قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگرانی مراجع تقلید از مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان/ تاکید بر شناسایی علل و برخورد قاطع با مجرمان
نگرانی مراجع تقلید از مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان/ تاکید بر شناسایی علل و برخورد قاطع با مجرمان

در دیدار با فرمانده فراجا و وزیر آموزش و پرورش عنوان شد؛

نگرانی مراجع تقلید از مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان/ تاکید بر شناسایی علل و برخورد قاطع با مجرمان

مراجع تقلید در دیدار با فرمانده فراجا و وزیر آموزش و پرورش بر لزوم شناسایی علل حوادث مسمومیت‌ها در مدارس و برخورد قاطعانه با عوامل احتمالی در این ماجراها تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در پی تکرار حوادث مسمومیت دانش‌ آموزان در مدارس قم و برخی از شهرهای کشور و تقویت گمانه‌زنی‌ها در خصوص دست داشتن عوامل انسانی در ایجاد این حوادث که موجب نگرانی دانش آموزان، خانواده‌ها و جامعه شده است؛ مراجع تقلید نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و از مسئولان دستگاه‌های انتظامی و امنیتی خواستند تا با شناسایی علل حوادث با عاملان احتمالی برخورد قاطعی داشته باشند.

عوامل مسمومیت مدارس را دستگیر و آن‌ها را قلع و قمع کنید

آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار فرمانده کل نیروی انتظامی کشور: این حوادث که منجر به مسمومیت تعدادی از دانش آموزان شده است یکی از دغدغه‌های مردم شده است. باید توجه داشت که دشمنان و بدخواهان‌‌ می‌خواهند به این وسیله ضعف ما را نشان دهند. اسلام بر حفظ کرامت و مقام زن بسیار تأکید و حقوق فراوانی برای آنان بیان نموده است. زنان در اسلام از جایگاه ویژه‌‌ای برخوردار هستند. اولین کار شما برخورد قاطع و دستگیری عوامل مسمومیت مدارس و قلع و قمع نمودن عاملان این حوادث است. این موضوع به‌عنوان اولین آزمون شما است و امیدوارم هر چه زودتر این حوادث ریشه‌کن و برطرف شود.

رشد و پیشرفت جامعه تنها در سایه امنیت تحقق پیدا‌‌ می‌کند، بدون امنیت هیچ پیشرفت و موفقیتی نصیب جامعه نمی‌شود. عدالت یعنی رعایت حقوق و گرفتن حق مظلوم که در آن نمی‌توان کوتاهی نمود، کسی که برای اجرای عدالت و برقراری آن در جامعه مجاهدت‌‌ می‌کند در نزد خداوند مقام و منزلت خاصی دارد و سوم فراوانی نعمت  و برطرف نمودند مایحتاج مردم و نیاز‌های ضروری مردم.

یکی از سرمشق‌های مهم ما سخن امیرمومنان (علیه‌السلام) به مالک اشتر هنگام اعزام به مصر است که حضرت در نامه‌‌ای به او نوشتند:‌‌ای مالک! « إنّما عِمادُ الدِّینِ و جِماعُ المسلمینَ و العُدَّهُ للأعداءِ العامَّهُ مِنَ الاُمَّهِ ، فلیَکُن صَغْوُکَ لَهُم، و مَیلُکَ مَعَهُم»؛ مالک بدان ستون دین و سپر در برابر دشمن همین توده‌های مردم هستند. ازاین‌رو باید توجه و عنایت به مردم و ایجاد رفاه آن‌ها سرلوحه کارها و برنامه‌های شما باشد. شما باید از مشکلات مردم آگاه باشید و برای رفع مشکلات و برقراری امنیت و آسایش آن‌ها تمام ظرفیت‌ها را بکار بگیرید. ما وظیفه داریم برای تمام خدمتگزاران به مردم دعاگو باشیم و برای موفقیت شما و تمامی حافظان امنیت دعای خیر و توفیق روزافزون مسئلت‌‌ می‌نماییم.

امنیت با علم و فهم و تدبیر و ادب به دست‌‌ می‌آید

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار فرمانده کل نیروی انتظامی: شما که مسئول امنیت کشور هستید باید بدانید که امنیت با علم و فهم و تدبیر و ادب به دست‌‌ می‌آید و امور نظامی دارای سهم کمتری است.

قرآن کریم‌‌ می‌فرماید که شما فرزندان ابراهیم خلیل هستند و باید راه پدر را بروید، ابراهیم خلیل بعد از بنای مسجد و کعبه آن را کافی ندانست و گفت این مسجد یک شهرآباد هم‌‌ می‌خواهد و سپس گفت شهرآباد، باید امنیت آن حفظ شود «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا»، لذا اگر ما نیز قرآنی‌‌ می‌اندیشیم باید امنیت را برای همگان حفظ کنیم. بر همین اساس لازم است تا با تلاش و کوشش خود، نگرانی خانواده‌های دانش آموزان را در پی حوادث اخیر رفع کنید و برای بچه‌های مدرسه و اولیای آن‌ها امنیت بیاورید.

هیچ کار و حادثه‌‌ای در نظر شما سنگین نباشد، بلکه به کار بگویید ما صاحب‌کار داریم و آن خداست که کل این عالم به اراده اوست و او کارهای سنگین را اداره‌‌ می‌کند و اگر ارتباط خود را با خدای خود صمیمی کنید‌‌ می‌توانید با او مناجات و راز نیاز داشته باشید.

بردن نام امام و رهبری و بسم‌الله گفتن و این‌ها کافی نیست این امور بیش از آن‌که اسلامی باشد، اسلام مالی است، در جنگ هشت ساله دفاع مقدس که جنگ جهانی بر علیه ما بود و همه کشورها به جز چند کشور فقیر از متجاوز حمایت‌‌ می‌کردند، ما سربلند بیرون آمدیم چون نگاه اسلامی حاکم بود و الان نیز باید آن نگاه بر کشور حاکم باشد.

ما کشور شاهنشاهی بودیم و نه شاهی؛ کشوری بزرگ که کشورهای کوچک دور و بر را اداره‌‌ می‌کرد، این افتخاری است، ما به ظلم و مادیت این‌ها افتخار‌‌ نمی‌کنیم، اما ما بزرگ زاده‌ایم و دانشمندان بزرگ همچون فارابی داشته‌ایم که قبل از آنکه سعدی بسراید که «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند» بارها بیان داشت که ما باید زمین را آباد کنیم و نه ایران را! (الارض المعموره)، آن حکیم بزرگ به این فکر نبود که شهر را اداره و آباد کند، بلکه جهانی‌‌ می‌اندیشید و به فکر آبادانی کل زمین بود!

باید جهانی فکر کرد و جهانی حرف زد، فکر جهانی این است که با دیگران تعامل و ارتباط برقرار شود، هر چند باید مواظب کید دشمنان هم بود و پس از ارتباط، انگشتان خود را بشمریم! اما این تعامل و این ارتباط باید وجود داشته باشد.

مسئولان هرچه زودتر مردم را از نگرانی در بیاورند

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار وزیر آموزش و پرورش: در هر امری مخصوصاً در آموزش و پرورش حرف اصلی را انسانیت انسان‌‌ می‌زند، الفاظ و مفاهیم به درد امتحان و نمره‌‌ می‌خورد اما آنچه انسان را‌‌ می‌سازد رفتار عملی همه ماست.

در شرح حال پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده که آن حضرت با احدی نیمرخ صحبت‌‌ نمی‌کرد چه افراد عادی و چه بادیه نشین و چه شهری، این احترام گذاشتن به مردم است که چنین مواردی را مسئولین باید رعایت کنند.

ما قبل از اینکه با حرف، چیزی یاد مردم بدهیم باید با عمل یاد مردم بدهیم، اگر مردم  عمل صالح ببینند، هم‌‌ می‌بینند و هم عمل می‌کنند، ولی اگر تنها درس صالح بگوییم، ممکن است یاد بگیرند اما کاری از پیش‌‌ نمی‌رود.

در میدان جنگ، حرف اول را قدرت نظامی‌‌ می‌زند اما در دبیرستان و آموزش و پرورش و حوزه و دانشگاه تربیت‌های علمی حرف اول را‌‌ می‌زند، تجربه هم نشان داده که با سلاح‌‌ نمی‌شود مردم را اصلاح کرد، بلکه با صلاح‌‌ می‌شود.

جهانی فکر کردن، تعامل داشتن، مدیریت داشتن، نه بیراهه رفتن و نه راه کسی را بستن اساس کار است، جهان را ادب و علم اداره‌‌ می‌کند و با ادب، علم و تعامل‌‌ می‌توان با جهان به‌درستی زندگی کرد.

​​​​​​​حوادث اخیر که در مدارس اتفاق افتاده با مدیریت حل‌‌ می‌شود، اینکه منشاء این حوادث هنوز مشخص نشده، رعب‌آور است، این حوادث هم موجب اضطراب و نگرانی اولیاء و خانواده‌ها شده و هم موجب نگرانی آموزش و پرورش و معلمان‌‌ می‌شود که بچه‌های زیرمجموعه آن‌ها که بچه‌های خودشان محسوب‌‌ می‌شوند، آسیب‌‌ می‌بینند، ما دعا‌‌ می‌کنیم که این فرزندان معصوم و بی‌گناه آسیبی نبینند ولی لازم است مسئولین نیز با مدیریت این کار را هرچه زودتر سامان ببخشند و مردم را از نگرانی در بیآورند.

هدف شما، جلب رضایت خدا و مردم باشد

آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار فرمانده کل انتظامی کشور: السَّلاَمُ عَلَی الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ، خداوند منان آن زمانی که شرایع را فرستاده که از حضرت نوح باشد به همه امت‌ها آمدن حضرت مهدی(عج) را وعده داده است.

همه انبیاء وقتی‌‌ می‌آمدند، تکمیل شرایع قبلی را‌‌ می‌کردند، همه در عصر خود شریعت کامل بوده‌اند، اما اینکه توحید و عدل همه جهان را فرا بگیرد هنوز محقق نشده و عدل کامل در زمان حضرت مهدی (عج) خواهد بود. ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) نیاز به مقدمات دارد، ایشان از ابزار و ادوات استفاده خواهند کرد و ارتشی قوی داشته و حافظ و نگهبان دارند، آن‌طور نیست که به‌صورت فردی اقدام کنند.

وقتی که حضرت ظهور می‌کنند برادری که در مغرب است برادر خود را در مشرق می‌بیند، پیام آن حضرت در سراسر جهان شنیده خواهد شد، ما در آستانه چنین میلادی هستیم و من به شما تبریک‌‌ می‌گویم. تنها دین اسلام است که بشر را به آمدن چنین امامی بشارت داده است که عدل را در جهان بسط خواهد داد.

در حدیث «النعمتان مجهولتان الصّحه و الامان» دو نعمت برای بشر ذکر شده است که افراد از آن غافل هستند یکی نعمت سلامتی و دوم نعمت امنیت و تا هنگامی شخص از آن برخوردار است قدر آن را‌‌ نمی‌داند.

اگر امنیت جانی و مالی نباشد انسان‌‌ نمی‌تواند وظایفش را انجام دهد، مقام معظم رهبری این مسئولیت خطیر را بر دوش شما نهاده است. پلیس بزرگ‌ترین خدمت را به مردم‌‌ می‌کند، با امنیت است که تمام نیروهای درونی شکوفا‌‌ می‌شود؛ آموزش و پرورش، حوزه علمیه و اقتصاد با امنیت فعال است، بنابراین توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.

مردم را در جریان نتایج تحقیقات مسمومیت دانش‌آموزان قرار دهید

آیت‌الله سبحانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش: مسئله و پدیده جدیدی که در برخی از مدارس قم و بروجرد به وجود آمده است خیلی از مردم را نگران کرده و هنوز به‌صورت درست به مردم گفته نشده که ریشه این پدیده چه چیزی بوده، آیا این حوادث عمدی بوده یا سهوی بوده است؟

مدیران مدارس هم در مورد این حوادث اطلاع دقیقی ندارند، اگر تحقیقی انجام شده، باید نتیجه آن به مردم گفته شود، اگر عمدی در کار بوده باید افراد مقصر دستگیر و مجازات شوند.

برخی از خانواده‌ها سه هفته است که فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستند، باید علت این پدیده برای مردم مشخص شود و به همگان بگوییم که چه دستی در کار بوده است تا این خانواده‌ها از دلواپسی رهایی یابند. فرضیه‌هایی مطرح می‌کنند که بنده نمی‌توانم بیان کنم، اما آنچه تحقیق شده باید به مردم گفته شود.

احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش را اقدامی ارزشمند است؛ در آیات و روایات، تزکیه مقدم بر تعلیم است و نظام آموزشی ما نیازمند اقدامات تربیتی است تا دانش آموزان در مقابل فتنه‌های فرهنگی دشمنان بیمه شوند. همچنین افزایش شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی مناسب نیست و بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics