استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه مدارا در دین اسلام بر لزوم توجه به آن به خصوص در اجرای امر به معروف و نهی از منکر، تأکید کرد و گفت: معمولاً تلقی ما از مدارا این است که اولاً مدارا یک حکم اخلاقی است و الزامی در مورد آن نیست و ثانیاً مدارا مربوط به واجبات و محرمات نیست. ولی از روایات استفاده میشود مدارا به شکلی که ما تصور میکنیم نیست.
به گزارش شبکه اجتهاد، این استاد حوزه طی سخنانی در جلسه درس خارج اصول فقه خود اظهار کرد: گاهی ما با مدارا نکردن میخواهیم برای حکمی که نسبت به آن مسامحه و کوتاهی میشود جدیت به خرج دهیم تا این حکم انجام گیرد؛ مثلاً شخصی که حجابش را رعایت نمیکند با زور و فشار، وادار میکنیم این تکلیف را انجام دهد. این رفتار هم برآمده از این اعتقاد است که اگر مدارا کنیم موجب میشود او وظیفهاش را درست انجام ندهد.
وی افزود: با اینکه ممکن است شما یک تکلیف را با زور و فشار به انجام برسانید ولی این عدم مدارای شما نسبت به تکالیف دیگری، چه آثاری برجا میگذارد؟ آیا این فرد در اینجا که فشار را بپذیرد در بقیه امور هم وظایف و تکالیف خود را انجام میدهد؟ یا چون نمیتواند در برابر شما مقاومت کند امر شما را میپذیرد ولی تأثیر منفی خود را در امور دیگر نشان میدهد و نوعی تنفر از مسائل دینی به وجود میآید و موجب فاصله گرفتن او از دین میشود؟
سروش محلاتی با اشاره به لزوم سنجش آثار هر عمل اجتماعی به خصوص در حوزه دینداری افزود: میتوان مشاهده کرد اگر در یک مورد مدارا شود مجموعاً به نفع دینداری است نه به ضرر دینداری. بر اساس همین سنجش آثار مدارا، ممکن است مدارا حتی واجب و الزامی هم بشود.
وی با اشاره به روایت حدیث جنود عقل و جهل از امام صادق (ع) که رفق و مدارا را از جنود عقل بر شمردهاند گفت: امام خمینی در کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» این پرسش را مطرح میکنند که چه نسبتی بین رفق و امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد؟ آیا میشود اینها را با هم جمع کرد یا نه؟ و اگر در مواردی با هم قابل جمع نباشد حق تقدم با کدام است؟
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام خمینی معتقدند دستور دادن و امر کردن برای مردم، سخت است و انسان از امر و دستور، ذاتاً تنفر دارد. بر این اساس وقتی کسی به انسان، دستور میدهد بلافاصله گارد میگیرد. بر این اساس، چه میشود کرد که هم انسان امر به معروف کرده باشد و هم این تالی فاسد را نداشته باشد؟
وی افزود: امام خمینی در ادامه به مأموریت حضرت موسی (ع) برای ارشاد فرعون، اشاره میکنند که در آنجا هم از موسی خواسته شده است که با گفتار نرم با فرعون، سخن بگوید. یعنی حتی در مورد فرعون هم باید قول نرم و لین بکار برده شود. در نهایت، امام خمینی نتیجه میگیرند اگر بنا باشد کلامی در فرد، اثر کند باید قول لین باشد.
سروش محلاتی با اشاره به ادامه دیدگاه امام خمینی در شرح حدیث، افزود: ایشان میخواهد از این آیه استفاده کند که این اصلاً به خاطر شخص فرعون نیست که باید قول لین بکار برد. در کل با زبان نرم است که میتوان تأثیر در شخصی داشت.
وی ادامه داد: امام خمینی اضافه کردهاند که گاهی اوقات فردی، فعل منکری را انجام میدهد که یک گناه معمولی است ولی شما در اثر امر به معروف و نهی از منکر تندی که میکنید او را از این منکر به منکر بالاتری میرسانید. و بعد اضافه کردهاند که برخی از این نهی از منکرها موجب کفر و ارتداد طرف میشود. یعنی کلاً از دین بیرون میرود.
بنابر گزارش دین آنلاین، این استاد حوزه علمیه در پایان گفت: مساله مدارا فقط در قلمرو یک امر اخلاقی نسبت به تکالیف غیر الزامی نباید دیده شود بلکه خودش میتواند مصلحت مهمهای نسبت به موارد داشته باشد.