قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / لزوم دفاع و دفع ظلم از مسلمین، برای اثبات وجوب عینی برپایی حکومت در عصر غیبت کافی است
لزوم دفاع و دفع ظلم از مسلمین، برای اثبات وجوب عینی برپایی حکومت در عصر غیبت کافی است

گفتاری از استاد محمد قائینی؛

لزوم دفاع و دفع ظلم از مسلمین، برای اثبات وجوب عینی برپایی حکومت در عصر غیبت کافی است

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم معتقد است: لزوم حفظ عزت و دماء و نفوس و عرض مؤمنین و مسلمین و دفاع از آنها و دفع ظلم از ایشان برای اثبات وجوب عینی برپایی حکومت در عصر غیبت کافی است.

شبکه اجتهاد: در عین اینکه وظیفه ما تحصیل و بحث است اما گاهی مصیبت‌هایی که به مؤمنین و مسلمین متوجه می‌شود مانع از این می‌شود که انسان ممحض در این امور باشد. مسأله اسرائیل که نه تنها دشمن اسلام و مسلمین است بلکه دشمن مسلم هر کسی غیر خودشان است و تعدی به مؤمنین در لبنان نگران کننده است.

به نظر بنده ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و وجوب عینی آن اگر هیچ دلیلی نداشته باشد جز همین دفاع از مؤمنین و مسلمین کافی است و این مطلب به نظر واضح است.

اینکه برخی معتقدند مؤمنین در عصر غیبت باید به امور خودشان مشغول باشند و دنیای آنها را حکومت‌های غیر دینی هم تأمین می‌کنند و دین هم امر شخصی و فردی است حرف ناتمامی است و جلوگیری از هتک اعراض و نفوس و دماء مسلمین و حفظ عزت آنها نیازمند به حاکمیت و کیان است تا ملجأ و مدافع باشد.

اینکه امیرالمؤمنین علیه‌السلام در صدر اسلام با اینکه حق مسلمشان پایمال شد و در عین اینکه خودشان احق به منصب خلافت بودند با خلفاء مدارا می‌کرد به همین جهت است؛ لذا حتی اگر حکومت مورد انتقاد از جهاتی باشد حتی تا حدی که غصب حق مسلم هم کرده باشد با این حال حکومت دینی برای حفظ اصل کیان مسلمین و مؤمنین امر ضروری و لازم می‌دانسته‌اند.

دنیا، دنیای زور است و حجت و برهان در جای خودش برای عموم مردم مفید است اما کسانی که اهل سلطه هستند و مدعی حاکمیتند و قصدشان این است که همه را تحت سلطه خود قرار دهند در عالم کم نیستند و برای رسیدن به مقصود خودشان از هیچ بی رحمی دریغ نمی‌کنند. قتل نفوس محترم، اطفال، زنان، پیرمردان و … نشان از قساوتی است که چنین افرادی هیچ و حد و مرزی برای رسیدن به خواسته‌های دنیوی خودشان قائل نیستند. نه رحم و مروت دارند و نه انصاف و …

پس اگر هیچ ضرورت دیگری جز حفظ عزت مؤمنین و حیات آنها و دفع ضرورت از مسلمین و دفاع از آنها نبود همین برای وجوب عینی برپایی حکومت در عصر غیبت کافی بود.

ولی مع الاسف می‌بینید آنچه را اتفاق می‌افتد و خدا به حق مقربان درگاهش این ظلم را از مسلمین و خصوصا مؤمنین دفع کند و شرّ‌ دشمنان و بدخواهان را به خودشان برگردانند و فعلا از ما کاری جز دعا و تضرع به درگاهش ساخته نیست.

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ‏ فَقْدَ نَبِیِّنَا صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کَثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِکَ بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهِ وَ بِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَهٍ مِنْکَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics