قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / تازه های نشر فقهی و اصولی / پایان‌ نامه های فقهی و اصولی / معرفی پایان‌نامه: مسئولیت حقوقی و کیفری اطفال در فقه امامیه و مذاهب اربعه

معرفی پایان‌نامه: مسئولیت حقوقی و کیفری اطفال در فقه امامیه و مذاهب اربعه

مؤلف: حسین عبیری مرکز: مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
استاد داور: مجتبی الهی خراسانی استاد راهنما: رضا دانشورثانی
استاد مشاور: رضا حق‌پناه مقطع: سطح سه
تعداد صفحه: ۲۳۵ رتبه: عالی
نمره: ۱۸ تاریخ دفاع: ۱۳۹۰/۰۳/۱۹

چکیده:

اهلیت یکی از عوامل مهم و شرایط اساسی جهت انجام هر گونه معامله است، عدم دارا بودن این شرط اساسی که حجر نامیده می‌شود، اشخاص را از انجام صحیح اعمال حقوقی محروم می‌سازد. یکی از مهمترین عوامل حجر اشخاص صغر سن می‌باشد. کودکان به علت صغر سن نمی‌توانند سود و زیان خویش را به درستی و کمال تشخیص داده و غبطه خویش را در انجام این اعمال حقوقی، مورد ارزیابی قرار دهند و ممکن است مورد سوء استفاده طرف مقابل واقع شده شوند. لذا در فقه و حقوق اصل بر بطلان و عدم نفوذ معاملات ایشان قرار داده شده است. با این حال، در مواردی که اراده اشخاص، نقش اساسی در وجود مسؤولیت نداشته باشد و مسؤولیت مدنی، بر مبنای اتلاف و تسبیب و تقصیر باشد حسب مورد اطفال یا سرپرستان و یا عاقله ایشان مسؤول جبران خسارت وارده هستند. دین مبین اسلام برای کودکان مسؤولیت کیفری قرار نداده است. اما به جهت تربیت صحیح و سوق دادن ایشان به امور اخلاقی و اجتماعی، مجازات تادیبی برای اطفال بزهکار پیش بینی کرده است و این تدبیر باعث مسؤولیت پذیری ایشان بعد از بلوغ می شود و به همین علت هر چند اطفال به حد رشد نرسیده باشند، لیکن به محض رسیدن به حد بلوغ دارای مسؤولیت کیفری هستند بنابراین ضرورت دارد که قانونگذاران با توجه به اهداف عالیه اسلام، قوانینی در مورد نحوه بر خورد سازنده با کودکان بزهکار برسانند.

۳ دیدگاه

  1. با سلام. منابع موجود اگر بصورت الکترونیکی در اختیار محققین قرار گیرد حتی با دریافت هزینه بسیار عالی است.بنده نیاز به پایان نامه مسولیت کیفری اطفال دارم و ۱۰۰۰ کیلو متر با شما فاصله دارم ارایه طریق بفرمایید.

  2. با سلام آیا دست رسی به این فایل پایان نامه مسئولیت حقوقی و کیفری اطفال در فقه امامیه و مذاهب اربعه
    مکان پذیر هست اینترنتی.

    • با سلام
      معمولا متن پایان نامه ها به صورت اینترنتی منتشر نمی شود و برای استفاده بایستی به مرکز مربوطه مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics