قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نمی‌توان با قاعده اصاله الاباحه از کنار موضوع پیچیده مد و فشن عبور کرد/ شارع نمی‌پسندد حجاب به مد تقلیل یابد
نمی‌توان با قاعده اصاله الاباحه از کنار موضوع پیچیده مد و فشن عبور کرد/ شارع نمی‌پسندد حجاب به مد تقلیل یابد

استاد عشایری منفرد:

نمی‌توان با قاعده اصاله الاباحه از کنار موضوع پیچیده مد و فشن عبور کرد/ شارع نمی‌پسندد حجاب به مد تقلیل یابد

حجت‌الاسلام والمسلیمن محمد عشایری منفرد در نشست علمی «مسأله بودگی فقهی پدیده مد و فشن» که به همت مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قم برگزار شد، مد و پوشش را با ساحت‌های جدیدش، مساله دانش فقه دانست و اظهار کرد: با قاعده اصاله الاباحه نمی‌توان از کنار موضوع پیچیده مد و فشن عبور کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در موضوع‌شناسی پدیده مد و فشن بر مطالعات آنتولوژیک اشاره کرد و گفت: در موضوعات میان رشته‌ای کشف رابطه سیستمی ابعاد ضرورت دارد و نمی‌توان با ضوابط ستر صلاتی و ستر ناظری به این پدیده بسنده کرد چرا که احکام صرفا تدور مدار الاسماء نیست، بلکه تدور مدار مسمیات، کارکردها، ویژگی‌های ارزشی و هویتی، می‌تواند باشد.

عشایری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موج سوم تجاوز فرانو اشاره کرد و به ضابطه سازی دستگاه فقاهت توجه داد: لباس و پوشش در عصر شارع یک موضوع با کارکردهای مختلفی مانند قدرت، ثروت، زینت، هویت، تبرج، نمایشی و.. بود که یکی از آنها تبعیت غیر، تشبه به کفار است. وی افزود: مد و فشن زبان مفهومی فکر و فرهنگ است که می‌تواند زبان دلالت‌گر به شرایط لهوی یا حیای اجتماعی باشد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم در پایان به مد محجوب و مادستی استایل اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که عنوان اولیه مد محجوب چیست؟ افزود: نباید در تحلیل این استایل به ستر شرعی آن اکتفا کرد، بلکه تمام عناصر مد محجوب ذیل مدرنیته تعریف می‌شود و شارع نمی‌پسندد که مد برای آراستن جهت دیده شدن تعریف شود و حجاب به مد تقلیل یابد.

عشایری منفرد این نکته را متذکر شد که در شرایط امروزی جامعه و تبلیغات دشمن به سمت عریانی و برهنگی، اگر شرایط را شرایط دفع افسد به فاسد تشخیص دادیم باید در تزاحم فقهی برای شرایط گذار اهم و مهم نمود و بهترین، پوشیده‌ترین و کم شائبه‌ترین استایل را با رعایت حدود شرعی آن به مخاطب هدف عرضه کرد به شرط آنکه پس از خروج از آن شرایط اضطراری، بستر هویت اولیه حجاب را بر اساس قاعده عدم تجانف(غیر مجازهای جایز شده در یک مقطع زمانی) که قاعده‌ای در مسیر احکام حکمرانی است، تقویت شود. این قاعده را علامه حلی و دیگران در شرایط اضطرار و لذت بردن از اکل میته استفاده کردند ولی پر واضح است که نباید در پدیده مد انفعالی عمل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics