عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم باید مجهز به فلسفه احکام باشند و عقلانیت فقهی در آنها ایجاد شود تا با سطحی عمیق از آگاهی و با رغبتی فزاینده به استقبال فقه اسلامی بروند.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مراسم جشن میلاد امام رضا (ع) در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: ما باید سلوک اجتماعی جامع الاطراف امام (ع) را در مدار یک تحلیل جامع با نگاه به شرایط و نیازهای معاصر قرار بدهیم.
او ادامه داد: حضرت امام رضا (ع) از شرایط زمان خود، ابعادی از امامت را از حیث اجتماعی گشوده است که تفسیری عمیق از حضور اهل بیت عصمت و طهارت در فضای اجتماعی را در دسترس قرار داده است.
تعلق خاطر ایرانیان به امام رضا(ع)
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه ایرانیان به امام رضا (ع) تعلق ویژهای دارند، گفت: ایرانیان همواره با همه وجود به امامان علیهم السلام تعلق خاطر داشته و دارند ولی تعلق خاطری ویژه، ملموس و با ابعادی از انس و محبت اجتماعی از رهگذر امام رضا علیه السلام و بقعه مبارکه آن حضرت در دسترس ایرانیان قرار گرفته است.
مبلغی، امام رضا (ع) را انیس النفوس و لنگرگاه آرامش حاصل از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای ایرانیان و مسلمانان دانست و گفت: ایرانیان آن آرامش اهل بیت (ع) را در چهره، رفتار و سلوک امام رضا مشاهده و لمس کرده اند و همچنان از فیض آن بهره مند میباشند.
او خاطرنشان کرد: وقتی نام امام رضا (ع) به گوش میرسد ناخودآگاه، یک آرامش و انسی در بین مردم پدیدار می گردد. وی افزود: تشعشعات این آرامش رضوی، از بارگاه ملکوتی ایشان فرو می بارد ومدام در حال بازتولید شدن است.
امام رضا(ع) رمز وحدت و انسجام ایرانیان
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام رضا (ع) علاوه بر اینکه رمز وحدت اسلامی است، پایگاهی برای وحدت ایرانیان با هر قومیت است و اجازه گسست به آنها نمیدهد.
او با اشاره به وحدت مثال زدنی شیعه و سنی در زمان امام هشتم، گفت: امام رضا (ع) شیعه و سنی را در عصر خود، متحد و یکپارچه کرد و این وحدت در طول تاریخ تداوم یافت.
مبلغی گفت: وحدت بین شیعه و سنی در زمان آن حضرت به ویژه در فضای ایران معنایی سازنده تر، آهنگی قوی تر و ابعادی دانشی تر را به دست آورد و آن رفته رفته تبدیل به سرمایهای برای ایران و ایرانیان گشت.
او ادامه داد: اکنون همین علاقه و انس برای اهل سنت ایرانی نیز وجود دارد و آنها با حفظ مذهب خود، امام رضا (ع) را به عنوان یک نقطه قدسی قبول دارند.
تزریق تعامل بین ادیانی به امت اسلامی
استاد حوزه علمیه قم، تزریق نگاه بین المللی و تعامل بین الادیانی به امت اسلامی را از دیگر ره آوردهای سلوک اجتماعی امام رضا (ع) ذکر کرد و گفت: آن حضرت در کانونی ترین و عمیق ترین نقطه گفت وگوی ادیان قرار داشت و به گفت وگوها سمت و سویی علمی، معنادار و حرکت آفرین میبخشید و آن را به ساحتی بسیار مهم برای علم، اخلاق و تعامل اجتماعی بدل کرد.
او تصریح کرد: امام رضا (ع) از رفتن گفت وگوها به سمت تنشها جلوگیری و به آنها وجه علمی قوی بخشید به گونهای که وقتی اهل سنت گفت وگوهای حضرت را با اتباع ادیان دیگر میدیدند احساس خشنودی و رضایت میکردند.
مبلغی ادامه داد: امروز نگاه بین الادیانی نیاز جدی است و هر چه زمان به جلو می رود دین خدا و مشترکات بین الادیانی امکان ظهور و بروز و مطرح شدن بیشتر را پیدا میکنند.
او گفت: تفکر رضوی خطاب به امت اسلامی این است که شما فراتر از وحدت میان خود، باید در ارتباط با ادیان دیگر قرار بگیرد و هرگز شیعه و سنی در مقابل هم قرار نگیرند؛ بلکه درفضای بیرون از امت از موضع یک امت، شهداء علی الناس باشند.
عقلانیت در شریعت
عضو مجلس خبرگان رهبری، عقلانیت فلسفه احکامی در شریعت را از دیگر ابعاد نهضت اجتماعی، علمی و رفتاری امام رضا (ع) دانست و گفت: امام رضا(ع) توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی مربوط به شریعت است و بخش عظیمی از روایات آن حضرت، مربوط به فلسفه احکام است.
او با اشاره به این نکته که لازم است با محوریت تفکر رضوی، مردم را مجهز به عقلانیت فلسفه حکمی بکنیم، از حوزههای علمیه خواست: برای تزریق عقلانیت رضوی به درون جامعه وارد عمل شوند.
مبلغی با اشاره به اینکه حوزهها باید عقلانیت فقهی را از زندان کتابهای خود خارج و به جامعه عرضه کنند، گفت: مردم باید مجهز به فلسفه احکام باشند و عقلانیت فقهی در آنها ایجاد شود تا با سطحی عمیق از آگاهی و با رغبتی فزاینده به استقبال فقه اسلامی بروند. / مرکز تحقیقات اسلامی مجلس