قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه نقش خودش را در زمینه حکمرانی اسلامی ایفا نمی‌کند/ الآن کشور با علوم انسانی اداره می‌شود؛ نه با فقه/ مأموریت جدید روحانیت، تئوری حکمرانی اسلامی و نیروسازی برای آن
حوزه نقش خودش را در زمینه حکمرانی اسلامی ایفا نمی‌کند/ الآن کشور با علوم انسانی اداره می‌شود؛ نه با فقه!/ مأموریت جدید روحانیت، تئوری حکمرانی اسلامی و نیروسازی برای آن

استاد میرباقری:

حوزه نقش خودش را در زمینه حکمرانی اسلامی ایفا نمی‌کند/ الآن کشور با علوم انسانی اداره می‌شود؛ نه با فقه/ مأموریت جدید روحانیت، تئوری حکمرانی اسلامی و نیروسازی برای آن

استاد میرباقری مأموریت جدید روحانیت را تبیین تئوری حکمرانی اسلامی و نیروسازی برای آن عنوان کرد و ابزاز داشت: امام با فقاهت خودش انقلاب کرد و با کمک تعدادی از فقها نظام‌سازی کرد؛ ولی مدل حکمرانی اسلامی را باید حوزه به عهده می‌گرفت که این کار انجام نشد، حوزه نقش خودش را در زمینه حکمرانی اسلامی ایفا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد سید محمدمهدی میرباقری در دیدار جمعی از اعضای جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه تمدن غرب در دوران اخیر تلاش کرده مرجعیت دین را از بین ببرد تا بالتبع مرجعیت روحانیت از جمله روحانیت مسبحی و روحانیت اسلامی از بین برود، گفت: به این بهانه که دوران صباوت بشر به پایان رسیده و بشر به بلوغ رسیده و خودش باید کارش را تدبیر کند. الآن حتی دنبال این هستند که مرجعیت حداقلی که همان حوزه بهداشت روانی باشد را هم از حوزه و روحانیت بگیرند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: انقلاب اسلامی تنها پاسخ در خور به تمدن غرب بود. روح تمدن غرب، استغنای از انبیاست. طبعا با انقلاب اسلامی که در نقطه مقابل تمدن غرب، داعیه‌دار مرجعیت دین و نیاز به دین است، نقش روحانیت هم افزایش پیدا می‌کند. روحانیت در این شرایط اگر نتواند نقش خودش را بازآفرینی بکند، ناکارآمدی خودش را نشان داده است.

میرباقری ماموریت جدید روحانیت را تبیین تئوری حکمرانی اسلامی و نیروسازی برای آن عنوان کرد و ابزاز داشت: امام با فقاهت خودش انقلاب کرد و با کمک تعدادی از فقها نظام‌سازی کرد؛ ولی مدل حکمرانی اسلامی را باید حوزه به عهده می‌گرفت که این کار انجام نشد، حوزه نقش خودش را در زمینه حکمرانی اسلامی ایفا نمی‌کند.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند انقلاب اسلامی باعث افت مرجعیت روحانیت شد، در حالیکه مرجعیت روحانیت با تجدد از او گرفته شد و انقلاب اسلامی آن را دوباره بازگرداند. منتهی یک علت کاهش استقبال از حوزه این است که روحانیت نقش تخصصی خودش را در اداره جامعه مشخص نکرده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت تبلیغ در حوزه‌های علمیه تاکید کرد: تبلیغ ما باید تبلیغ در تراز حکومت و تمدن باشد. ما در حالی انقلاب کردیم که تمدن غرب می‌گفت دین در مقابل آزادی است و تمدن شرق می‌گفت دین در مقابل عدالت است. حوزه در تبیین حرف انقلاب چه کرد؟

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با باین اینکه الگوی سازندگی ما به شدت غربی است، اذعان کرد: الآن کشور با علوم انسانی اداره می‌شود؛ نه با فقه. ما فقط با شورای نگهبان بر خروجی آن نظارت می‌کنیم. در مجمع تشخیص مصلحت هم معمولا نظر کارشناسان بر فقه می‌چربد.

میرباقری در خاتمه گفت: به ما می‌گویند شما تئوریسین جنگ هستید. ما می‌گوییم تئوریسین جنگ، آمریکاست‌؛ ولی شما تئوریسین تسلیم هستید و ما تئوریسین مقاومت. غرب‌زده‌ها اسم تئوری سازش و تسلیم را به‌دروغ می‌گذارند تئوری صلح! و اسم «تئوری مقاومت» را می‌گذارند تئوری جنگ! حتماً ما صلح‌طلبیم، اما صلح پایدار از بستر مقاومت می‌گذرد، نه از بستر تسلیم و ذلّت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics