اختصاصی شبکه اجتهاد: پس از برگزاری چند نشست از سلسله نشستهای علمی فقه مقاصدی توسط گروه عصرانه علمی مدرسه علمیه امام کاظم (ع)، حمیدرضا تمدن، پژوهشگر حوزه دین، در این رابطه یادداشتی را در شبکه اجتهاد منتشر کرد. (بخوانید). در واکنش به این یادداشت، حمزه بحرانی، مدیر گروه عصرانه علمی این مدرسه، جوابیهای داده است که بی کم و کاست، منتشر میگردد. شایان ذکر است هم متن و هم تیتر، به انتخاب گروه عصرانه علمی بوده است.
محتوای سلسله نشستهای فقه مقاصدی که توسط حوزه علمیه امام کاظم (علیهالسلام) درحال برگزاری است توسط سایت اجتهاد مورد نقد قرار گرفته که در این یادداشت به برخی نکات اشاره میشود.
نویسنده تلاش دارد که خود را مطلع و مسلط بر بحث جلوه دهد حال اینکه به نظر میرسد از پیشینه بحث مقاصد در میان فضلای حوزه علمیه بیاطلاع است. بحث مقاصد شریعت و نقش آن در روند استنباط در فقه شیعه بیش از دو دهه است که مورد بحث و نقد و نظر محققین حوزه علمیه قرار گرفته است که رجوع به آثار آیات و حضرات آقایان علیدوست و مبلغی از مدعوین این نشست شاهد این مدعی است و نسبت دادن یکسان انگاری علل الشریع و مقاصد شریعت به پژوهشگران این عرصه نشان از بی اطلاعی مفرط نویسنده از آثار نگاشته شده است.
از طرف دیگر ارجاع به آثار دست چندم در بحث مهمی مانند جایگاه مقاصد در روند استنباط و نیز عدم فهم اشکالات مدعوین نشست، بیانگر عدم صلاحیت نویسنده برای ورود به عنوان ناقد در چنین مباحث علمی دقیق است؛ بلکه قدم گذاشتن در این عرصه نیاز به نوعی ورزیدگی علمی دارد که شایسته اساتید این حوزه است.
البته نقد محتوای این نوشته را به دلیل اشکالات فراوان و عدم آگاهی نویسنده از مفاهیم ابتدایی بحث از قبیل عدم تفکیک بین تلاش های پراکنده در حوزه مقاصد و طرح مقاصد به عنوان یک نظریه که ظاهرا ناشی از عدم فهم مفهوم نظریه است به جایگاه دیگری واگذار میشود.
سلام و احترام
از عنایت همه بزرگواران متشکرم. برای جناب بحرانی و استاد علیدوست که البته از آثارشان بهره مند بوده و هستم و ان شاء الله خواهم بود نیز آرزوی توفیق دارم. دعاگویم و دعا جو….
کاش جناب بحرانی همین کامنت رو هم نمیگذاشتند.
اولا مشکل شما با علم است یا عالم؟ دانشگاهی یا حوزوی بودن در اصل مطلب چه تفاوتی دارد.
ثانیا ایشون حوزوی هستند فقط عمامه ندارند مگر اینکه از کسانی که با عمامه نداشتن ایشان مشکلی ندارند، تشکر کنید.
ثالثا از دوستان عصرانه علمی تشکر میکنیم که با نقد مشکلی ندارند ولی ناقدین خود رو بی سواد و کم اطلاع میدانند.
رابعا مطلب ایشان در نقد استاد علیدوست کاملا وارد است ایشون فرصت مطالعه دقیق به جهت مشاغل زیاد ندارند.
خامسا سزا بود به جای توجیه بی ادبی خود و گروه تحت امر، پاسخی علمی به جناب دانشجوی کم اطلاع بدهید تا وجهه علمی گروه عصرانه کمی ثابت شود.
انشاالله همواره در عصرانه موفق باشید و در همین عصرانه عملی فقط شما رو ببینیم.
بنده متن جناب تمدن را مجددا خواندم اما ندیدم که گفته باشند استاد علیدوست با اولیات بحث آشنایی ندارند. یادداشت اقای بحرانی و بعد کامنتشون رو که دیدم با خودم گفتم چطور وقت نوشتن این حرفها رو دارند اما زمان پاسخگویی علمی رو ندارن؟؟
توصیه ام به جناب تمدن اینه که با قوت به نوشتن همین یادداشتهای خوبشون ادامه بدن. بنده از مخاطبان همیشگی مطالبشون هستم.
در بسیاری از موارد و در مواجهه با نقدی که میشویم، احساسی برخورد کرده و بدون توجه به آنچه بر ما نقد شده است، انگ بیسوادی و عدم دانش میزنیم که البته کاری راحت و بدون دردسر است. مشکل و مصیبت وقتی است که بخواهیم علمی پاسخ نقد را بدهیم.
دوره بیانیه دادن و انگ زدن خیلی وقت است تمام شده، بهتر است اگر کسی به آنچه که در نهایت اتقان و برگرفته از اصول دقیق و صحیح علمی فاضل ارجمند جناب تمدن نقدی دارد یا پاسخی میخواهد بدهد کاملا علمی، روشمند و منصفانه پاسخ دهد نه آنکه به قدری از روی بغض و کینه بنویسد که بوی نامطبوع غرض ورزی از آن به مشام برسد
هرچند که اگر قرار به بیانیه هم باشد، آنکه بر اون نقد شده است باید با عنوان و اسم صریح اعلام موضع نماید.
حقیقتا زمان این نوع بیانیه نماهای بی سر و ته و خالی از هرگونه استدلال علمی به پایان رسیده. انصافا آقای تمدن حرفشان را کاملا مستدل و علمی و در نهایت احترام زده آمد. کاش آقای علیدوست و شاگردانشان هم پاسخ علمی ارائه میدادند. به احتمال زیاد دانشگاهی بودن دکتر تمدن موجب رنجش آقایان شده. البته خود بنده به لطف خدا در حوزه درس میخوانم و معتقدم این نحوه پاسخگویی برازنده حوزه نیست.
ظاهرا خود آقای بحرانی سواد و اطلاع کافی رو ندارند که به جای پاسخ علمی به این یاداشت عصبانی شدند و به ایشون توهین میکنند. تفاوت بین علل الشرایع و مقاصد شریعت رو باید پاسخ داد. اینکه اهل سنت نگاهشان به مقاصد چیست؟ اگر یاداشت آقای تمدن رو آقای بحرانی بخوانید متوجه میشوید ایشان از حتی استاد علیدوست پر اطلاع تر هستند مخصوصا نسبت به انظار اهل سنت.
لطفا به جای توهین به محققین، کمی خودتان تحقیق و پژوهش کنید و اگر حوصله مطالعه ندارید از نقد دیگران هم ناراحت نشوید. واقعا تاسف خوردم.