قامه مجالس تعزیه برای حضرت سیدالشهداء و مجالس دعاء و بیان مسائل از شعائر دینی است و اختصاص به زمان خاصی ندارد (امام خمینی، . عزاداری سنتی شیعیان در بیوت علما و حوزههای علمیه و کشورهای جهان ج ۷ فصل ۲ ص ۵۶ ). استحباب مؤکّد ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام خصوصاً حضرت سیدالشهداء علیه و علی اولاده و اصحابه الکرام افضل التحیه و السلام از ضروریات مذهب شیعه است و همواره شیعیان در قرون و اعصار متمادیه به آن ملتزم بوده و هستند و علاوه بر اجر و ثواب موعود بر آن یکی از علل مُبقیه مذهب تشیّع و تجلّی تنفّر شدید شیعه از حکومتهای غاصب و ظلم و ستم و معرّف هدف قیام بینظیر حضرت سید الشهداء أبیعبدالله الحسین علیه السلام و تجلیل از فداکاری در راه حق و تعظیم شهید و تشویق به تأسّی به آن حضرت در دفاع از دین است ، بر ملّت عزیز شیعه است که در احیاء این مراسم بکوشند و با درسهای آموزنده و حرکت بخش آن بیش از پیش آشنا شوند ، خداوند تأیید فرماید (آیتالله گلپایگانی، عزاداری سنتی شیعیان در بیوت علما و حوزههای علمیه و کشورهای جهان ج ۷ فصل ۲ ص ۵۲ ) روضه خوانی و اقامه عزا در مصائب اهل البیت علیهم السلام مضافاً بر اینکه خود ابراز علاقمندی به بزرگان دین و همدردی در مصائب اولیاء الله و مؤسّسین مذهب تشیّع و اظهار رضایت به هدف مقدّس أئمه علیهم السلام و از خود گذشتگی آنان در احیاء شریعت مقدّسه میباشد از چیزهایی است که در روایات زیادی به آنها ترغیب شده و خود أئمه اطهار علیهم السلام به آنها قیام نموده و شیعیان خود را به آنها تحریض و امر فرمودهاند، لذا مؤمنین لازم است این امور را که چشمگیر دشمنان میباشد و روی همین جهت، در هر عصری خواستهاند اول این امور را از دست شیعه گرفته سپس به خراب کاریهای دیگر چنگ بزنند، محترم شمرده، اهمیّت آنها را درست فهمیده و در هیچ عصری از آنها رفع ید نکنند (آیتالله خویی، عزاداری سنتی شیعیان در بیوت علما و حوزههای علمیه و کشورهای جهان ج ۷ فصل ۲ ص ۵۴ . ). ذکر مصائب وارده بر اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم و گریه از آن مصائب خود از مستحباتی است که موجب غفران و رفع درجات مؤمن میباشد و أئمه هدی علیهم السلام هر دو جهت را سفارش نمودهاند و از مقتضای مودّت ایشان حساب میشود که خداوند متعال آن را اجر رسالت شمرده است و چون مصائب وارده و مقابله با آنها متضمن شواهد بر رویدادها در اسلام است و مربوط به عقاید میباشد لذا لازم است ذکر آنها در موارد مناسب ترک نشود(آیتالله تبریزی، عزاداری سنتی شیعیان در بیوت علما و حوزههای علمیه و کشورهای جهان ج ۷ فصل ۲ ص ۵۹ ). اقامه مجلس عزای حضرت سید الشهداء علیه السلام سیره ائمه معصومین است و ذکر مناقب و مصائب آن حضرت احیاء امر آل محمد صلی الله علیه و آله و استحباب آن مستفاد از روایات متواتره است(آیتالله وحید خراسانی، عزاداری سنتی شیعیان در بیوت علما و حوزههای علمیه و کشورهای جهان ج ۷ فصل ۲ ص ۵۲ ).