قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هویت انقلابی مرجعیت دینی نجف/ داود مهدوی زادگان
هویت انقلابی مرجعیت دینی نجف/ داود مهدوی زادگان

یادداشت؛

هویت انقلابی مرجعیت دینی نجف/ داود مهدوی زادگان

شبکه اجتهاد: اقلیت سکولارهای حوزوی در چند سال اخیر تلاش زیادی به راه انداخته‌اند تا مرجعیت دینی نجف را غیر انقلابی و غیر حکومتی و بدور از مداخله‌گری در امر سیاست‌ معرفی کنند. یکی از آنان مرجع عالیقدر آیت‌الله سید علی سیستانی حفظه الله را اینگونه توصیف کرده است: “آیت الله سید علی سیستانی که نه آلوده به اندیشه چپ و هیستری ضد آمریکایی و ضد غربی است و نه تحت تاثیر اسلام تکفیری سید قطب، و شأن حکومتی برای فقها قائل نیست”.

اینگونه توصیفات از مرجعیت دینی نجف با انگیزه القای دو قطبی کاذب مرجعیت و ولایت و مقبولیت الگوی مرجعیت دینی غیر سیاسی عرفی گرا و سازگار با نظم مسلط جهانی است.

از نگاه جماعت عرفی گرای حوزوی صاحبان نظم جهانی هیچ مشکلی با چنین الگویی از مرجعیت دینی ندارند و برای حل مشکلات منطقه‌ای مسلمانان حاضر به همکاری با او هستند. چنانکه برای نشان دادن حسن نظرشان پاپ را به نجف فرستادند.

البته واقعیت امر مرجعیت دینی نجف اینچنین نیست که سکولار حوزوی گمان کرده است. اگر مواضع جهادی مرجعیت دینی نبود چکمه پوشان آمریکایی همچنان در عراق می ماندند و معلوم نبود داعشی های خونخوار تا به کجا در تعرض به دین و ناموس و اموال مردم و شیعه کشی خود ادامه می دادند.

اعلام تسلیت و برگزاری مراسم برای شهادت سید مقاومت سید حسن نصرالله (ره) در نجف و صدور فتوای حمایت مادی و معنوی از مردم مظلوم لبنان و غزه وجه دیگری از حمایت مرجعیت دینی نجف از جبهه مقاومت است.

همه این موارد بیانگر آن است که مرجعیت دینی نجف برخلاف گمان اقلیت عرفی گرای حوزوی سیاست‌اندیش و مداخله گر قابلی هستند و اهل سازش و سازگاری با نظم سرمایه‌داری نیستند. قطعاً شخص پاپ هم به هنگام بازگشت از نجف این معنا را به روسا و استراتژیست‌های غربی تفهیم کرده است.

اما فرضاً که این گمان باطل جماعت سکولار درباره مرجعیت دینی نجف درست باشد؛ در این صورت، آنان چه پاسخی برای قرار گرفتن مرجعیت دینی نجف در لیست ترور صهیونیست‌ها دارند. چگونه است که رژیم نامشروع اسرائیل مرجعیت دینی غیر سیاسی و غیر مداخله‌گر و سازگار با نظم سرمایه‌داری جهانی را در لیست ترور خود قرار می‌دهد.

مسلما اقلیت سکولار حوزوی هیچ پاسخی برای این مسأله ندارند بلکه این اقدام ضد حقوق بشری و ضد دینی صهیونیست‌ها تمام تلاش آنان برای وارونه جلوه دادن هویت سیاسی مرجعیت دینی نجف را بر باد داده است.

صهیونیست‌ها نشان دادند که حتی اگر مرجعیت دینی مداخله‌گر هم نباشد و اهل سازش و تسلیم باشد باز دشمن تلقی می‌شود و باید از سر راه توسعه طلبی‌های نامشروع شان برداشته شود.

بی‌تردید، مرجعیت دینی نجف، نه اهل سازش و تسلیم است و نه غیر سیاسی و غیر ناظر بر مسائل جهان اسلام بلکه او همچون کنش گر فعال سیاسی حوادث تلخ و شیرین مسلمانان را رصد می‌کند و در موارد خاص و مهم همراه با حکم ولایی، فتوا صادر می‌کند. سابقه فتاوی جهادی مرجعیت دینی امروز نجف به جنگ‌های ایران و روس در دوره قاجاری باز می‌گردد. بنابر این، مرجعیت دینی نجف انقلابی بوده است و انقلابی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics