استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از شانهای حدیث، جایگاه آن در منظومه احادیث از حیث مضمونی و همخوانی با آن مجموعه از حیث فکری است، گفت: ضرورت دارد که حوزه علمیه به تاسیس چنین فنّی یعنی “فنّ لحن شناسی حدیث” اقدام ورزد.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی در درس خارج فقه و اصول افزود: علیرغم اهمیت و اصالت علم به این جایگاه، ولی جای آن در حوزههای علمیه خالی است و مطالعهای نسبت به آن صورت نمیگیرد و نتایج آن در اجتهاد ملحوظ و منظور نمیگردد.
وی ادامه داد: این جایگاه شناسی مضمونی و گرایشی هر حدیث در منظومه احادیث، خود یک درایه الحدیث است، ولی البته این غیر درایه الحدیث معروف است که به تصنیفها و تقسیمهایی نسبت به حدیث دست میزند.
مبلغی یادآورشد: هر چند درایه الحدیث رایج، فایدههای خوبی دارد ولی روشی برای راه یابی به اعماق معنایی و مضمونی احادیث در اختیار قرار نمیدهد.
وی گفت: فنّ لحن شناسی حدیث، نوع دیگری از درایه الحدیث است که اهمیت بیشتری دارد و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) ایجاد آن را در اصحاب دنبال میکردند تا اصحاب به لحن آنها در احادیث و کلماتشان راه یابند.
وی ادامه داد: امامان (ع) اصحاب خود را بر اساس قدرت این نوع از درایه الحدیث لحن شناسانه، مرتبه بندی میکردند و اصحاب، با داشتن این مهارت و معرفت میدانستند که یک حدیث از چه خاستگاهی بر میخیزد و به کجا نظر دارد.
وی گفت: لحن شناسی حدیث، سرفصلها و مؤلفههایی مانند واژگان شناسی حدیث(که این در اجتهاد همواره وجود داشته و فعال است و چیز تازهای نیست)، حدیث خوانی، محیط شناسی فقهی حدیث و محیط شناسی اجتماعی حدیث دارد.
مبلغی با اشاره به این که مؤلفه حدیث خوانی، تبحر و مهارت نسبت به حدیث را در انسان ایجاد میکند، گفت: از این طریق، مذاق شناسی حدیث، ادبیات شناسی حدیث، مفاهیم شناسی حدیث و واژگان شناسی حدیث به صورت دقیق تری به دست میآید.
وی با بیان اینکه فعالیت حدیث خوانی در حوزه غائب است، خاطرنشان کرد: اکنون بر اساس هر مساله در دست بحث، روایتهای آن مساله، در کتب فقهی دیده میشود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاه به کتابهای روایی هم مراجعه صورت میگیرد که اگر هم این مراجعه انجام بگیرد کافی نیست.
مبلغی ادامه داد: یعنی اگر شما حتی به تهذیب و استبصار و… هم مراجعه کنید کافی نیست؛ زیرا صرفا از مساله فقهی به سمت حدیث میروید و فرصت آمدن از فضای کلان و معنادار حدیث به سمت مساله فقهی را در اختیار ندارید.
وی یادآورشد: ما باید فصلی را به عنوان حدیث خوانی به صورت مستقل باز کنیم وایجاد مهارت از این رهگذر نسبت به حدیث را زمینه سازی نماییم.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: باز کردن فصل جدیدی به نام حدیث خوانی، برکاتی دارد از جمله اینکه ادبیات امامان را آشنا شویم و دوم به خاستگاههای مضمون ساز و لحن ساز کلام امامان (ع) آشنا میشویم.
مبلغی خاطرنشان کرد: شناخت محیط فقهی اهل سنت که حدیث امامان (ع) در آن وارد شده، به این معنی است که رابطه و نسبت بین احادیث امامان و احادیث در دست اهل سنت از یک طرف و نسبت آنها با فقه و اقوال اهل سنت از سوی دیگر را تحلیل کنیم و بشناسیم.
وی گفت: شرایط اجتماعی امامان، بخشی از آن سیاسی بوده است و برخی فرهنگی و برخی اجتماعی، اگر شناخت به این شرایط انجام گیرد و رابطه حدیث با آن برقرار گردد فهم حدیث و ظرائف نهفته در آن دقیق تر صورت میگیرد و به مراد امامان واصل تر و نزدیک تر میگردیم.
مبلغی یادآورشد: این یک تلاش درایه الحدیثی مضمون گرا است که افقهایی را فراروی ما باز میکند و اکنون چنین چیزی وجود ندارد، ما باید قبل از ورود به اجتهاد، باید یک تبحر حدیث شناسانه درایهای از این سنخ داشته باشیم./ ایسنا