قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقش بانوان محدث شیعه در خدمت به حدیث
نقش بانوان محدث شیعه در خدمت به حدیث

به قلم سیده طیبه موسوی اصل منتشر شد

نقش بانوان محدث شیعه در خدمت به حدیث

کتاب «نقش بانوان محدث شیعه در خدمت به حدیث» نوشته سیده طیبه موسوی اصل منتشر شد. در این اثر زنانی معرفی شده‌اند که در هیچ یک از کتب رجال، تراجم و شرح حال نویسی، نامی از آنها به میان نیامده و تنها از طریق سلسله اسناد روایات و گزارش‌های تاریخی یا ضمن شرح حال راویان مرد به راوی بودن آنها پی می‌بریم.

به گزارش شبکه اجتهاد، بر خلاف آنچه در ذهن خیلی از مردم نقش بسته است که از صدر اسلام به زنان بها داده نشده و در فعالیت‌های اجتماعی، علمی و … نتوانسته‌اند نقشی ایفا کنند در حالی که باید گفت، زنان در صدر اسلام نه تنها از حق تحصیل دانش برخوردار بودند بلکه این حق را داشتند که به تعلیم و نشر دانش بین زنان و مردان بپردازند به ویژه در زمینه علم حدیث که زنان می‌توانستند در آن رشته به درجه استادی نایل شوند و در اینباره با محدثان و حافظان بزرگ به رقابت برخیزند و نمونه بارزی در امانت و عدالت باشند، کار زنان محدث به جایی رسید که علما و ناقدان حدیث اعتبار و اعتماد کاملی برای آنان قائل شدند.

درباره زندگی زنان دانشمند و محدث از گذشته تا کنون تالیفات متعددی به رشته تحریر درآمده است و دو کتاب خصوصا درباره زنان محدث شیعه نگاشته شده به نام‌های «محدثات شیعه نهله غروی» و «زنان دانشمند و راوی حدیث» تالیف احمد صادقی است که به زندگی نامه زنان محدث و دانشمند شیعه تا دوره متاخرین پرداخته‌اند.

نویسنده کتاب «نقش بانوان محدث شیعه در خدمت به حدیث تا پایان قرن پنجم هجری» نوشته سیده طیبه موسوی اصل ضمن بهره‌مندی از آثار ذکر شده به زوایای جدیدی از زندگی شخصی و علمی و همچنین وضعیت رجالی و حدیثی راویان زن شیعه دست یافته که در این دو کتاب دیده نشده است. علاوه بر آن زنانی معرفی شده اند که در هیچ یک از کتب رجال، تراجم و شرح حال نویسی، نامی از آنها به میان نیامده و تنها از طریق سلسله اسناد روایات و گزارش‌های تاریخی یا ضمن شرح حال راویان مرد به راوی بودن آنها پی می‌بریم.

هدف اصلی این پژوهش، نگرشی نو در سه بخش کلی سیری در تاریخ تدوین حدیث شیعه، معرفی بانوان محدث شیعه و بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی موثر بر کارکردهای حدیثی بانوان شیعه است.

بنابر گزارش مهر، این کتاب در ۴۱۶ صفحه با قطع وزیری توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

علاقمندان می‌توانند جهت خرید اینترنتی با مراجعه به سایت http://pbshop.ir/ و یا تماس با شماره ۳۷۸۳۵۵۵۴ – ۰۲۵ و یا مراجعه به آدرس قم – میدان نیایش – جنب مصلی قدس – پژوهشکده باقرالعلوم این کتاب را تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics