قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / طب سنتی کار و رسالت حوزویان نیست/ چگونه می‌توان با خبر واحد بی‌سند، به درمان مردم بپردازیم!
طب سنتی کار و رسالت حوزویان نیست/ چگونه می‌توان با خبر واحد بی‌سند، به درمان مردم بپردازیم!

انتقاد استاد رشاد از برخی طلاب؛

طب سنتی کار و رسالت حوزویان نیست/ چگونه می‌توان با خبر واحد بی‌سند، به درمان مردم بپردازیم!

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه تهران ضمن انتقاد از کم‌کاری حوزه در امر سلامت معنوی، گفت: شاهد انحراف برخی طلاب و استادان هستیم و آن پرداختن به کارهایی چون طب سنتی است که رسالت ما نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد علی‌اکبر رشاد در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه تهران که به صورت مجازی برگزار شد در بخشی از سخنان خود با انتقاد تند از فعالیت برخی طلاب در طب سنتی، اظهار کرد: با نهایت تأسف، شاهد انحراف در بین برخی طلاب و استادان هستیم و آن پرداختن به اهدافی است که رسالت ما نیست؛ یک معمم را پیدا می‌کنیم که طب سنتی به راه‌ انداخته است و می‌گوید خاصیت فلان گیاه این است که اگر چشم درد کرد این گیاه را بخور، آیا کار ما این است؟

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گفت: من در مقام انکار نیستم بلکه در مقام آسیب‌شناسی هستم. سال‌های متمادی است که طب سنتی درجا می‌زند و اگر قرار است کار شود، نباید یک طلبه با یک ماه آموزش دیدن مغازه طب سنتی راه بیندازد.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران اظهار داشت: چگونه می‌توان با خبر واحد بی‌سند که حجیت ندارد، به درمان مردم بپردازیم. اگر چیزی به نام طب سنتی و روایت داریم، حداقل باید در حد اطمینان عقلایی باشد. در زمان شیوع کرونا دو اتفاق افتاد، یکی آبرومندی علمای شیعه و دیگری آبروریزی علم جدید.

برخی با رفتار ناپخته حوزه را زیرسؤال می‌برند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سپس خاطرنشان ساخت: همه مراجع و رهبری خود را تابع قوانین پزشکی دانستند و رعایت کردند. آن وقت چهار تا طلبه می‌گویند ما واکسن نمی‌زنیم و اگر بزنیم احساسات جنسیتی انسان عوض می‌شود؛ متاسفانه آبروی حوزه و علما از سوی برخی طلاب جوان با حرف‌های ناپخته آسیب می‌بیند؛ کار ما طب‌الادیان است نه طب الابدان؛ اگر کسی هم فیلسوف و هم طبیب است قضیه فرق دارد.

رشاد دد ادامه افزود: شیخ صدوق، که شیخ المحدثین است و کلامش در معرفت برای ما حجت است، در باب الاعتقاد فی اخبار گفته است که فردی به امام(ع) در مکه مراجعه کرد و برای درمان یک بیماری دستوری خواست و ایشان فرمودند که مثلا در مکه فلان چیز را بخور. صدوق معتقد است که این حکم را نمی‌توان به سایر بلادها و افراد تعمیم داد، زیرا امام براساس طبع سائل و شهر مکه، دستور فرمودند که آن وقت یک طلبه که تازه ضرب ضربا یاد گرفته خود را طبیب معرفی می‌کند؛ شیخ صدوق می‌گوید که برخی اینها را درست کرده‌اند تا چهره دین و علمای شیعه را بد جلوه دهند.

یک دیدگاه

  1. این نگاه سکولارمآبانه است که مقوله دین را از سایر مقوله ها جدا می داند، اگر معتقد به این هستید که دین را نباید از سیاست جدا دانست، باید در مقوله طب نیز دین و رسالت آن را نباید در تنظیم روابط بشر و خدا تعریف و محدود کنید که در غیر اینصورت دچار تشتت مبنا و نظر شده اید.
    متأسفانه به اشتباه سکولاریسم را صرفا جدایی دین از سیاست تعریف کرده اند و بایستی در این باره حوزه علمیه تحقیقی مستحکم و خدشه ناپذیر ارائه کند تا آقایان بتوانند با استناد به آن از تشتت در آرائ نجات یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics