عضو مجلس خبرگان رهبری در در کنفرانس علمی الحاد معاصر گفت: ما باید فقه را حاوی و حامل ابعاد سازنده اجتماعی و مطابق با اصول اجتماعی اسلام بازتعریف کنیم.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی در کنفرانس علمی الحاد معاصر در جامعه اهل البیت (ع) در قم خاطرنشان کرد: الحاد معاصر با استناد به کارکردهای برخی از اتباع دین (که همان بدفهمان دین مانند داعشیها هستند)، میکوشد تا بگوید دین به تکثیر خشونت دست میزند و از این رهگذر آن را انکار کند و این انکار را طبیعی جلوه دهد.
او با اشاره به اینکه الحاد یک پدیده جدید است که دارای مولفههای ویژه است، گفت: تا مادام که ما شناخت دقیق و درستی نسبت به الحاد معاصر نداشته باشیم، نمیتوانیم مبارزه درستی با آن به انجام برسانیم بلکه حتی ممکن است در مواردی کوششهای ما برای مقابله با آن، تاثیر منفی بر جای بگذارد از این رو تمرکز جدی بر شناخت علمی پدیده الحاد در دوره معاصر و مولفهها و مختصات آن، یک ضرورت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: «چند گونه انکاری»، «ناموجه نمایی عملکرد اجتماعی دین»، «موجه نمایی نفی دین در جامعه» و «تقابل گرایی بین خدا و انسان» را مختصات چهارگانه الحاد معاصر برشمرد.
او گفت: برخلاف الحاد قدیم که نقطه هدف آن، انکار خالق بود یعنی خدا را به عنوان آفریننده طبیعت انکار میکرد، الحاد معاصر، نقطههای متنوعی را همچون خدا، دین و شریعت هدف قرار داده است و به انکار آنها میپردازد.
مبلغی اظهار کرد: در یک تقسیم بندی کلی میتوان گفت که ملحدان معاصر چهار طیف را تشکیل میدهند که عبارتند از: معنویت ناباوران، معنویت باوران ناخداباور، خداباوران دین ناباور و دین باوران شریعت ناباور. براین اساس الحاد جدید، عرض عریضی را برای حضور و تحرک جستجو میکند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به دومین مختصه الحاد معاصر با عنوان نقد گرایی نسبت به عملکرد اجتماعی دین گفت: الحاد معاصر صرفاً بر استدلالهای فلسفی تکیه نمیکند بلکه فراتر و عمده تر به عملکرد دین گرایان توجه نشان میدهد و رابطه دین و جامعه را محل توجه و نقد خود قرار میدهد.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروزه استدلالهای ملحدان بیش از آنکه فلسفی باشد، معطوف است به عملکرد و کارکرد بعضی از دین گرایان، حال با این استدلالها گاه خداوند، گاه دین و گاه شریعت را نفی میکنند.
مبلغی با اشاره به اینکه الحاد امروزه به دنبال کارکرد اجتماعی است، گفت: اگر الحاد در دیروز انعکاسهایی را در زندگی فرد ملحد بر جای میگذاشت، امروزه طیفهای بسیاری از ملحدان به دنبال ایفای نقشهای اجتماعی و تاثیر گذاری بر جوامع هستند.
او خاطرنشان کرد: به تعبیر دیگر وقتی الحاد جدید به دنبال نقد و نفی کارکردهای اجتماعی دین است، به همین موازات میکوشد تا برای خود کارکردهای اجتماعی گسترده ایجاد کند با این توهم و تصور که میتواند انسان را آزادی اجتماعی ببخشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: الحاد جدید به دلیل اینکه با هدف حضور اجتماعی و ایفای نقش اجتماعی به میدان میآید، خطرناک تر از الحاد قدیم است.
مبلغی ایجاد تقابل بین خدا و انسان را چهارمین مختصه الحاد معاصر دانست و گفت: الحاد قدیم تقابل را بین طبیعت و خدا قرار میداد، اما الحاد معاصر این تقابل را بین انسان و خدا قرار داده است.
او افزود: مقصود از انسان گرایی، انسان گرایی دینی نیست بلکه منظور انسان گرایی غیر دینی است که به نفی دین و اصالت دین میپردازد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: این تقابل که تلاش میشود بین خدا و انسان ایجاد شود (با آن که ذات انسان الهی است) اگر به صورت دقیق و درست فهم نشود و نیز اگر به صورت منطقی با آن برخورد انجام نگیرد، از تقابل خدا و طبیعت بسیار خطرناک تر است.
او در ادامه خاطرنشان کرد: این بدان جهت است که وقتی از انسان گرایی سخن به میان میآورند، میخواهند انسان را با همه نیازهای جدید، معاصر و پیچیده خود جایگاهی مرجعی و محوری به او بدهند و به جای خدا اصالت را به او بدهند. به همین جهت، ضرورت حضور در کارزار بین دین و الحاد را باید جدیتر گرفت.
مبلغی با اشاره به راهکارهای مقابله با الحاد گفت: در گذشته راهکارهای مواجهه با الحاد قدیم، شبهه زدایی و اقامه براهین بود ولی امروزه این روش تاثیر چندانی ندارد و ممکن است در برابر گروهی که افکار فلسفی دارند صرفا تاثیر داشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در مبارزه با الحاد جدید، باید در قبال هر گونه خاص از آن، راهکار یا راهکارهای متناسب را به سامان آورد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در برابر “الحاد نفی کننده خدا”، باید نقطه ثقل تلاش علمی و عملی، حضوربخشی به اندیشه خدا در زندگی مردم باشد. وی افزود: ما میباید در قبال صفات خدا از مرحله اکتفا به ذکر آن، فراتر برویم و به “تجلی صفات الهی در زندگی مردم” بیاندیشیم.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: نیاندیشیدن نسبت به این امر، راهی را میگشاید که بسیاری از نسلهای جدید در معرض این نگاه غلط قرار میگیرند که گویا خدا دشمن زندگی است.
مبلغی گفت: اهمیت این موضوع در این است که انسان معاصر بر اساس نگاه خود به زندگی به ارزیابی خدا میپردازد و الحاد نیز با استناد به واقعیتهای زندگی میکوشد تا خدا را در معرض انکار قرار دهد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: این راهکار به مثابه قوی ترین، مهم ترین و کار ساز ترین راهکار جهت مواجهه با الحاد باید فعال گردد و آن راهکاری است که از آیه شریفه “قد تبین الرشد…” به دست میآید.
مبلغی خاطرنشان کرد: ما باید دو مقوله دین و فهم رشد یافته از دین را در نظر بگیریم، اتفاقا این دو واژه در قرآن هم کنار هم قرار گرفتهاند “لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد” حقیقت این است که اگر فهم رشد یافته از دین صورت نگیرد مستندات بسیار در اختیار ملحدان برای ترویج و توسعه حرکت الحادی قرار میگیرد.
او در پایان تاکید کرد: ما باید فقه را حاوی و حامل ابعاد سازنده اجتماعی و مطابق با اصول اجتماعی اسلام بازتعریف کنیم. شفقنا