصله بگیرند و از فرهیختگان بهره نگیرند تا جایی که «عوام زدگی» حاکم شود، طبیعی است که این گفت وگو حاصل نمیشود.
استاد علیدوست تاکید کرد: برای تربیت انسانهای مسئول، عدالت خواه و آزاداندیش نیازمند همکاری تمام ابعاد حاکمیت هستیم؛ معتقدم فرهیختگان، مسئولان و رسانهها هرکدام وظایفی دارند که اگر منسجم و مسئولانه بدان عمل کنند، شاهد رشد چنین انسانهایی خواهیم بود.
وی در عین حال عنوان کرد: حادثه عاشورا باید روز بروز توسط فرهیختگان و نظریه پردازان «تحلیل نو» شود و رسانهها این تحلیلها را به جامعه منتقل کنند چون رسانهها تنها اسباب امواج ضلالت نیستند بلکه اسباب امواج هدایت هم هستند و این امواج اینگونه میتواند به جامعه راه پیدا کند.