قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نامه‌آیت‌الله سبحانی به رئیس مجلس درباره تعطیلی شنبه‌ها
نامه‌آیت‌الله سبحانی به رئیس مجلس درباره تعطیلی شنبه‌ها

نامه‌آیت‌الله سبحانی به رئیس مجلس درباره تعطیلی شنبه‌ها

اینجانب از حضرتعالی و سایر نمایندگان تقاضا می‌کنم اجازه ندهید چنین طرحی بار دیگر وارد کمیسیون‌های مجلس شود امروز کشور مشکلات فراوانی دارد و نباید وقت مجلس را با امثال این مسائل تلف کرد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، ‌آیت‌الله جعفر سبحانی در نامه‌ای به دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلی شنبه‌ها، در شش بند نکاتی مهمی را بیان کردند که متن کامل آن بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور محترم جناب آقای دکتر قالیباف – دام مجده

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با اهداء سلام و عرض تسلیت بمناسبت ایام اربعین سالار شهیدان علیه السلام

تصدیع می‌دهد؛ در خبرها آمده است «تعطیلی شنبه مجدداً در مجلس بررسی می‌شود»! علت بازگشت به مجلس چنین بیان شده تعطیلی شنبه به نفع کشور و اقتصاد می‌باشد و این کار بر اساس تعطیلات جهانی است تا در مراودات جهانی و اقتصادی دچار مشکل نشویم:

نظر جنابعالی و همه نمایندگان مجلس را به امور ذیل جلب می‌کنم:

۱. آیا مصوبه‌ای که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهادنظارت بر مصوبات مجلس نیز آنرا مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته اند چگونه این طرح بار دیگر به مجلس برمی‌گردد.

۲. در متن خبر تعطیلی روز شنبه چنین توجیه شده است: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد کشور است. این استدلال عجیب است تعطیلی شنبه، یعنی تعطیلی کلیه دستگاه‌های مولد، آیا چنین کاری به نفع اقتصاد کشور است؟!

۳. جمعی که با خارج ارتباط دارند از ۵ درصد از جمعیت کشور فزون تر نیست، چگونه یک اکثریت فدای اقلیت شود.

۴. چگونه می توان فرهنگ ملی و دینی را که سابقه هزارو چهارصد سال و اندی دارد، با یک قیام و قعود به هم زد؛

۵. محور تنها مسائل اقتصادی نیست. تعطیلی روز شنبه، تعطیلی مراکز تحصیلی، دانشگاه‌ها و مدارس و حوزه‌ها و مراکز پژوهشی را در پی دارد آیا این به نفع کشور است.

۶. از همه گذشته تعطیلی شنبه بر خلاف قانون اساسی است که می‌گوید تعطیلی هفته روز جمعه است و این عبارت مفید حصر است. چنانکه دو اصلی که که در کنار آن آمده است نیز مفید حصر است: “زبان فارسی” که زبان رسمی کشور است (اصل ۱۵) . آیا می‌توان عبری را هم به رسمیت شناخت؟! پرچم کشور اسلامی از سه رنگ تشکیل شده (اصل ۱۸) آیا می‌توان رنگ چهارمی به آن افزود.

اینجانب از حضرتعالی و سایر نمایندگان تقاضا می‌کنم اجازه ندهید چنین طرحی بار دیگر وارد کمیسیون‌های مجلس شود امروز کشور مشکلات فراوانی دارد و نباید وقت مجلس را با امثال این مسائل تلف کرد.

قم – جعفر سبحانی

۵ شهریور ۱۴۰۳

یادآوری می‌شود، آیت الله سبحانی در اردیبهشت ۱۴۰۳ طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس دلایل مخالفتشان با تعطیلی روزهای شنبه را بیان کرده بودند که در ذیل به آن اشاره می‌شود: 

تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.

از لحاظ خارجی:

در چنین روز‌هایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟

از نظر داخلی:

۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روز‌های هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روز‌های پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد؛ و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.

۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.

۳. سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است.

۴. در دراصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics