قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / حوزه علمیه خراسان / برنامه‌ها و اقدامات مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان
گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان

در گفتگو با حجت‌الاسلام علیرضا نوروزی تبیین شد؛

برنامه‌ها و اقدامات مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان

حجت‌الاسلام علیرضا نوروزی، مدیر مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان در گفتگویی به تشریح آخرین برنامه‌ها و اقدامات این مدرسه جدید التأسیس در حوزه علمیه مشهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان در سال جاری با هدف ساماندهی دروس خارج فقه و اصول و تفسیر تخصصی سطح چهار از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان تأسیس و مدیر آن با حکم حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی منصوب شده است.

حجت‌الاسلام علیرضا نوروزی، مدیر مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان در گفتگویی به تشریح آخرین برنامه‌ها و اقدامات این مدرسه جدید التأسیس پرداخت و گفت: در این مدرسه کلیه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی طلاب سطح چهار ساماندهی شده و جهت دروس و مباحثات طلاب درس خارج برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

برنامه‌های مدرسه عالی سطح چهار

وی اهم برنامه‌های مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان را برشمرد و گفت: «نظم بخشیدن به دروس خارج و فعال نمودن حضور و مشارکت طلاب»، «تشکیل حلقه‌های مباحثات دروس خارج با حضور اساتید ناظر»، «راه‌اندازی پایگاه جامع صوت و تقریرات دروس خارج و تفسیر حوزه علمیه خراسان»، «راه‌اندازی شعبه مجازی مدرسه عالی سطح چهار»، «ساماندهی و توسعه دروس خارج در شهرستان‌های خراسان به‌صورت حضوری و مجازی»، «برپایی دروس خارج رسمی برای خواهران برای اولین بار در حوزه علمیه خراسان»، «ایجاد تحول و کیفی سازی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در سطح چهار با رویکرد پژوهش محوری» و «تغییر و تکمیل آیین نامه‌های آموزشی سطح چهار با هدف تقویت فقاهت و مجتهد پروری»؛ از مواردی است که تاکنون نسبت به آن برنامه‌ریزی و اقدام شده است.

نوروزی همچنین، «راه‌اندازی کرسی‌های خارج فقه و اصول با موضوعات جدید و تخصصی»، «راه‌اندازی دروس عمومی مکمل سطح چهار مانند قواعد فقهی، خارج کلام، اصول و فقه مقارن، فلسفه و…»، «برگزاری نشست‌های علمی تخصصی فقهی و کارگاه‌های حدیث پژوهی و فقه پژوهی برای طلاب سطح چهار»، «تشکیل کارگروه‌های پژوهشی برای دروس خارج فقه تخصصی به جهت موضوع شناسی و همفکری با استاد»، «ساماندهی مؤسسات علمی پژوهشی و رشته‌های تخصصی در سطح چهار»، «توجه به مسائل فرهنگی و تربیتی و سیاسی طلاب سطح چهار در کنار مباحث علمی و پژوهشی»، «راه‌اندازی سامانه پاسخگویی به سؤالات تخصصی فقهی و اصولی» و «ارائه مشاوره پژوهشی به طلاب سطح چهار در زمینه‌های موضوع پایان‌نامه، انتخاب استاد راهنما و مشاور، برنامه‌ریزی تحصیلی، نگارش مقاله علمی پژوهشی و…» از دیگر برنامه‌های مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان دانست.

اقدامات مدرسه عالی سطح چهار در سال جاری

این مدرس حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «در سال جاری تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟» بیان داشت: «توسعه ۵۰ درصدی دروس تفسیر تخصصی سطح چهار و تشکیل ۲۱ درس رسمی تفسیر با موضوعات تفسیر کلامی، سیاسی، تربیتی، اخلاقی، معارفی، فقهی و عمومی»، «آغاز درس عمومی قواعد فقه فریقین در حوزه علمیه مشهد توسط حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی نژاد»، «آغاز درس خارج کلام استاد حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در حوزه علمیه مشهد» و «تشکیل ۱۰ کرسی خارج فقه معاصر با موضوعات فقه حکومتی، فقه پزشکی، فقه اقتصادی و فقه خانواده» برخی از این اقدامات است.

وی همچنین به «ساماندهی کانال‌های صوت و تقریر دروس خارج و تفسیر حوزه علمیه خراسان در ایتا»، «امکان حضور مجازی طلاب سطح چهار در دروس خارج و انتخاب درس آن از تمامی شهرهای استان خراسان»، «امکان انتخاب درس طلاب سال هفتم تا دهم خارج و حضور در امتحانات خارج با هدف تشویق طلاب و رونق بخشیدن به دروس خارج» و «برنامه‌ریزی برای آغاز درس خارج فقه خواهران در دو مدرسه علمیه اسلام شناسی و حضرت نرجس از دهه آخر آبان ماه» اشاره داشت.

فراوانی کرسی‌های درس خارج فقه و اصول و تفسیر

نوروزی در پایان در پاسخ به این سؤال که «اکنون چه تعداد کرسی درس خارج در حوزه‌های علمیه خراسان برگزار می‌شود؟» اظهار داشت: در سال جاری ۶۲ کرسی درس خارج فقه و اصول رسمی و ۲۱ کرسی تفسیر تخصصی سطح چهار در حوزه علمیه خراسان داریم. همچنین ۲۵ کرسی غیررسمی درس خارج در خراسان داریم. در شهرهای بجنورد، بیرجند، قوچان، نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و کاشمر کرسی درس خارج رسمی به‌صورت حضوری و مجازی در حال برگزاری است و این امکان به‌صورت مجازی برای سایر شهرستان‌ها نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics