عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به جریان فمینیست، تاکید کرد: باید در حوزه مسائل جدید زن و مرد با فقه اسلامی پاسخ گو باشیم وگرنه هرج و مرج واژگانی و تولید افکار شیطانی غرب و فمینیسم، بیش از پیش رشد میکند.
به گزارش شبکه اجتهاد، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در نشست علمی تخصصی «عدالت جنسیتی با محوریت زن و خانواده» که در مدرسه علمیه رضویه مشهد برگزار شد، با بیان اینکه مهمترین طرح در فمینیسم با تمام گستردگی، نظریه جنسیتی است، گفت: باید در حوزه مسائل جدید زن و مرد و جلوگیری از فساد جهانی، با فقه اسلامی پاسخگو باشیم.
وی با اشاره به اینکه در نظام بینالملل هر از چند گاهی در عرصه زنان، مطالب و رویکردهای جدیدی ارائه میشود، ابراز کرد: مفاهیم ارائه شده در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان با تکیه بر تفکرات لیبرالیسم غربی، فعالیت دارد لذا در به کار بردن واژهها باید دقت کرد.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تاکید بر اهمیت مبانی و مفاهیم واژهها در اسناد رسمی، گفت: جریانات فمینیستی، صرفا جریانهای سیاسی نبودند و برای رسیدن به اهداف خود، کارهای بنیادی را در زمینههای گوناگون از جمله در سیاست، برنامه ریزی کردند.
وی با بیان اینکه مفاهیم و ایدئولوژیهای فمینیستی از ۱۹۶۰ میلادی طرح ریزی شد، افزود: در آن طرحها، مفاهیم، بر تفاوتهای ناظر در زن و مرد تاکید داشت که با گذشت زمان، دچار تحولاتی نیز شد.
علاسوند با اشاره به اینکه در سال ۱۹۷۹، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان تاکید میکند که هرگونه تمایز براساس جنسیت، تبعیض است و نقش زن در تاهل، مادر اجتماعی و مفاهیم دیگر در این زمینه را به عرصه ظهور میآورد، گفت: حکم مادر اجتماعی، نقش زن در تربیت فرزند را به چالش کشاند و صرفا مادر را به عنوان مربی اصلی در تربیت کودک، حذف کرد.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در ادامه به تشریح مفاهیمی از جمله GENDER به معنای جنسیت پرداخت و گفت: در مفاهیم فمنیستی، GENDER تا جایی پیش میرود که تفاوتهای معنایی بین زن و مرد را تغییر داده و تفاوتها را وابسته به فرهنگها میداند.
وی، تغییر رفتار دختران و پسران و عملکرد ایالات متحده آمریکا را بر این اساس در طی ۲۰ تا ۳۰ سال برای نهادینه کردن واژه GENDER، از اهداف فمینیستی خواند و ادامه داد: پس از شکست این طرح و همچنین دوره تسلط ارزشهای مردانه در سال ۱۹۹۰، جامعه فمینیست به سمت الگوی زن محوری با شعار « زن و توسعه» روی آورد.
علاسوند با بیان اینکه طرح زن محوری با رویکرد صلح جهانی و ایجاد مهر و محبت همگانی از پروژههای کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان است، گفت: حمایت از طرح زن محوری با تکیه بر واژه GENDER، پاسخ مناسبی به حرکتهای فمینیستی نبود و از دو دهه قبل، سازمانهای بین المللی، درباره حقوق LGVTها (احترام به حقوق انواع جنسیتها)، فعالیت میکنند.
وی با اشاره به اینکه امروزه در جامعه بین الملل در بحث جنسیت رفتاری، پنج گروه مورد بحث است، افزود: GENDER، مفهومی کاملا سیال و شناور است که تحولات خود را جلو میبرد و عدالت نیز برای تکمیل مفهوم برابری و نابرابرای به وجود آمده که باید در تلاقی این دو واژه ملاحظات را مورد توجه قرار داد.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در بخش دیگری از سخنان خود، به دو مکتب لیبرال کلاسیک و نو لیبرالها، اشاره کرد و گفت: تفکرات جدید لیبرالها، ناظر به اقلیتها است و مفهوم عدالت و GENDER را در جزییات بررسی میکنند.
وی با اشاره به تفاوت مفهومی GENDER JUSTICE با عدالت جنسیتی، ادامه داد: ترجمه نادرست این مفهوم در اسناد داخلی، مطالبات جهانی برای حمایت از طرحهای کنوانسیون رفع تبعیض زنان و LGVTها را در ایران به دنبال دارد.
علاسوند با تاکید بر اینکه ما نیاز به عدالت جنسیتی در مفهوم جهانی GENDER JUSTICE نداریم و با توجه به مفاهیم دینی اسلامی، واژه عدالت برای پاسخ گویی به نیازهای بشری کافی است، در پایان گفت: باید در حوزه مسائل جدید زن و مرد با فقه اسلامی پاسخ گو باشیم، وگرنه هرج و مرج واژگانی و تولید افکار شیطانی غرب و فمینیسم، بیش از پیش، رشد میکند.
بنابر گزارش حوزه، نشست علمی تخصصی با عنوان «عدالت جنسیتی» پنجمین جلسه از سلسله نشستهای علمی پژوهشی زن و خانواده ، ویژه پژوهشگران دوره عمومی تربیت محقق، مدیران و مسئولان پژوهش مدارس علمیه خواهران مشهد و طلاب پژوهشگر که در این عرصه فعالیت و مطالعه دارند، به همت اداره خواهران معاونت پژوهش این حوزه و با همکاری امور بانوان آستان قدس رضوی و مدرسه علمیه رضویه مشهد برگزار شد.