قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معرفی دو اثر جدید رجالی؛ نگاهی به مسند سهل بن زیاد الآدمى و رجال الشیعه فى الصحاح السته

معرفی دو اثر جدید رجالی؛ نگاهی به مسند سهل بن زیاد الآدمى و رجال الشیعه فى الصحاح السته

 

«مسند سهل بن زیاد الآدمى» و «رجال الشیعه فى الصحاح السته» به قلم استاد شیخ محمدجعفر مروجی طبسی، دو کتابی است که از سوی مرکز فقهى ائمه اطهار(ع) روانه بازار نشر شد.
به گزارش شبکه اجتهاد، مسند نویسی از جمله کارهایی است که از قرون اولیه صدر اسلام معمول بوده و فریقین به آن توجه دارند و فائده عمده آن اطلاع وافی از تمام روایات آن راوی است. جناب سهل بن زیاد (ت۲۵۵) از جمله راویانی است که سه نفر از أئمّه أهل بیت(علیهم السلام) را درک نموده. امام محمد جواد و امام هادی و حضرت امام حسن عسگری(علیهم السلام) و مورد توجه و عنایت آنها بوده است. وی کسی است که اصحاب کتب اربعه بیش از دو هزار روایت از او نقل کرده‌اند واین کثرت دلیل بر اهمیت راوی است.

در کتاب «مسند سهل بن زیاد آدمی» تمام روایات فقهی ایشان از کتاب الطهاره تا کتاب الدیات طبق ترتیب تفصیل وسائل الشیعه مرحوم حر عاملی جمع‌آوری شده است، و شیوه کار بدین صورت است که ابتدا روایت بطور کامل آورده شده، سپس توضیحات مربوط به آن حدیث تحت عنوان شرح الحدیث و سپس منابع دست اول یعنی کتب اربعه از مشایخ ثلاثه و وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه ذکر شده است.

لازم به یادآوری است که دو جلد دیگر این کتاب در مراحل پایانی چاپ قرار دارد که مربوط به تمام روایات اعتقادی سهل است و جلد پنجم این کتاب مربوط به روایات باب امامت است. همچنین در جلد اول در مقدمه‌ای نسبتاً مفصل، آراء بزرگان اهل جرح درباره سهل آورده شده و مورد نقد قرار گرفته است و در پایان مقدمه نتیجه گیری شده است که وی ثقه است.

معرفی کتاب «رجال الشیعه فی الصِّحاح الستّه»
یکی از اتهامات وارده بر طائفه محقّه شیعه از سوی مخالفان این است که اصلا شیعه به حدیث أهمیت نمی‌دهد. این کتاب در واقع پاسخ به این شبهه است و ثابت می‌کند اگر یکصد و چهل نفری که در این کتاب جمع‌آوری شده از کتب صحاح سته اهل سنت جدا شود پایه‌های آن کتب متزلزل می‌شود.

بدون تردید شیعه از قرن اول و دوم هجری به نقل حدیث اهمیت می‌داده و روایات در آن قرون شاهد بر آن است.

در این کتاب ابتدا نام آن راوی شیعی بطور کامل آمده، سپس تشیع او از زبان بزرگان اهل‌سنت از قبیل ذهب و یا تهذیب الکمال حافظ به اثبات می‌رسد. سپس راویان از او و سپس راویانی که او از آن نقل حدیث کرده بطور مفصّل بیان شده است؛ و طبق گفته یکی از علماء درس خارج این کتاب جواب وهابی‌ها است که می‌گویند شیعه به حدیث توجه ندارد.

بخش دوم این کتاب مربوط به راویان شیعه است که در غیر صحاح سته حدیث دارند. ولی این مجموعه منحصر به راویانی است که در کتب سته حدیث دارند.

کتاب «مسند سهل بن زیاد الآدمى (جلد اول)» و کتاب «رجال الشیعه فى الصحاح السته» به قلم استاد شیخ محمد جعفر طبسی از سوی مرکز فقهى ائمه اطهار(ع)، به زبان عربی روانه بازار کتاب شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب با تلفن ناشر ۳۷۷۴۹۵۹۴ و ۳۷۸۳۲۳۰۳ با پیش شماره ۰۲۵ تماس حاصل نمایند.

منبع: اختصاصی شبکه اجتهاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics