قالب وردپرس افزونه وردپرس
Home / آخرین اخبار / علیدوست: در دوران «تراث سوزی» و «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم/ مختاری: کتب حدیثی شیعه نیاز به باب‌بندی مجدد دارد/ طباطبایی‌نژاد: باید برای تک تک احادیث شناسنامه نوشت
علیدوست: در دوران «تراث سوزی» و «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم/ مختاری: کتب حدیثی شیعه نیاز به باب‌بندی مجدد دارد/ طباطبایی‌نژاد: باید برای تک تک احادیث شناسنامه نوشت

گزارشی از دومین همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه»؛

علیدوست: در دوران «تراث سوزی» و «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم/ مختاری: کتب حدیثی شیعه نیاز به باب‌بندی مجدد دارد/ طباطبایی‌نژاد: باید برای تک تک احادیث شناسنامه نوشت

دومین همایش «واکاوی اصالت  میراث حدیثی شیعه» به همت موسسه امام‌هادی (ع) در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد. در این همایش علاوه بر سخنرانی اساتیدی چون ابوالقاسم علیدوست، رضا مختاری و سید محمدکاظم طباطبایی، از کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» رونمایی شد. همچنین تقریظ مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی که گفته می‌شود ۲۰ روز قبل از فوت، بر این کتاب نوشتند، قرائت شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد ابوالقاسم علیدوست هم در این همایش، طی سخنانی، عصر حاضر را عصر «تراث سوزی» نامید و اظهار داشت: ما در دوران «تراث سوزی» و «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم. یک زمانی صلاح الدین ایوبی به لبنان حمله کرد و کتابخانه‌ها و مراکز شیعه را تصرف ‌می‌کند و بنا بر نقل مورخان لبنان، آب آب حمام‌های لبنان به مدت یک هفته از سوزاندن کتاب‌ها و تراث شیعه گرم بود. کتاب سوزی بدین معنا امروزه وجود ندارد؛ اما ممکن است یک سخنرانی گوش کنید که در آن شواهد ناقصی ارائه شود و احادیث صحیح و معتبر را مانند نگینی در تلی از زباله معرفی کند. کسانی که نمی‌دانند چه بر تراث شیعه گذشته، وقتی با نوشته‌ها و سخنان برخی «خودی نماها» روبرو می‌‌شوند، آن را باور می‌کنند. لذا این همایش، ادراک و اظهار و اقدام به موقع است.

او به مناسبت روز «مباهله» طی سخنان کوتاه گفت: مباهله پیام‌هایی دارد. اما خداوند در مواردی می‌‌خواهد مرزسازی کند. شکی نیست که خداوند نمی‌خواهد دوگانه سازی کند و بین بندگان دیوارسازی کند، اما یک جا‌هایی باید حساب‌ها جدا شود. گویا در مثل نزول آیه مباهله و نزول آیه تطهیر، خداوند می‌خواهد دیواری گذاشته شود و حساب انسان‌هایی از حساب دیگران جدا شود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: کتاب «تفسیر القرآن العظیم»، در قرن هشتم یعنی در اوج تمدن اسلامی نوشته شده است. تعابیری که عالمان سنی درباره ابن کثیر، نویسنده این کتاب دارند، راجع به هیچ عالمی ندارند. او در علم رجال و حدیث و تفسیر بر قله ایستاده، ضمن اینکه سنی سلفی اموی دمشقی است و این‌ها، همه مؤلفه‌ای برای فاصله گرفتن از اهل بیت(ع) است. با این وجود وقتی به آیه تطهیر می‌رسد هفت صفحه حدیث و روایت می‌آورد که این آیه فقط راجع به پنج نفر است و آن‌ها رسول الله، فاطمه، علی، حسن و حسین هستند.

او تصریح کرد: طلاب جوان روی آیه مباهله کار کنند و بررسی کنند که ارتباط بین حدیث کساء و نزول آیه تطهیر چیست؟ گویا قرار است مرز و دیواری گذاشته شود.

علیدوست با بیان اینکه ائمه(ع) شش کار نظری درباره حفظ تراث شیعه در قالب تقیه انجام دادند، به تشریح آنها پرداخت و ادامه داد: اولین کار این بود که بدون اینکه خود را درگیر کتابت حدیث کنند، میراث جد خود را نقل کردند. صد سال کتابت و حتی نقل حدیث ممنوع بود اما اهل بیت (ع) این میراث را حفظ کردند. هرچند اهل سنت ائمه ما را به عنوان امام و حجت قبول نداشتند، اما آن‌ها را راویان صدوق می‌دانستند. لذا با اینکه خود را درگیر مبارزه با کتابت حدیث نکردند، اما میراث جد خود را به آیندگان رساندند.

او افزود: دومین کار، بارش حساب شده مطلب است. عمده عصر صادقین (ع) عصر بارش است. یعنی مطالب فرو می‌‌ریزد. در کنار فصل بارش، کار سومی به نام رویش داریم. بارش احادیث و رویش شاگردان همه در قالب تقیه انجام شده است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: کار چهارم، پالایش احادیث است. از دوران امام کاظم(ع) و عمدتاً در زمان عسکریین(ع) پالایش احادیث را داریم. یکی از موارد پالایش این بود که اگر روایتی خلاف صریح تقیه بود آن را اصلاح کرده و به نسل خاص برسانند.

او کار پنجم را «تقیه مداراتی» دانست که توسط اهل بیت (ع) صورت گرفت و افزود: مداراتی که اهل بیت علیهم السلام می‌گفتند برخی در قالب قضایای حقیقیه بوده است و ما احتمال می‌دهیم که برخی از آن در قالب قضایای خارجیه بوده است مانند روایات اقتدا.

علیدوست، کار ششم ائمه (ع) را جواب بر اساس مذهب و باور طرف مقابل عنوان و در این زمینه به نقل خاطره‌ای پرداخت و گفت: زمانی محرم بودم از صفا به مروه. یک حاجی سنی آمد و سؤالی پرسید. ماندم که بر اساس مذهب فقهی خودش به او جواب بدهم یا بر اساس مذهب فقهی امامیه. بهرحال طبق مذهب خودش جواب دادم. همین برای من تلنگری شد که وقتی به هتل برگشتم، یادداشت کردم که ائمه ما در این موارد چه می‌کردند. وقتی به قم آمدم و خواستم کتاب «روش شناسی اجتهاد» را دنبال کنم، دیدم برخی علما البته خیلی کم متعرض شدند و بعد دیدم روایات داریم که اگر کسی از مذهب دیگر از شما سؤالی پرسید و شما می‌دانید سئوال کننده، مذهب شما را ندارد، اما پاسخ مذهب او را به این سئوال می‌‌دانید، می‌‌بایست بر اساس مذهب او پاسخ دهید.

مختاری: کتب حدیثی شیعه نیاز به باب‌بندی مجدد دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری نیز در پنل تخصصی که در این همایش برگزار شد، گفت: بزرگان و قدمای ما در زمان خود بیشترین زحمت را برای تصحیح احادیث کشیده اند و برخی از اقدامات آنها در حد کرامت و فوق طاقت بشر است. برخی از بزرگان متاخر مانند ربانی شیرازی نیز در جهت تصحیح حدیث فعالیت داشته اند که زحمات آنها مشکور است و نباید کار آنها را کوچک شمرد.

او افزود: در زمان ما امکانات بسیار زیادی برای تصحیح نسخ وجود دارد و می‌‌توانیم از اطراف دنیا اکثر نسخه‌های خطی را تهیه کنیم. لذا اکتفا به کار گذشتگان درست نیست و باید در تصحیح کتاب‌های حدیث و ادعیه و زیارات تلاش کنیم. هرچه ما بیشتر بر کتاب‌های حدیثی کار کنیم، اعتمادمان به این کتب بیشتر می‌شود. برخی گمان نکنند توجه و دقت بر روی کتب، سبب کم شدن اعتماد می‌شود.

مدیر موسسه کتابشناسی شیعه گفت: گذشتگان ما در حد مقدور، بیشترین زحمات را متحمل شدند و ما نیز چنین وظیفه‌ای داریم. ما با اندکی تلاش به صدها نسخه از کتاب «مصباح المتهجد» دسترسی داریم. همه نسخ را باید دقیق شناسایی و بررسی کنیم. شبیه این کار در کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» شده است. باید «مصباح المتهجد» مصحح را داشته باشیم. امروزه نباید گفت «در برخی نسخ اینگونه بیان شده است».

او افزود: برخی از کتب حدیثی دیگران مانند زیدیه و اهل سنت به ما برای تصحیح کتب حدیثی کمک ‌می‌کند. در کافی شریف روایتی در باب غنا هست که در آن آمده است: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْغِنَاءِ وَ قُلْتُ إِنَّهُمْ یَزْعُمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص رَخَّصَ فِی أَنْ یُقَالَ جِئْنَاکُمْ‏ جِئْنَاکُمْ‏ حَیُّونَا حَیُّونَا نُحَیِّکُمْ الخ». در تصحیح متون حدیث باید به دنبال مصادر عامه برویم که چه گفته اند. چراکه راوی می‌‌گوید عامه اینگونه تصور می‌کنند. در منابع آنها آمده که این جمله نقل به معنا شده و این یک شعر آهنگین است که در مصادر آنها آمده است. با استفاده از مصادر این حدیث شریف، برای ما معنا روشن می‌شود.

مختاری گفت: برخی از احادیث مرسل ما با مراجعه به منابع سایر مذاهب محکم می‌شود. در نهج البلاغه وصیت حضرت بعد از ضربت خوردن از ابن ملجم بیان شده که بر اساس آن حضرت می‌‌فرمایند «فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَقُولُ: «صَلَاحُ‏ ذَاتِ‏ الْبَیْنِ‏ أَفْضَلُ‏ مِنْ عَامَّهِ الصَّلَاهِ وَ الصَّوْم‏». در مصادر عامه این جمله به صورت متعدد از رسول خدا نقل شده است. حتی اگر روایت مرسل باشد ما می‌‌دانیم که از رسول خدا نقل شده است. اینطور نیست که اگر حدیثی مرسل بود بگوییم از معصوم صادر نشده است. صدها حدیث داریم که مرسل است و یقین داریم از معصوم صادر شده است.

او گفت: برخی از منابع اسماعیلی مانند دعائم الاسلام به فهم حدیث یا تصحیح حدیث کمک ‌می‌کند. در کافی شریف این حدیث را مرحوم کلینی در باب غنا نقل کرده و شیخ حر عاملی از کلینی سوال ‌می‌کند چرا آن را در باب غنا آورده اید؟ حدیث می‌‌گوید: «قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّى کُنْتَ فَظَنَنْتُ أَنَّهُ قَدْ عَرَفَ الْمَوْضِعَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ‏ فِدَاکَ‏ انی کنت مَرَرْتُ بِفُلَانٍ فَاحْتَبَسَنِی فَدَخَلْتُ إِلَى دَارِهِ وَ نَظَرْتُ إِلَى جَوَارِیهِ فَقَالَ لِی ذَلِکَ مَجْلِسٌ لَا یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى أَهْلِهِ أَمِنْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَهْلِکَ وَ مَالِکَ». شیخ حر عامری در وسائل می‌‌گوید در این حدیث اسمی از غنا نیست، چرا باید در باب غنا بیاید؟ در یکی از نسخ خطی کافی جمله‌ای آمده که روایت صریح در غنا است. در دعائم الاسلام نیز که تقریبا معاصر با کلینی است، همین حدیث با همین سند آمده با این تفاوت که در دعائم الاسلام جمله‌ای هست که در کافی افتاده و پیداست در یک نسخه خطی از کلینی هم این جمله بوده است و آن جمله این است: « وَ أَخْرَجَ إِلَیَّ جَارِیَهً لَهُ فَغَنَّتْ فَقَالَ أَمِنْتَ اللَّهَ عَلَى‏ أَهْلِکَ‏ وَ مَالِکَ‏ إِنَّ هَذَا مَجْلِسٌ لَا یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَى أَهْلِهِ.» این جمله نشان می‌‌دهد روایت مربوط به باب غنا است و می‌شود کافی را با این جمله تصحیح کرد.

این استاد حوزه گفت: گاهی با کتب احادیثی سایر مذاهب می‌شود ابهامات حدیثی را رفع کرد. سعی قدماء و محدثان ما مشکور و ما وامدار زحمات آنها هستیم اما الان با توجه به امکانات علاوه بر تصحیح کتب حدیثی، باید احادیث را باب بندی مجدد کنیم. صاحب وسائل یا علامه مجلسی ابزارها و نسخه‌های امروزی را نداشتند و بیشتر از این برایشان مقدور نبوده است. ولی ما می‌‌توانیم سه نقل از حدیث را کنار هم بگذاریم و با این کار ابهامات برطرف می‌شود.

باید برای تک تک احادیث شناسنامه نوشت

حجت‌الاسلام المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی‌ در این همایش تصریح کرد: ما میراث‌دار فرهنگ بزرگ و عظیمی هستیم که باید نسبت به آن کار‌های دقیق، آکادمیک و علمی انجام دهیم. این میراث به سبب مجاهدت عالمان زیادی به دست ما رسیده است.

وی افزود: این تراث حدیثی در روزگار فعلی با هجوم‌هایی روبرو شده است. این هجوم‌ها امر تازه‌ای نیست ولی به سبب ابزار رسانه در گسترده وسیعی منتشر می‌شود. مثلاً متن کوچکی به صورت وسیع منتشر شده و برخی از مخاطبان ناآگاه را دلزده ‌می‌کند. البته گاهی ما نیز در انتشار این مطالب مقصریم.

طباطبایی نژاد گفت: در فضای فعلی هرکسی نظر افراطی‌تری بدهد به شهرت می‌رسد. یک نفر ادعا ‌می‌کند که فقط پنج هزار حدیث معتبر داریم و فرد دیگری در طرف دیگر ادعا ‌می‌کند که دوازده هزار حدیث داریم. یعنی هرکسی که در طرف افراط یا تفریط نظری بدهد، مطرح می‌شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: باید به دنبال شناسنامه‌دار کردن تک تک روایات باشیم. امروزه هرکدام از افراد شناسنامه‌ای دارند که در آن نام پدر و مادر و تاریخ تولد او ثبت شده است. این کار باید نسبت به میراث گرانقدر حدیثی شیعه هم انجام شود. یعنی لازم است برای هر متن بلند یا کوتاه حدیثی یک شناسنامه داشته باشیم.

وی افزود: در این شناسنامه باید اطلاعات کامل وجود داشته باشد. نسخه‌های متفاوتی که از این گزارش وجود دارد چیست و سبب صدور روایت اگر در جایی آمده چگونه نقل شده است؟ راوی یا راویان آن چه کسانی هستند و چگونه و با چه عبارتی آن را نقل کرده‌اند؟ نسخه بدل‌ها چیست؟ تفاوت نقل‌ها و تقطیع‌هایی که راجع به آن رخ داده چیست؟ مویدات قرآنی و روایی آن چیست؟ قرآن وثوق صدوری یعنی قرائنی که با بررسی محتوا و قرائن پیرامونی اعتماد ما را به حدیث بیشتر ‌می‌کند، آن چیست؟ متون مشابهی اگر در متون اهل سنت یا سایر فرقه‌ها دارد چیست؟ نقاط ابهامی که ممکن است در روایت باشد چیست؟ مشکل الحدیثی که در واژه و متن هست چیست؟ تبیین‌های متفاوت علماء نسبت به آن روایت آمده چیست؟ آیا روایت در دوره کهن مقبول علماء بوده است یا خیر؟ در دوره میانی با این روایت چگونه برخورد کرده‌اند؟ وجود یک روایت در مدرسه حدیثی قم و بغداد چگونه بوده است؟ سیر انتقال از مدرسه حدیثی کوفه چگونه بوده است؟ همه این مباحث باید در کنار هم، در یک پوشه باشد. این‌ها می‌تواند متن را دقیق‌تر و روشن‌تر کند.

طباطبایی گفت: اگر طرح ارائه حدیث بتواند در چند نمونه مشخص انجام شود، می‌توان در سطح گسترده‌تر به طلبه‌هایی که می‌خواهند پایان‌نامه یا مقاله علمی بنویسند ارائه شود. این کتاب زیارت عاشورا که امروز رونمایی می‌شود نمونه‌ای از شناسنامه دار کردن حدیث است. البته این کافی نیست و برای زیارت عاشورا کتب متعدد می‌توان نوشت.

«تقیه» دلیل عدم ذکر فراز پایانی زیارت عاشورا در برخی کتب است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی محمودی در آیین رونمایی از کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» گفت: سال‌هاست شبهه‌ای نسبت به قسمت پایانی زیارت عاشورا مطرح شده و گفته می‌شود این قسمت در نسخه‌های کهن نبوده و در دوره صفویه به آن افزوده شده است. عالمانی با تألیف کتاب‌ها و نوشتار‌هایی برای پاسخ به این شبهه کار‌های ارزشمندی را به سامان رسانده‌اند؛ اما به یک موضوع مهم کمتر توجه شده و آن تأثیر تقیه در اختلاف نسخه‌های خطی زیارت عاشورا در این قسمت پایانی است.

او به معرفی کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» پرداخت و افزود: در این کتاب تأثیر «تقیه» را دنبال کردیم. این کتاب از دو بخش تشکیل شده است؛ عنوان بخش نخست رازداری و زیارت عاشورا است. در این قسمت تقیه کاتبان در کتابت زیارت عاشورا و تقیه عالمان شیعه مورد توجه قرار گرفته است. در نسخه‌های خطی فراوانی آثار تقیه در فقره پایانی قابل مشاهده است. در برخی از نسخه‌ها این فقره پایانی تراشیده و یا با مرکب سیاه شده است. در برخی از نسخه‌ها، برگه‌های زیارت عاشورا از بین نسخه مصباح کبیر و صغیر برداشته شده است. در نسخه‌هایی که فقره پایانی زیارت عاشورا را مطابق مشهور ندارد، شاهد هستیم که این فقره در آن نسخه‌ها به ده شکل مختلف کتابت شده و اضطراب پیدا کرده است. همه این موارد نشان‌دهنده این است که در طول تاریخ این فقره به شدت در معرض تقیه کاتبان بوده است.

نویسنده کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» گفت: مهمترین بخش کتاب، پاسخ به دلایلی است که مدعیان تحریف بیان کرده‌اند. کهن‌ترین نسخه خطی مصباح المتهجد در جهان اسلام که در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، نسخه نقاش رازی است. در فراز‌های پایانی این نسخه آمده «اللهم العن اباسفیان ثم تسجد و تقول». یعنی عبارات پایانی در این نسخه مهم موجود نیست. گفته‌اند این کهن‌ترین و معتبرترین نسخه مصباح المتهجد است و زیارت عاشورای تحریف‌نشده همین است.

او افزود: نسخه نقاش رازی از تقیه مرحوم شیخ طوسی قدس سره در بغداد حکایت ‌می‌کند. کتاب «مصباح المتهجد» دو تحریر داشته است. یک تحریر در بغداد و دیگری در نجف بوده است. در بغداد این کتاب در دوره‌ای تألیف شده که شیخ طوسی رهبری شیعیان را برعهده داشته و در این وضعیت ، مدارا و تقیه بیشتری را می‌طلبیده است. تاریخ نشان می‌دهد در زمان حکومت آل بویه بر بغداد میان اهل‌تسنن و شیعیان درگیری‌های خونین متعددی رخ داده است. منشأ این درگیری‌ها اظهار شعائر شیعی در عاشورا و غدیر بوده است. شیخ الطائفه در این شرایط نمی‌توانسته این فقره زیارت عاشورا را نقل کند. حتی اگر در نسخه نقاش رازی به تقیه شیخ طوسی اطمینان حاصل نکنیم، تنها «احتمال وقوع تقیه» در نسخۀ نقاش رازی کافی است برای اینکه دلائل مدعیان تحریف بی‌اثر و ناکارآمد باشد.

محمودی گفت: نسخه‌های معتبر کتاب «منهاج الصلاح» علامه حلی هم این فقره پایانی را ندارد. مدعیان تحریف می‌گویند این هم یک مستند برای تحریف زیارت عاشوراست. مرحوم علامه حلی پس از مرگ سلطان محمد خدابنده این کتاب را تألیف کرده است و لازم بوده در نقل زیارت عاشورا تقیه کند. کتاب «ذخیره الاخره» مرحوم سبزواری نیز در قرن ششم نوشته شده و رعایت تقیه در آن زمان لازم بوده است.

او افزود: یکی از مهمترین مستندات مدعیان تحریف کتاب ارزشمند و معتبر «کامل الزیارات» است. این فقره در «کامل الزیارات» با نقل زیارت عاشورای مشهور متفاوت است. قرائن نشان می‌دهد، ابن قولویه قدس سره، این کتاب را در اواخر عمرش در بغداد در زمان درگیری‌ها میان اهل‌تسنن و شیعیان در اوایل حکومت آل بویه تألیف کرده است. به همین دلیل انتظار لازم بوده است در نقل زیارت عاشورا تقیه کند. افزون بر اینکه فقره پایانی نقل شده در کامل الزیارات یک اشکال بلاغی و یک اشکال مفهومی دارد و این عبارت نمی‌تواند صادره از معصوم علیه‌السلام باشد که امیر کلام است. نکته دیگر اینکه عالمان شیعه در کتاب‌های دعا و زیارت «زیارت عاشورا» را از کامل الزیارات نقل نکرده‌اند بلکه از «مصباح المتهجد» نقل کرده‌اند.

در بخش دوم کتاب «زیارت عاشورا، از آغاز تا امروز» ۱۱۰ نسخه خطی مصباح المتهجد و مختصر مصباح المتهجد ارائه شده است که فقره پایانی زیارت عاشورا در آن‌ها مطابق مشهور کتابت شده است. مهمترین این نسخه‌ها، مختصر مصباح المتهجد به خط ابن سکون، عالم بزرگ شیعه در قرن ششم هجری است. این نسخه که ابن سکون آن را کتابت کرده از چنان اعتباری برخوردار است که به تنهایی برای اثبات اعتبار زیارت عاشورای مشهور که در مفاتیح الجنان نقل شده، کافی است.

استقبال مراجع عظام از توجه به احادیث و برگزاری همایش

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی در همایش «واکاوی اصالت‌های میراث حدیثی شیعه» که در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در شهر مقدس قم برگزار شد، گفت: پیامبر اسلام در اواخر عمر خود بیش از هرچیزی بر ثقلین تاکید داشتند و با تعابیر مختلف گفتند که دو امانت را نزد شما می‌‌گذارم؛ «قرآن و عترت».

او به دو مکتب در زمینه احادیث در عصر ائمه (ع) اشاره کرد و افزود: یک مکتب، مکتب اهل بیت (ع) که از زمان حیات رسول خدا (ص) مبتنی بر دقت در نوشتن و حفظ حدیث بود و دیگری، مکتب ننوشتن و کتمان حدیث؛ تا آنجا که یک قرن، کتابت را منع کردند.

رئیس هیئت مدیره موسسه امام‌هادی (ع) تصریح کرد: مدرسه اهل بیت(ع) نسبت به ودیعه و امانت رسول خدا(ص) اهتمام داشتند تا آنجا که امام صادق (ع) فرمودند: «اعرفوا منازل شیعتنا عندنا على قدر روایتهم عنا». هرچه در مکتب اهل بیت علیهم السلام بر نوشتن تاکید شده، در طرف مقابل بی توجهی و دشمنی با حدیث قرار داشته است.

او با اشاره به استقبال مراجع عظام تقلید از توجه به احادیث و برگزاری این نمونه از همایش‌ها گفت: خوشحالیم که همه مراجع و اعاظم مشوق ما در برگزاری این همایش‌ها بوده‌اند و موج توجه حوزه نسبت به حدیث هم بیشتر شده است.

میرلوحی افزود: خدمت آیت‌الله وحید خراسانی بودیم و سخن از عظمت بزرگان حدیث شیعه بود. آیت‌الله وحید فرمودند وقتی نجف بودیم در حادثه‌ای قبر شیخ طوسی شکافته شد و بدن و کفن ایشان سالم بود.

او گفت: وقتی نیز محضر آیت‌الله شبیری زنجانی بودیم که از قول آیت‌الله شاه آبادی، استاد امام خمینی فرمودند: آقازاده ایشان به اصفهان رفته بودند. وقتی برگشتند آیت‌الله شاه آبادی از فرزندشان می‌پرسد، آیا در اصفهان به سر قبر علامه مجلسی رفتی؟ و بعد فرموده بودند پس برای چه به اصفهان رفتی؟ فرموده بودند از اول تا آخر بحار یک دروغ وجود ندارد.

یادداشت آیت‌الله صافی گلپایگانی بر کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز»

در پایان همایش تقریظ مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بر کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قرائت شد.

متن یادداشت مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی بر این کتاب به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صلّ علی ابی الاحرار و سیدالشهداء

الذی استنقذ عبادالله ببذل مهجته فیه عن الجهاله و حیره الضلاله ابی عبدالله الحسین و علی اهل بیته و انصاره انصارالله و انصار رسوله صلی الله علیه و آل

زیارت شریفه عاشورا از عمومی ترین و رایج ترین متون حدیثی و دعایی شیعی است که مانند شناسنامه و نشان شناخت، بر تارک فرقه ناجیه می‌‌درخشد و عام و خاص، مرد و زن، کوچک و بزرگ، عارف و عامی و هرکه از دلدادگان حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و راه پرنور ایشان است، با خواندن آن، اعتقاد خویش را مستحکم و به خداوند متعال عرض حاجت ‌می‌کند و در تلاش است که در درگاه الهی خود را «وجیه بالحسین علیه السلام فی الدنیا و الآخره نماید».

فضیلت زیارت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) در شب و روز عاشورا که افضل زیارات آن حضرت در حایر مقدس است و قرائت این زیارت مخصوص و ویژه در آن شب و روز و در تمام روزها و ایام سال که به دستور حضرات ائمه اطهار (علیه السلام) انجام می‌شود از آفتاب عیان تر است و بر کسی مستور و پوشیده نیست. شاید بتوان گفت شیعه‌ای نیست که با این زیارت آشنا نباشد یا با قرائت آن به درگاه خداوند متعال تقرب نجسته باشد.

مضامین برجسته و والای این زیارت، خطوط چهارچوب اعتقادی شیعه را به روشنی ذکر ‌می‌کند و تولی و تبری، این دو رکن رکین اعتقادی را در فقرات مختلف به عبارات متفاوت بیان می‌دارد. ادعیه زاکیه‌ای که در این زیارت مقدسه به چشم می‌‌خورد نیز، اوج اظهار نیاز و درخواست مقام‌های دنیایی و عقبایی و همراهی ابدی با معصومین (علیهم‌السلام) است.

در عبارات مختلف این زیارت شریفه، به فراخور فاجعه کربلا و جنایات عظیم واقعه عاشورا و ریشه‌های آن، به رکن تبری»، این واجب اعتقادی و اصل مهم مکتب شیعه پرداخته شده، که اهمیت آن در حفظ حدود و ثغور اعتقادی ورای بیان و شرح است.

بیش از ۱۳ قرن است که طایفه ناجیه به این زیارت توجه دارند و آن را می‌‌خوانند و عالمان شیعه در شداید و سختی‌ها، در اوج فشارها و خفقانها که همیشه بر شیعیان روا داشته شده، توانسته اند با درایت و حفظ آرامش و عدم ایجاد حساسیت، این تراث عظیم و ناب اعتقادی را دست به دست و سینه به سینه به نسل حاضر برسانند  و إن شاء الله نسل‌های آینده نیز در طول قرون و اعصار از برکات و آثار آن بهره مند خواهند شد.

یکی از نکات مهم قابل توجه این است که سلف صالح نسبت به بعضی از روشها و برخوردها، مانند کتمان سر برای حفظ جان شیعیان و تقیه، ناگزیر بوده اند. موضوعی که برای حل بعضی از معاریض مهم در طول قرون متمادی به کار می‌‌آید و مشکل می‌‌گشاید.

در چند دهه اخیر، بعضی از نویسندگان و به تبع آنان برخی از دانشوران در سند و در بحث نسخه شناسی زیارت عاشورا اشکالاتی را بیان داشته اند که علما و دانشمندان بدانها پاسخ داده اند. از جمله آنها کتاب حاضر است که در نوع خود کم نظیر است و به پژوهش و تحقیق فوق العاده جناب حجه الاسلام آقای حاج سید مهدی محمودی گلپایگانی زاد الله فی توفیقاته تألیف شده. در این اثر به زوایای گوناگون بحث پرداخته و بررسیها و تتبعات جدیدی مخصوصا در مقایسه و کشف نسخه‌ها انجام شده است. در نتیجه، با اطمینانی بیش از پیش می‌‌توان قاطعانه از متن مشهور این زیارت دفاع کرد. لله دژه و على صاحب القبه السامیه أجره.

شایسته است علما و دانشوران و همچنین سخنوران و خطبای محترم منابر حسینی(ع) برای دفع شک و شبهه به صورت علمی و محکم تر شدن قلوب مؤمنین و اهل مجالس و شیفتگان حضرت اباعبدالله مولانا الحسین علیه آلاف الصلوه والسلام، مخصوص نسل جوان عزیز، به محتوای این کتاب ارزشمند بپردازند و ادله و شواهد آن را بازگو نمایند.

توفیقات روزافزون مولف گرامی را در ظل عنایات حضرت بقیه الله ارواح العالمین التراب مقدمه الفداء از خداوند متعال خواستارم.

۷ جمادی الثانیه ۱۴۴۳

براساس گزارش شفقنا، رونمایی از کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» با حضور تنی چند از اساتید حوزه علمیه، بخش پایانی این همایش بود.

مشاهده تصاویر دومین همایش «واکاوی اصالت  میراث حدیثی شیعه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics