قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فاضل خدوم و مروج خستگی‌ناپذیر دین و مذهب در جهان
فاضل خدوم و مروج خستگی‌ناپذیر دین و مذهب در جهان

درنگی در حیات علمی و اجتماعی آیت‌الله سید فاضل میلانی (ره)؛

فاضل خدوم و مروج خستگی‌ناپذیر دین و مذهب در جهان

آیت‌الله دکتر سید فاضل میلانی عالم سرشناس شیعی مقیم انگلستان، مقارن با روز رحلت پیامبر اکرم (ص)، پس از ابتلا به بیماری در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. او نواده مرحوم آیت‌الله العظمی سیدهادی میلانی بود و در سال ۱۳۲۳ در شهر کربلا متولد شد دروس سطح و خارج خود را نزد آیات خویی، میرزا کاظم تبریزی و شیخ مجتبی لنکرانی گذراند و در دانشکده نجف و دانشگاه آکسفورد به تحصیل دانشگاهی پرداخت و موفق به اخذ دکتری حقوق و فلسفه شد. او علاوه بر تدریس دروس فقه و فلسفه در دانشگاه‌های انگلستان و ریاست کالج بین‌المللی مطالعات اسلامی، مدیریت بنیاد آیت‌الله خویی را برعهده داشت و تا پایان عمر بابربرکت خویش دست از تدریس و تحقیق در نشر معارف اهل‌بیت (ع) برنداشت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد سید فاضل میلانی متولد سال ۱۳۲۳ شمسی در شهر کربلا بود و علوم اسلامی را زیر نظر پدربزرگش آیت‌الله ‌العظمی سید محمدهادی میلانی و آیت‌الله ‌العظمی سید ابوالقاسم خویی در حوزه علمیه نجف و خراسان فرا گرفت و از محضر اساتیدی چون آیات شیخ مجتبی لنکرانی و میرزاکاظم تبریزی بهره‌ برد.

او تحصیلات حوزوی را تا دروس خارج در حوزه نجف با موفقیت طی کرد و از جمله یک دوره کامل اصول فقه نزد محقق خوئی تحصیل نمود و در این درس با شهید سید محمد صدر هم‌مباحثه بود. در همان سال‌ها در مدارس منتدی النشر و کلیه الفقه زیر نظر مرحوم مظفر تدریس می‌کرد و در نهایت نیل به درجه اجتهاد شد.

سیدفاضل حدود ۲۰ سال در نجف، حدود ۲۰ سال در مشهد مقدس و حدود ۴۰ سال لندن اقامت داشت و در این مدت موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه مستنصریه بغداد؛ کارشناسی فقه از کلیه الفقه مرحوم مظفر؛ کارشناسی ارشد ادبیات عرب از دانشگاه بغداد؛ دکتری حقوق و دکتری فلسفه از دانشگاه آکسفورد گردید.

ایشان که مفتخر به تلمذ در محضر پرفیض پدربزرگ خویش بود، همراه ایشان به ایران و مشهد مقدس مهاجرت کرد و تقریر و نشر دروس ایشان و مسئولیت مؤسسات علمی و آموزشی مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمدهادی میلانی (از جمله‌ مدرسه عالی حسینی، مدرسه‌ امام صادق علیهالسلام) را بر عهده گرفت سپس در سال ۱۳۶۲ به لندن مهاجرت نمود و پس از اخذ مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد تا پایان عمر پربرکتش مشغول تحقیق و تدریس شد و به‌عنوان یک عالم برجسته و سرشناس دنیای غرب شناخته می‌شد.

این عالم نستوه اشتغالات علمی فراوانی داشت که می‌توان به: تدریس فقه، حقوق، اصول و قواعد فقه و فلسفه اسلامی در مراکز علمی انگلستان (به خصوص کمبریج و دانشگاهه‌های اسلامی)؛ استاد راهنما و ناقد در تزهای دکتری رشته‌های مرتبط با فقه، حقوق و فلسفۀ اسلامی؛ ریاست دانشگاه الجامعه العالمیه للعلوم الإسلامیه/ لندن؛ عضویت و سخنرانی در مجامع و همایش‌های علمی بین‌المللی اسلامی و عضویت در تحریریه مجلات علمی و پژوهشی (از جمله فصلنامه علمی جستارهای فقهی و اصولی) اشاره کرد.

ایشان از چهره‌های سرشناس علمی تشیع در کشورهای اروپایی و عربی، از مؤسسان مدارس ابتدائی ویژه پسران به نام امام صادق (ع ) و دختران به نام حضرت زهرا (س ) و از مؤسسان الجامعه العالمیه للعلوم الإسلامیه در لندن (با همکاری آیات عبدالهادی الفضلی، جعفر سبحانی و …) بود و تا پایان حیات پربرکت خود ریاست عالی آن را بر عهده داشت. همچنین مجموعۀ آکادمیک دیگری با عنوان Islamic College تأسیس کرد که با Middlesex University وحدت آکادمیک دارد.

آیت‌الله سید فاضل میلانی در دوران کنونی، بدون تردید یکی از برجسته‌ترین علمای دینی در انگلستان بشمار می‌آمد که علاوه بر فعالیت‌های حوزوی و تدریس در حوزه و پرورش شاگردان و نیز تلاش و استادی در دانشگاه و نوشتن مقالات گوناگون در مجلات علمی غرب، در طرح‌های صلح بین‌المللی و گفت‌‌و‌گوی فرهنگ‌ها و مذاهب، از چهره‌های برجسته جهانی به‌شمار‌ می‌آمد.

سخنرانی‌های علمی ایشان در کنفرانس‌های فقهی و حقوقی و ادیان، مورد توجه است؛ از جمله: مؤتمر الحقوق فی الإسلام، عمّان /۱۹۹۴؛ مؤتمر الزکاه والتکافل الاجتماعی فی الإسلام، عمّان /۱۹۹۴؛ مؤتمر الاجتهاد فی الإسلام، مسقط؛ مؤتمر التقریب بین المذاهب الإسلامیه، لندن /۲۰۰۷؛ الحوار بین الأدیان الإبراهیمیه، رم ایتالیا/ ۲۰۰۵؛ ندوه موقف الإسلام من الإرهاب، لندن/ ۲۰۰۱؛ و…

«محاضرات فی فقه الامامیه: کتاب الزکاه»، «محاضرات فی فقه الامامیه: کتاب الخمس»، «محاضرات فی فقه الامامیه: کتاب البیع»، «محاضرات فی فقه الامامیه: کتاب الصلاه (صلاه المسافر)»، «Thirty Principles of Islamic Jurisprudence (سی قاعده فقه اسلامی)»، «Islamic Commercial Law (حقوق تجارت اسلامی)»، «Islamic Family Law (حقوق خانواده در اسلام)»، «Islamic Theology (الهیات اسلامی)»، «The Source of Islamic Spirituality (سرچشمه معنویت اسلامی)»، «Fruit of Contemplation (ثمره تفکر)»، «The Core Of Islam (بنیاد اصلی اسلام)»، «Frequently Asked Question on Islam (پرسشهای رایج درباره اسلام)»، «العقائد الإسلامیه؛ دراسه جذریه للعقیده الإسلامیه ومناقشه الشبهات»، «علی ضفاف الغدیر»، «شرح المنظومه» و … تالیفات علمی این فقیه پرکار و برجسته است.

پیکر مطهر این عالم ربانی پس از تشییع و اقامه نماز در مرکز امام خویی لندن توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالصاحب خویی با حضور گسترده مردم، علما، اساتید و نمایندگان بیوت مراجع معظم در حرم امیرالمؤمنین (ع) تشییع و به خاک سپرده شد. خداوند آن عالم فقید را غریق رحمت خویش فرماید.

بخوانید: گفتگوی اجتهاد با مرحوم استاد سید فاضل میلانی: ابزار تحول در قالب قواعد فقهیه وجود دارد/ لازم نیست به ساختار فقهی دست بزنیم

در ادامه مروری بر پیام‌های تسلیت مراجع، علما و اساتید حوزه‌های علمیه در پی ارتحال آیت‌الله سید فاضل حسینی میلانی (ره) داریم.

در عرصه نویسندگی و تحقیق و تبلیغ در داخل و خارج کشور کم نظیر بود

متن پیام تسلیت آیت‌الله جعفر سبحانی: بسم الله الرحمن الرحیم. با کمال تاسف و تاثر درگذشت عالم ربانی، محقق عالیقدر‌ آیت‌الله حاج سید فاضل میلانی را دریافت نمودم. آن عالم فرزانه در عرصه نویسندگی و تحقیق و تبلیغ در داخل و خارج کشور کم نظیر بود و آثار ارزنده از خود به یادگار گذاشته است. اینجانب این ضایعه مولمه را به همه علمای اعلام و حوزه‌های علمیه بالاخص بیت محترم و معزز میلانی تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم از خداوند متعال مغفرت و رضوان خدا و برای بستگان اجر جزیل خواستارم. عاش سعیداً و مات سعیداً.

با تلاش نستوه و اخلاص در مسیر پیشرفت معارف اهل‌بیت (ع) بود

متن پیام تسلیت آیت‌الله محمد اسحاق فیاض: خبر ارتحال علامه حجت‌الاسلام سید فاضل میلانی (رحمه الله) را با اندوه و تاثر فراوان دریافت کردیم، ایشان بعد از عمری مجاهدت در مسیر درخشان علمی که همراه با تلاش نستوه و اخلاص در مسیر پیشرفت معارف اهل بیت علیهم السلام بود به رفیق اعلی پیوست، این فقید سعید همچنین در موسسه امام خوئی(قدس سره) که فعالیت‌های علمی، اجتماعی و تربیتی در مناطق مختلف دارد، نفش‌آفرینی آشکار داشت و خدمات ارزشمندی در زمینه‌های مختلف ارائه کرد. اینجانب فقدان این عالم را به خانواده محترم و فرزندان وی تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال می‌خواهم او را مورد رحمت و مغفرت واسعه خویش قرار دهد و به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عطا کند.

مروج دین حنیف و خادم مومنین

متن پیام تسلیت دفتر آیت‌الله سیستانی: بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. حضور حجت‌الاسلام سید حیدر میلانی دامت توفیقه. سلام علیکم و رحمه الله و برکاته در کمال تاثر و تاسف خبر‌ رحلت والد شما علامه حجت‌الاسلام سید فاضل حسینی میلانی (طیب الله ثراه)، بعد از عمری‌ ترویج دین حنیف و خدمت به مومنین را دریافت کردیم. به شما و خانواده محترم و دوستداران ایشان، این مصیبت را تعزیت گفته و از خداوند قادر متعال رحمت و رضوان برای ایشان و صبر و آرامش برای شما مسئلت داریم. و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

سراسر عمر مبارک ایشان در خدمت اسلام و تشیع در اقصی نقاط عالم بود

متن پیام تسلیت آیت‌الله علیرضا اعرافی: بسم الله الرحمن الرحیم. اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء. با نهایت تأسف و تأثر پیام درگذشت مرحوم آیت‌الله سید فاضل حسینی میلانی عالم و مجتهد برجسته شیعه، نماینده مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی دامت برکاته و امام مرکز اسلامی امام خویی رضوان الله تعالی علیه در لندن را دریافت کردیم که موجب تألّم خاطر و دریغ فراوان شد. سراسر عمر مبارک ایشان در خدمت اسلام و تشیع در اقصی نقاط عالم بود. مرحوم آیت‌الله میلانی که بیش از ۳۰ سال پیش به انگلیس سفر نمود، به‌عنوان یک روحانی برجسته و سرشناس در دنیای غرب شناخته می‌شد.

تعلیم و تعلّم در حوزه علمیه، تدریس در دانشکده حقوق دانشگاه مستنصریه بغداد، تدریس در دانشکده فقه نجف، تدریس فقه و اصول در دانشکده انگلیسی زبان اسلامی لندن، مسئولیت بنیاد حضرت آیت‌الله العظمی خویی رضوان الله تعالی علیه در لندن و منصب استادی فقه در دانشگاه کمبریج، بخشی از فعالیت‌های این شخصیت برجسته بشمار می‌آمد.

از خداوند منّان خواستاریم روح بلند این عالم ازدست رفته را قرین رحمت خویش قرار داده و اجر مجاهدت‌های ایشان را چند مرتبه گرداند. همچنین برای بازماندگان، علی‌الخصوص بیت شریف، شاگردان و مریدان، صبر جمیل از خداوند مسئلت داریم. والسلام علیکم

اندیشمند بزرگ اسلامی و روحانی سرشناس جهان اسلام

متن پیام آیت‌الله سید علی حسینی میلانی: بسم الله الرحمن الرحیم. إنا لله و انا الیه راجعون. ضایعه ارتحال عالم متخلّق و فقیه مجاهد آیت‌الله حاج سید فاضل حسینی میلانی موجب تأثر و تألم گردید. این اندیشمند بزرگ اسلامی و روحانی سرشناس جهان اسلام تحصیلات عالی حوزوی را نزد جدّش مرحوم آیه‌الله‌ العظمی سید محمد‌هادی میلانی در مشهد مقدس و مرحوم آیه‌الله‌ العظمی سید ابوالقاسم خویی در نجف اشرف فرا گرفت، سپس به انگلستان مهاجرت کرد و در مدت ۴۰ سال اقامت در آن دیار، ضمن اخذ درجه دکترای فلسفه از دانشگاه آکسفورد با تأسیس مدارس و کالج اسلامی به تبلیغ و ترویج معارف دینی و تدریس در دانشگاه پرداخت و آثار ارزنده‌ای چون: محاضرات فی فقه الامامیه (کتاب البیع، کتاب الصلاه، کتاب الزکاه و کتاب الخمس) دفاع عن العقیده و … به زبان‌های عربی و انگلیسی تألیف نمود.

این عالم برجسته و مروّج معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مصادف با روز شهادت پیامبر اکرم صلی علیه و آله و امام حسن مجتبی علیه السلام دار فانی را وداع گفت. این ضایعه بزرگ را محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، خانواده و آقازادگان و اخوان معزز آن مرحوم تسلیت عرض‌ می‌کنیم.

با شیوه‌ای نو به عرضه معارف در مجامع علمی و مذهبی اروپا و آمریکا پرداخت

متن پیام تسلیت آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی: انا لله وانا الیه راجعون. ضاییه اسفناک ارتحال عالم جلیل القدر و محقق والامقام مرحوم مغفور آیت‌الله حاج سید فاضل حسینی میلانی قدس سره نواده مکرم مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیه الله العظمی حاج سید محمدهادی میلانی اعلی الله مقامه الشریف ضایعه‌ای بزرگ برای حوره‌های علمیه و جامعه شیعه خصوصاً‌ شیعیان اروپا و بلاد غرب بود.

آن فقید سعید با شیوه‌ای نو به عرضه معارف و معالم اهل‌بیت معصومین علیهم‌السلام در مجامع علمی و مذهبی اروپا و آمریکا پرداخت و با جامعیتی که با کسب مدارج عالی حوزوی و در محضر اساتید بزرگ شیعه و در کنار آن تحصیل مدارج عالی دانشگاهی از مجامع علمی معتبر دنیا به دست آورده بود؛ مصدر خدمات بزرگی در عرصه تدریس تحقیق و تبلیغ و تربیت نفوس مشتاق و تشنه معارف مکتب شد و با سعه صدر و اخلاق حمیده پاسخگوی شبهات و مراجعات ابناء طائفه بود.

ایشان امین و معتمد استاد گرانقدر خود مرجع عظیم الشان شیعه و استاد المراجع مرحوم آیه‌الله العظمی خوئی اعلی الله مقامه الشریف از آغاز تأسیس موسسه خیریه الامام الخویی و عضو موثر در هیئت مرکزی این مجموعه مبارک و منشا آثار و برکاتی در این عرصه بود، این مصیبت بزرگ را به محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، حوزه‌های علمیه و جامعه شیعه خصوصاً شیعیان اروپا، بیت رفیع مرحوم آیت‌الله العظمی میلانی و خصوصاً شخصیت بزرگ علمی و شاخص این خاندان حضرت آیت‌الله حاج سید علی حسینی میلانی دام ظله، فرزندان آن فقید و خصوصاً جناب حجه‌الاسلام حاج سید حیدر میلانی، اخوان معظم و مکرم ایشان، بیوت وابسته و خاصه دو بیت رفیع شیرازی و قزوینی و شخصیت‌های بزرگ آن بویژه آیت‌الله حاج سید مرتضی قزوینی دام ظله و آیت‌الله سید محمد علی شیرازی عافاه الله تعالی و موسسه خیریه الامام الخوئی، اعضاء هیئت مرکزی و خاصه امین عام این مرکز مبارک جناب حجه‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سید عبد الصاحب خوئی دام عزه‌ نسلیت گفته و علو درجات آن فقید سعید را از خداوند منان مسئلت دارم.

عمری را در راه خدمت به دین و اهل بیت (ع) سپری نمود

متن پیام تسلیت استاد حاج شیخ محمد شبیری خاقانی:بسم الله الرحمن الرحیم. کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ. با نهایت تاسف و اندوه از درگذشت علامه دکتر سید فاضل میلانی (رحمه الله) که عمری را در راه خدمت به دین و اهل بیت (علیهم السلام) سپری نمودند، مطلع شدیم. این مصیبت بزرگ را به خود و شما تسلیت عرض‌ می‌کنیم. از درگاه خداوند متعال تقاضامندیم که او را مورد رحمت بیکران خود قرار داده و به اجداد پاکش ملحق کرده و به ما و شما صبر و پاداش عطا نماید. خداوند روح آن مرحوم را مورد رحمت واسعه خود قرار دهد و او را در بهشت بیکران خود وارد نماید.

آمیزه‌ای موقّر از دانش عمیق، مدیریت ابتکاری، و جاذبه اخلاقی

متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین استاد مجتبی الهی خراسانی: حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدحیدر حسینی میلانی (زید عزه)، مدیر محترم مؤسسه آیه‌الله العظمى المیلانی لإحیاء الفکر الشیعی. السلام علیکم و رحمه الله. خبر درگذشت استاد و محقق فقید مرحوم آیت‌الله حاج سید فاضل حسینی میلانی رحمه الله علیه مایه حزن و تأسف بسیار گردید و جامعه علمی تشیع را داغدار کرد.  تغمّده الله بواسع رحمته و أسکنه فسیح جنانه، و ألهمکم و ذویکم الصبر و السلوان.

آن فقیه و فیلسوف اسلامی، آمیزه‌ای موقّر از دانش عمیق، مدیریت ابتکاری، و جاذبه اخلاقی بود و در عرصه‌های گوناگون علمی و اجتماعی جهان اسلام و تشیع، خیر و برکت از خویش بر جای گذاشت. در سالیان اخیر، حضور عالمانه ایشان در هیئت تحریریه فصلنامه علمی جستارهای فقهی و اصولی، خاطرات شنیدنی استاذنا الوالد از ایام همکاری برادرانه ایشان در تأسیس و اداره مؤسسات علمی را زنده کرده بود، و سوگمندانه چه زود سپری شد.

این جانب از سوی خود و اعضای تحریریه و همکاران فصلنامه علمی جستارهای فقهی و اصولی، با عرض تسلیت این مصیبت بزرگ به حوزه‌های علمیه و جامعه مسلمانان اروپا، از خداوند رحمان برای آن فقید سعید، وسعت رحمت و علو درجه و برای جناب عالی، اخوی مکرّم و بیت معظم میلانی و سایر وابستگان، کمال صبر و منتهای اجر را مسئلت دارم.

شخصیتی وارسته علمی و موثر

متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی: بسمه تعالی. إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَه. حضرت آیت‌الله سید علی اصغر میلانی دامت برکاته؛ خبر در گذشت عالم خدوم و خلیق آیت‌الله سید فاضل میلانی (طاب ثراه) واصل و موجب تاثر و تاسف گردید. اینجانب رحلت این شخصیت وارسته علمی و موثر که عمر شریفش در تعلیم و تعلم و نشر فقه و معارف اهلبیت علیهم السلام درکشور‌های غربی و لندن صرف گردید را به محضر حضرتعالی، حوزه‌های علمیه و مراجع عظام و شاگردان به ویژه خاندان معظم میلانی حفظهم الله، تسلیت عرض‌ می‌نمایم. از در گاه حضرت حق جل جلاله برای روح آن فقید سعید مغفرت، رحمت و حشر با رسول اعظم صلی الله علیه وآله و برای جنابعالی خصوصا فرزندان و خانواده آن مرحوم و همه داغدیده گان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

تبادل علمی با دنیای غرب را با جدّیت دنبال می‌کرد

متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب: بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ. إذا ماتَ المؤمنُ الفَقیهُ ثُلِمَ فی الإسلامِ ثُلمَهٌ لا یَسُدُّها شیءٌ. درگذشت عالِم خدوم و مروج خستگی‌ناپذیر دین و مذهب در جهان، به‌ویژه در انگلستان، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید فاضل میلانی مایه‌ی تأسف و تأثر گردید. این مجتهد آشنا با مطالعات جدید که درکنار تحصیلات حوزوی، دکتری خود را در فلسفه اسلامی از آکسفورد دریافت کرده بود، تبادل علمی با دنیای غرب را با جدّیت دنبال می‌کرد و از رهگذر آشنایی‌اش با دو سنت فکری غرب و اسلام، منشأ خدمات بسیاری در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و علمی و ازجمله، در مسند ریاست بنیاد آیت‌الله خوئی در لندن گردید.

در میان دغدغه‌های والای او باید از نگاه بین‌الادیانی‌اش یاد و تجلیل کنیم که به دستاوردهای ارزشمندی در تعامل مسلمانان و پیروان دیگر ادیان ابراهیمی انجامید. اینجانب ضمن تسلیت درگذشتِ این تلاشگر عرصه‌ی دین و فرهنگ به حوزه‌های علمیه‌ی نجف و مشهد و بیوت محترم آیات میلانی، خوئی و قزوینی، از خدای متعال، علوّ درجات آن فقید سعید را مسئلت می‌نمایم.

نمونه عالم عامل و دارای ویژگی‌های نیکو و پسندیده

متن پیام عبدالصاحب خویی  دبیرکل موسسه خیریه امام خوئی (ره): هنگامی که دانشمندی بمیرد، آن چنان شکافی در اسلام ایجاد‌ می‌شود که هیچ چیز آن را پر‌ نمی‌کند. موسسه خیریه امام خویی با اندوه فراوان و با قلب‌های راضی به قضا و قدر الهی، داغدار آیت‌الله سید فاضل حسینی میلانی از بزرگان دین و عضو شورای مرکزی این موسسه است که امروز پس از عمری سرشار از بخشش دینی، فرهنگی و اجتماعی در لندن دار فانی را وداع گفت.

آن مرحوم (رحمت الله علیه) از چشمه علم و تقوا و فضیلت در حوزه علمیه نجف اشرف و نزد اساتیدی توانا بهره گرفت و در محضر بحث‌های سطوح عالی خارج فقه آیت‌الله العظمی سید خوئی(قدس سره) حضور یافت. تحصیلات دانشگاهی را ادامه داد و از دانشکده فقه فارغ التحصیل گشت و در مدارس آن تدریس کرد و آن گاه در راستای خدمت به جد بزرگوارشان و مرجع دینی بزرگ حضرت آیت‌الله سید محمد‌هادی حسینی میلانی (طابت ثراه) به جوار حرم امام رضا علیه السلام نقل مکان کرد.

آن مرحوم مغفور از نخستین اعضای شورای مرکزی موسسه خیریه امام خویی بود که توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله امام خویی (رضوان الله علیه) انتخاب شدند و نمونه عالم عامل دارای ویژگی‌های نیکو و پسندیده بود. علاوه بر اینکه رئیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه جهانی علوم اسلامی بود، حدود سه دهه از عمر شریف خود را به عنوان امام و مرشد دینی مرکز اسلامی امام خویی لندن سپری کرد‌ و آثار علمی برجسته‌ای به زبان عربی و انگییسی از خود به جا گذاشت.

موسسه خیره امام خویی به همین مناسبت دردناک، مراتب تسلیت و همدردی خود را به مولایمان صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه و بویژه فرزندان آن مرحوم و خانواده و بستگان و دوستان وفادار و شاگردان نجیبش تقدیم‌ می‌کند و از خداوند قادر و توانا مسئلت‌ می‌نماید که آن مرحوم سعید را مورد رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین سکنایش گزیند و با اجدادو اولیای مطهرش محشور گرداند و به همگان صبر جمیل و اجز جزیل عنایت فرماید. انا لله و اناالیه راجعون

چراغ فروزان دانش و هدایت برای جامعه اسلامی در غرب و نمادی از فضیلت و تقوا

متن پیام سید‌هاشم موسوی امام مرکز اسلامی انگلیس: إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ خبر ارتحال عالم جلیل‌القدر، آیت‌الله سید فاضل حسینی میلانی،‌ موجب تاثر و تالم خاطر شد؛ اگرچه این عروج در روز رحلت جانگداز پیامبر رحمت و شهادت سبط اکبر، موهبتی الهی برای آن عزیز سفر کرده بود، این ضایعه عظیم، خلأ‌ای جبران‌ناپذیر در دل‌ها و جامعه‌ای که با حضور پر برکت ایشان رونق یافته بود، بر جای می‌گذارد. آیت‌الله میلانی رحمت الله علیه، شخصیتی بود که عمر گران‌ بهای خود را در راه خدمت به دین و تعلیم و تربیت نسل‌های آینده صرف کرد و سال‌ها چراغ فروزان دانش و هدایت برای جامعه اسلامی در غرب و نمادی از فضیلت و تقوا بود.

این مصیبت بزرگ و فقدان این عالم ربانی را به علمای اسلام و مراجع عظام و نیز بیت معظم آیت‌الله میلانی به ویژه آقازاده‌های این فقید سعید، تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال رحمت واسعه و مغفرت الهی را برای این عالم فقید و صبر جمیل و اجر جزیل برای خانواده محترم و همه بازماندگان ایشان مسئلت داریم.

بخوانید: گفتگوی اجتهاد با مرحوم استاد سید فاضل میلانی: ابزار تحول در قالب قواعد فقهیه وجود دارد/ لازم نیست به ساختار فقهی دست بزنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics