قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / عمده‌ترین کاستی فقه امروز، خلأ نظام سازی است
عمده‌ترین کاستی فقه امروز، خلأ نظام سازی است

نماینده موسسه لوح و قلم:

عمده‌ترین کاستی فقه امروز، خلأ نظام سازی است

بارزترین ویژگی وضع مطلوب، استنباط و ارائه نظامات اجتماعی گوناگون مبتلابه بشر و آمادگی پاسخ نقد به تمام سؤالات و نیازها است که این موضوع از ویژگی‌های فقه مطلوب است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد از ستاد خبری نشست «هم ‌اندیشی فقه حکومتی»، حجت‌الاسلام علی گنج‌بخش در نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی که در مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به فقه حکومتی، اظهار داشت: فقه مطلوب، فقهی است که متکفل پاسخگویی به تمام سؤالات و نیازها در تمام حوزه‌های زندگی فردی و اجتماعی بشریت است.

وی بابیان اینکه عمده‌ترین کاستی فقه امروز، خلأ نظام سازی است، خاطرنشان کرد: در این شرایط پاسخ بسیاری از مسائل مبتلابه هم داده نشده است و این جزء کاستی‌های فقه موجود به شمار می‌رود.

نماینده موسسه لوح و قلم تصریح کرد: بارزترین ویژگی وضع مطلوب، استنباط و ارائه نظامات اجتماعی گوناگون مبتلابه بشر و آمادگی پاسخ نقد به تمام سؤالات و نیازها است که این موضوع از ویژگی‌های فقه مطلوب است.

الزامات رسیدن به فقه حکومتی

وی برخی الزامات رسیدن به فقه حکومتی را تکیه و تأکید بر منابع صحیح، تقید و تأکید بر روش فقاهت و روشن‌بینی دینی و اجتماعی دانست و افزود: طراحی مسیر حرکت به سمت فقه مطلوب، برپایی دروس خارج فقه حکومتی، برگزاری کرسی‌های بحث آزاد فقهی و انتشار مجلات تخصصی، از راهکارهای رسیدن به فقه مطلوب است.

گنج بخش، پژوهش در معارف، احکام و اخلاق در موضوع فقه اجتماعی در حوزه ولایت و حاکمیت اسلام با تأکید بر طرح‌های جامع پژوهشی و اولویت تدوین منابع استنباط را مأموریت موسسه لوح و قلم ذکر کرد.

وی با تأکید بر اینکه به همت این موسسه موسوعه تاریخ اهل‌بیت(ع) از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، فقه حکومتی از منظر معظّمٌ‌له، فقه سیاسی در آثار شیخ مفید، مشروعیت جهاد ابتدایی و آثاری دیگر در زمینه‌ی فقه حکومتی تولید شده است، ادامه داد: نمایه زنی و طبقه‌بندی موضوعی آیات قرآن، موسوعه روایات تاریخی، و برپایی دروس خارج فقه حکومتی و تقریر مباحث آن، از دیگر برنامه‌های موسسه لوح و قلم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics